صفحه اصلی / استانها / آماری از شاخص‌های اقتصادی فعالیت معین‌ها نداریم

آماری از شاخص‌های اقتصادی فعالیت معین‌ها نداریم

علی اکبر لبافی

ایسنا/خراسان رضوی دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم در خصوص نمود عینی فعالیت معین‌ها حرف بزنیم، باید در قالب شاخص‌های اقتصادی اندازه‌گیری کنیم اما اکنون چنین آماری نداریم.

علی‌اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حوزه مسئولیت و فعالیت معین‌های اقتصادی، اظهار کرد: معین باید بر روستایی که مسئولیت آن‌ را بر عهده دارد، نظارت کند که حتی اگر بخش دولتی قصد انجام خدمتی را در روستایی دارد، باید با معین هماهنگ نماید، زیرا باید توسعه متوازن در تمام مناطق اتفاق بیفتد.پس از تفاهم‌نامه، همه اقدامات منجر به توسعه یک دهستان،روستا و یک شهر که معین مسئول توسعه آن منطقه است، در حوزه عملکرد معین قرار می‌گیرد.

وی در خصوص فعالیت‌های معین‌ها، گفت: برخی از فعالیت‌ها احداثی هستند، یعنی بعد از انجام مطالعات و تامین منابع، پروژه‌ای را ایجاد می‌کنند، یک‌سری پروژه‌ها نیز نیمه‌تمام هستند، به عنوان مثال یک بنگاه اقتصادی به دلیل اختلاف هیات‌مدیره، نداشتن منابع و مشکلاتی که با دستگاه‌های مختلف داشته‌اند، پروژه نیمه‌تمام رها شده، معین تلاش نموده، نشست‌هایی را با دستگاه‌ها و هیات‌مدیره برگزار کرده و این پروژه پس از تفاهم‌نامه به دنبال پیگیری‌های معین مجددا شروع به کار و تمام کرده است.

لبافی افزود: یک‌سری از اقدامات معین‌ها، اقدامات توسعه‌ای هستند، بدین صورت که یک بنگاه اقتصادی با ظرفیت پنجاه درصدی یا یک شیفت کار می‌کند و معین برای تامین مواد اولیه و فراهم کردن بازار جدید، ظرفیت موجود را افزایش می‌دهد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومی استان خراسان رضوی ادامه داد: بخش دیگری از فعالیت معین‌ها اقدامات اصلاحی روش‌های موجود هستند، به عنوان مثال تغییر الگوی کشت در این حوزه قرار می‌گیرد و معین با آموزش‌ها و روش‌های جدیدی که ارائه می‌نماید، میزان تولید را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص مدت زمان اجرای طرح‌ها توسط معین‌ها، بیان کرد: در گام اول تقریبا مدت زمان سه ماهه برای همه معین‌ها پیش‌بینی کرده بودیم اما در اجرای پروژه به این صورت نیست که به عنوان مثال یک پروژه خرید دام و فراهم کردن مکان مورد نیاز و نگهداری آن‌ها و پروژه دیگر ایجاد یک بنگاه اقتصادی و تولیدی باشد، این پروژه‌ها تفاوت زیادی با هم دارند.

لبافی اضافه کرد: اکنون تعدادی از پروژه‌های کوچک به ویژه در حوزه دامداری و کشاورزی در مرحله اجرا است. در بعضی از پروژه‌ها که تکمیل ظرفیت خالی بوده، با فراهم کردن منابع لازم و بازار مصرف، ظرفیت جدیدی اضافه شده و برخی که پروژه‌های نیمه‌تمام بوده، شناسایی شده که پس از رفع مشکلات در مرحله اجرا و اتمام پروژه قرار دارند.

