صفحه اصلی / آموزش عالی / آقا جانم تولدت مبارک/ سلام بر شاه خراسان

آقا جانم تولدت مبارک/ سلام بر شاه خراسان

دانستنی نیوز، گروه استان‌ها – فاطمه سعادتیان نیک: چهارشنبه بهاری تولد شما این بار با هفته‌های گذشته فرق می‌کند، مشهد هم امروز با تمام روزهایش فرق می‌کند، شهر شلوغ تر شده، جمعیت زیادی عزم سفر به بارگاه منور رضوی را کرده‌اند، هر کسی پیشکشی برای مهمانان امام رضا از قبل تهیه کرده است، امروز بزم مهر و وقت دلدادگی با حضرت جان، یار مهربان و همسایه خوب ماست.

امروز وقت به دقایقی شادمانی می‌گذرد، ما مشهدی‌ها هر جا که باشیم امروز برای عرض ارادت و تبریک تمام قد از هر طرف قبله رسیدن به سلام باشد می‌ایستیم و می‌گوئیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا الْمُرْتَضَی الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَی مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَی الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَهً کَثِیرَهً تَامَّهً زَاکِیَهً مُتَوَاصِلَهً مُتَوَاتِرَهً مُتَرَادِفَهً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏.

امروز با شور و شعف خاصی از خواب بیدار می‌شوم، نیت کرده‌ام، روز تولد شما راهی سفر به بهشت شوم، فرقی برای مجاور و زائری امروز نیست، امروز همه مسافر نور، عشق، لطف و کرم می‌شویم.

از مسیر همیشگی یا بهتر بگویم مسیری که از ابتدای کودکی پدر دستمان را می‌گرفت و به زیارت آقا می‌رفتیم قصد تشرف دارم، حال امروز من حال خوش همان روزهای کودکی است، که مست و پرشور قرار است در صحن و سرای شما بازی کنم تا که وقتی به خانه می‌رسم سبکبال به خواب راحتی فرو روم.

آقا جانم تولدت مبارک/ سلام بر شاه خراسان

امروز فقط قصد کردم مسافر باشم و در این سفر از نزدیک حال و هوای شهرم را توصیف کنم، سوار اتوبوسی میشوم که مقصدش بهشت ما مشهدی‌ها که نه، بهشت تمام سرزمینم ایران است، به توصیفی اینجا قلب ایران، «مشهد» است.

نذر گل رز

سوار اتوبوس که شدم، شور و حال مردم دیدنی بود، هر کسی منتظر است که زودتر به ایستگاه حرم برسد، دست هر کسی تحفه‌ای است، شیرینی، نقل و شکلات…

چادرهای رنگی که بر سر دختران کوچک میبینم دلم ضعف می‌رود، زیبایی آنها صدچندان می‌شود، از میدان شهدا تا حرم را قصد کردم پیاده بروم، پیاده روها جای سوزن انداختن نیست، با خودم میگویم یعنی می‌شود امروز وارد حرم بشوم، اصلاً جایی هست برایم…

لهجه‌ها، لباس‌ها و چهره‌ها نشان از این است که امروز مشهد میهمان زائران متعددی از شهرها و کشورهای مختلف است، همه آمده‌اند برای بزم میلاد شما آقا جانم!

به چهارراه شهدا که می‌رسم وانتی را میبینم که ایستاده و جمعیتی با شور و حال به سمت وانت می‌روند، وانتی پر از گل‌های رز قرمزی که انگار همین الان چیده شده‌اند.

خودم را مثل بقیه می‌رسانم، از مرد میانسالی که شاخه‌های گل را تقدیم می‌کند درخواست کردم دقایقی با او همکلام شوم.

او می‌گوید: گل فروشی دارد و امسال برای تولد آقا امام رضا نذر گل رز کرده است.

مرد گل فروش می‌گوید: از چند وقت پیش تمام هماهنگی‌هایش را انجام داده تا بتواند تازه‌ترین و مرغوب ترین گل‌ها را جهت ادای نذر خود هدیه کند.

در ادامه او می‌افزاید: از ده دقیقه قبل که اینجا توقف کردم، تا نذرم را ادا کنم وقتی زن مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان برای گرفتن گل به سمتمم آمدند، حال خوبی به من دست داد و قصد کرده‌ام هر سال این نذر را تکرار کنم.

به من هم شاخه‌ای از رز زیبایش را می‌دهد و من با گل رز نذری ام به سمت حرم می‌روم.

آقا جانم سلام، برای عرض تبریک آمده‌ام، تولدتان مبارک.

آقا جانم تولدت مبارک/ سلام بر شاه خراسان

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی

صحن و سرای رضوی با نصب کتیبه‌های مناسبتی و ریسه‌های رنگی فضاآرایی شده است.

بیش از ۷ هزار متر ریسه رنگی در حرم مطهر نصب شد تا میزان ریسه‌های اماکن متبرکه رضوی در روز ولادت حضرت رضا (ع) به افزون بر ۳۵ هزار متر برسد.

نورآرایی، تونل گل و نور در مسیر تردد زائران در مقابل باغ رضوان نیز به همت خادمان اداره خدمات فنی و روشنایی حرم مطهر رضوی انجام شده است.