معین‌ها، خیرین اقتصادی هستند

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومی استان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا زمان مشخصی برای اتمام کار معین‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: برخلاف اینکه تصور می‌شود هر یک از این طرح‌ها یک پروژه بوده، سرمایه‌گذاری آن آماده است و با اخذ مجوز می‌تواند آغاز به کار کند، بسیار متفاوت است. این معین‌ها تحت عنوان خیرین اقتصادی ابتدا باید اعتمادسازی و به عنوان خیرین اقتصادی در فرایندها تسهیل‌گری کنند، به همین جهت مدت زمان پروژه‌ها با توجه به نوع و ماهیت‌شان متفاوت است، می‌تواند مانند خرید دام کوتاه یا مانند ایجاد یک بنگاه اقتصادی تولیدی طولانی باشد.

وی در خصوص پیشروی معین‌های اقتصادی، تصریح کرد: اطلاعات مرتبا در حال تغییر و تحول است، بدین صورت که تعدادی به معین‌ها اضافه می‌شوند، در مرحله مطالعه قرار می‌گیرند و تعدادی از معین‌ها از گام دوم و سوم عبور و در مرحله پروژه قرار می‌گیرند.

لبافی افزود: اکنون ۳۰ تا ۳۵ درصد معین‌ها در گام اول هستند، زیرا تعدادی جدیدا اضافه شده‌اند و حوزه روستاهای تعدادی نیز وسیع‌تر بوده، چندین روستا و دهستان داشته‌اند و مطالعات آن‌ها مقداری طول می‌کشد. تعدادی از معین‌ها در حال اجرای پروژه و در گام پنجم و ششم هستند اما پروژه‌های آن‌ها کوچک است. اگر بیش از ۱۰۰ تفاهم نامه با ۹۲ معین اقتصادی اجرایی شود، ما پوشش ۹۶ درصدی از روستاها خواهیم داشت. اکنون معین‌ها به ۵۱۰ روستا از ۲۲۰۰ روستا نفوذ پیدا کرده‌اند.

توسعه ماهیت دائم دارد

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نوع و ماهیت کار توسعه‌ای در روستاها و شهرها ماهیت دائم دارد و هیچ زمان نمی‌توان گفت یک روستا، شهر و دهستان توسعه یافته و دست از آن برداریم، توسعه ماهیت دائم دارد اما ارقام و شاخص‌های توسعه‌ای مرتب درحال تغییر است.

لبافی اضافه کرد: احتمالا تا پایان سال بتوانیم در برخی روستاها در قالب شاخص‌هایی مانند نرخ بیکاری، مشارکت اقتصادی و سرانه‌های درآمدی مردم تغییرات خوبی را شاهد باشیم و تعدادی از معین‌ها به ما اعلام کرده‌اند که تا آخر سال این تغییرات را در برخی روستاها می‌بینم.

وی ادامه داد: در نظر داریم که با این برنامه‌ها در شاخص‌های بیکاری تغییراتی داشته باشیم تا دیگر بیکار معنا و مفهومی نداشته باشد، گرچه جذب در بازار کار به ویژه در بخش تولید که ما در نظر داریم با نوع تحصیلات تکمیلی متفاوت است و بیکاران بیشتر در حوزه تحصیلات تکمیلی هستند.

آمادگی گزارش دادن در قالب دستگاه اجرایی نداریم

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چه میزان سرمایه‌گذاری انجام شده است، بیان کرد: از آن‌جا که ما به صورت مردمی فعالیت می‌کنیم، اصلا در قالب عملکرد دستگاه اجرایی آمادگی گزارش دادن نداریم. با توجه به اینکه این فعالیت یک جایگاه مردمی دارد، آمار و اطلاعاتی نمی‌دهیم که بعدا حرف و حدیثی شود که اشتباه بیان شده است.

لبافی افزود: ما سایتی را طراحی کرده‌ایم و در آن‌جا می‌توان شهر و روستای مورد نظر را انتخاب کرد، در این سایت مشخص می‌شود که در هر روستا معین چه فعالیت‌هایی را انجام داده و حجم سرمایه‌گذاری، پیشرفت عملکرد و اشتغال پیش‌بینی و ایجاد شده است. همه مردم می‌توانند اطلاعات این سایت را ببینند اما ما کار را تازه شروع کردیم، هم حجم کار زیاد بوده و هم مدل جدیدی است. ما دیگر هیچ اطلاعاتی را به صورت کاغذی دریافت نمی‌کنیم و همه باید در سامانه ثبت شوند.

وی در خصوص سامانه ثبت فعالیت معین‌ها، بیان کرد: در سامانه ثبت اطلاعات معین‌ها برای‌ آن‌ها دستورالعمل نوشتیم و مشخص کردیم اتفاقات توسعه‌ای که بعد از تفاهم‌نامه منجر به توسعه در حوزه فرهنگی و اقتصادی می‌شود، بخشی از فعالیت شما است. این سامانه حدود ۷۰ آیتم دارد، سامانه ثبت اطلاعات معین‌ها بوده، با سایتی که در دسترس عموم قرار می‌گیرد متفاوت است و کاربرد جداگانه‌ای دارد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی ادامه داد: معین اقداماتی که در حوزه اقتصادی و فرهنگی انجام داده را ثبت می‌کند، در کارتابل فرماندار قرار می‌گیرد و گرچه امام جمعه هم ناظر است اما فرماندار به نمایندگی چک می‌کند اطلاعاتی که در سامانه قرار گرفته دقیق و درست است یا نه؟ اگر درست باشد تایید می‌کند، وارد کارتابل من شده و من و همکارانم پس از مشاهده به کارتابل استاندار ارجاع می‌دهیم، چنان‌چه مشکلی داشته باشد، بار دیگر به فرمانداری بر می‌گردانیم، فرماندار یا ادله می‌نویسد و معین اصلاح می‌کنند یا رد می‌کند.

لبافی در خصوص صندوق‌های خرد روستایی، تصریح کرد: ما با سه بانک هماهنگ کردیم، تفاهم‌نامه با دو بانک امضا شده و یک بانک هنوز باقی مانده است. صندوق‌های روستایی در دل بانک‌ها قرار دارند و در واقع حساب‌های توسعه روستا هستند و چیزی به نام صندوق وجود ندارد. این حساب‌ها چندین ورودی دارند، از جمله سهم مشارکت مردم که بسیار مهم است، سهم تسهیلات خود بانک نیز بوده که بانک در مقابل عددی که گذاشته می‌شود کمک می‌کند، یک‌سری نیز اقدامات و تسهیلاتی است که معین انجام می‌دهند.

آماری از شاخص‌های اقتصادی فعالیت معین‌ها نداریم

وی در خصوص نمود عینی فعالیت معین‌ها در حال حاضر، گفت: اگر ما بخواهیم در این خصوص حرف بزنیم، باید در قالب شاخص‌های اقتصادی اندازه‌گیری کنیم اما اکنون چنین آماری نداریم.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی بیان کرد: اگر مداخله‌گران اقتصادی را سه گروه در نظر بگیریم، یک گروه دولت‌ها هستند که اصولا قوانین و مقررات، منابع مالی و سیستم بانکی در اختیار دارند و خود به عنوان یک کارفرمای بزرگ یکی از مهمترین مداخله‌گران اقتصادی هستند. گروه دومی نیز داریم که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان هستند، افرادی که هرجا بسترها مانند راه‌آهن، فرودگاه و معافیت‌های مختلف فراهم است، سرمایه خود را به آن‌جا می‌برند. گروه دیگر به عنوان خیرین اقتصادی هستند که پیش‌تر در گروه دوم بودند و ما ‌می‌خواهیم افراد را از گروه دو به گروه سه یعنی خیرین اقتصادی بیاوریم.