نصب حدود ۲ هزار مترمربع کتیبه و پرچم

در کنار چراغانی حرم مطهر، مرحله اول نصب کتیبه‌ها و پرچم‌های رنگی دهه کرامت به مناسبت میلاد کریمه اهل بیت (ع) در بیش از ۷۰۰ مترمربع در حرم مطهر انجام شد. در این میان، دو کتیبه بزرگ مناسبتی ویژه این میلاد خجسته بر بلندای ایوان‌های طلای صحن‌های انقلاب اسلامی و آزادی در معرض دیدگان دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) قرار گرفته است.

در ادامه فضاآرایی دهه کرامت، افزون بر هزار و ۲۰۰ مترمربع کتیبه دیواری، پرچم رنگی و کتیبه‌های مناسبتی بزرگ و کوچک در صحن‌ها، بست‌ها و ورودی‌ها نصب شد تا در مجموع، در آستانه میلاد حضرت ثامن الحجج (ع) شاهد فضاآرایی حرم مطهر با نصب حدود ۲ هزار مترمربع کتیبه و پرچم باشیم.

اهتزاز پرچم‌های رنگی در حرم مطهر به ویژه در صحن پیامبر اعظم (ص) نیز جلوه متفاوتی به این صحن و سرا بخشیده است.

در این میان، فضای این حریم قدسی به مناسبت فرارسیدن میلاد خجسته انیس النفوس (ع)، در مجموع با نصب ۱۶ کتیبه بزرگ و کوچک مناسبتی بر بلندای ایوان‌های صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی، جمهوری اسلامی و گوهرشاد و همچنین ورودی‌های بست شیخ طوسی، طبرسی و نواب چشم‌نوازتر شده است.

آقا جانم تولدت مبارک/ سلام بر شاه خراسان

عبارت‌های زیبایی همچون «خوشا راهی که پایانش تو باشی»، «خوشا دردی که درمانش تو باشی»، «خوشا جانی که جانانش تو باشی»، «یا علی موسی الرضا مولای عشق»، «السلام‌ای تربت باغ بهشت»، «السلام‌ای عاشقان را سرنوشت» و «السلام‌ای مقصد والای عشق»، بر روی این کتیبه‌های بزرگ به چشم می‌خورد.

ندای یا رضا یا رضا با عطر گل و گلاب و بوی عود و اسپند در صحن‌ها و رواق‌های حرم رضوی پیچیده است.

امروز پرچم گنبد حرم مطهر در روز میلادی چنین فرخنده تعویض شد و نقاره‌های حرم رضوی به صدا در امدند.

صدا شفاعتتان در موسم بی کسی‌های من هنگامه دلخوشی به پا می‌کند

نوای خوش صلوات از گوشه گوشه حرم آقا جانم به گوش می‌رسد و عطر دلپذیر دلدادگی در تمام این نقطه بهشتی پیچیده است و همه در این مرکز عاشقی برای عرض ارادت مخلصانه با تمام وجود آمده‌اند.

تمام صحن‌ها مملو از زائران است، هر گوشه‌ای هر کسی خلوتی کرده است و دلش را به دل شما داده است، آنقدر امروز حرم شلوغ است که نتوانستم با کسی هم صحبت شوم، امروز همه با آقا جانم هم صحبت شده‌اند و مجالی برای دیگری نیست.

آقا جانم تولدت مبارک/ سلام بر شاه خراسان

آقاجانم من را به پرواز بدل کن. همین اکنون که دلم دور دست‌های تمنا و نیایش را می‌خواهد. دلم تا ابد همین سقف همین آسمان، خانه شما را می‌خواهد. سقاخانه، پنجره‌های مشرقی شما را می‌خواهد. اکنون معجزه کنید. همین حالا که من دلم شراره آتش است. دستم در التماس مقدر، چشمم منظره سیل اندوه، آرزوهایم در حسرت‌های بی پایان جهان درو شده. دعاهایمان را اجابت کن!

اکنون مرا در این لحظات عرفانی در این صحن و سرای قدسی حرمت غرق در ملکوت نور کنید، آقا جان!

و بخوانید تمام آنهایی که چشم انتظار دیدن بهشت شما هستند، سلام فرستادند و منتظرند که شما آنها را دعوت کنید، صدای شفاعتتان باید در موسم بی کسی‌های ما هنگامه دلخوشی به پا کند.

قرار ما باشد باز هم زیارت

وقتی به حرمت می‌روم، از دست صیاد روزگار آهو صفت می‌دوم و خود را به آغوشی می‌اندازم، مهربان‌تر از آغوش مادر و از آنجا بوی خدا می‌آید، بوی علی، بوی زهرا، بوی حسن و بوی سیب و بوی حبیبم حسین؛ که آنجا فرشته صفتی به جسم خالیم روحی تازه بخشد؛ که کوله بار دردهایم را لحظه‌ای بر زمین بگذارم و نفسی تازه کنم.

من هم کفش‌هایم را کنارم می‌گذارم و خیره به گنبد شما میشوم و جانم را تمام قد آماده نجوا با شما می‌کنم…

من امروز فقیر آمده‌ام پیش شما شاه خراسان، آیا شما گدا نمی‌خواهی؟!

دل‌های بی‌قراری امروز به پنجره فولادت گره خورده است، اشک‌های بی پایانی امروز سرازیر شده است، هر کسی با شما قول و قراری امروز می‌گذارد، قرار ما باشد باز هم زیارت…

لحظه وداع است، با تمام وجودم در برابرت خم میشوم و به امید نزدیک ترین زیارت دیگر که قامت در برابرت صاف کنم و با دلی سرشار از تمنا سلام بر شما دهم، لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ تَسْلیمی عَلَیْک (قرار ندهد خداوند این سلام را آخرین سلام من بر تو)

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.