ثبت بیش از ۳۰۰ پروژه

لبافی در خصوص حوزه‌های فعالیت معین‌ها، گفت: اگر بخواهیم بگوییم که این خیرین اقتصادی خود در چه حوزه‌ای فعال بودند، بیش از ۳۳ درصد آن‌ها در حوزه صنعت و حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی فعالیت می‌کردند. تاکنون بیش از ۳۰۰ پروژه ثبت شده، یعنی معین ثبت کرده و فرمانداری نیز برای ما فرستاده اما ما هنوز تائید نکرده‌ایم. کارشناسان ما مورد به مورد ورود پیدا می‌کنند و اطلاعات را تطبیق می‌دهند.

وی در خصوص نگرش این طرح به کسب‌وکار روستایی، خاطرنشان کرد: ما روستا را به عنوان یک سبد خانواده می‌بینیم، یعنی روستا با یک فعالیت اقتصادی به عنوان مثال در حوزه دامداری مدنظر ما نیست، ما باید به روستایی نیز فرش‌بافی، نگهداری مرغ خانگی و کار گلخانه را بیاموزیم تا بتوانند سبد زندگی یک روستایی را تامین کنند، بنابراین در این حوزه فعالیت‌های اقتصادی روستایی مجموعه‌ای است از فعالیت‌های خرد با رویکرد توسعه در حوزه کشاورزی، دامداری، فرش‌بافی و کسب‌وکارهای خرد که ما آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی در خصوص کسب‌وکارهای خرد، افزود: در حوزه کسب‌وکارهای خرد شبکه‌های مختلف را بررسی کردیم و ۹۱ بسته زنجیره ارزش و برای بیش از ۱۱۰۰ روستا طرح‌های کسب‌وکار را تهیه کردیم. حدود ۵۰ درصد از روستاهای استان امروز طرح کسب و کار دارند، یعنی نقشه راه آن‌ها مشخص است و وقتی معین وارد آن روستا می‌شود می‌داند که مزیت آن منطقه چیست.

لبافی اضافه کرد: ما کارت اهداف که البته زیاد به ‌روز نبوده و مربوط به سرشماری سال ۹۵ است را نیز در اختیار معین‌ها قرار می‌دهیم و این یک پایه برای فعالیت آن‌هاست، این کارت تعداد بیکاران، سرانه درآمدی و چنین اطلاعاتی را در اختیار معین‌ها قرار می‌دهد، علاوه بر این مطالعاتی نیز اخیرا در حدود چهار ماه پیش در خصوص ۶۰۰ روستا انجام و اطلاعات آن‌ها در اختیار معین‌ها قرار داده شده است.

آموزش یکی از اولویت‌های معین‌های اقتصادی است

وی با بیان اینکه آموزش یکی از اولویت‌های معین‌های اقتصادی است، عنوان کرد: آموزش و کلاس‌های مختلف در برنامه معین‌ها قرار دارند، این معین‌ها توسعه‌ای هستند، بنابراین کارهای فرهنگی نیز در حوزه برنامه‌های آن‌ها قرار می‌گیرد، حتی اگر بتوانند یک کتابخانه بزنند. فعالیت معین‌ها محدود نمی‌شود و حتی می‌توانند در آسفالت کردن و گازکشی نیز خدمات‌رسانی انجام دهند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی تصریح کرد: شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ نیز به عنوان معین فعالیت می‌کنند، مانند فولاد خراسان، آستان قدس رضوی، سپاه، سنگان خواف، اتاق بازرگانی خراسان، خانه صنعت و معدن خراسان، مجموعه تبرک، مجموعه نوین زعفران و چنین شرکت‌هایی نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

این مطالب را نیز ببینید!

آتش‌نشانی جان ۹۰۰ همدانی را نجات داد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: آتش نشانان همدان در هشت ماهه نخست امسال، ۹۲۹ نفر از شهروندان را طی ۲۹۷۷ عملیات اطفاء حریق، امدادونجات و احتیاط حریق و حوادث نجات دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.