صفحه اصلی / سبک زندگی / “ایمنی بیمار” موثر در درجه‌بندی جدید بیمارستان‌ها

“ایمنی بیمار” موثر در درجه‌بندی جدید بیمارستان‌ها

بیمارستان

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت ضمن اعلام اجرای اعتباربخشی بیمارستان‌ها، در عین حال از تدوین سنجه‌های اعتباربخشی برای مراکز جراحی محدود نیز خبر داد و گفت: سنجه‌های اعتباربخشی مراکز جراحی محدود برای اولین بار در کشور تدوین و ابلاغ شد.

دکتر علیرضا عسگری در گفت‌وگو با ایسنا، از تدوین و ابلاغ سنجه‌های اعتباربخشی برای مراکز جراحی محدود برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: پیش از این فقط بیمارستان‌ها مورد اعتبار بخشی قرار می‌گرفتند، اما با توجه به اینکه مراکز جراحی محدود سهم قابل ملاحظه‌ای در درمان مردم دارند و از طرفی ارتقاء کیفیت کار در جراحی‌های محدود به صورت قابل توجهی با بخش عمده‌ای از سلامت و درمان مردم عجین شده و با وجود اینکه سنجه‌ای برای اعتباربخشی این مراکز وجود نداشت، سند اعتباربخشی این مراکز بر اساس الگوهای بین‌المللی و چالش‌ها، نکات و استانداردهای وزارت بهداشت تدوین شد.

وی با بیان اینکه در تدوین این سنجه‌ها از جهات مختلف فنی از انجمن‌های مرتبط کمک گرفته شد، افزود: در مجموع سنجه‌های اعتباربخشی مراکز جراحی محدود برای اولین بار در کشور تدوین و ابلاغ شد.

توجه به ایمنی بیمار در نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌ها

عسگری با اشاره به اجرای نسل چهار اعتباربخشی بیمارستان‌ها که در ابتدای سال جاری ابلاغ شده بود نیز گفت: به‌طور کلی در نسل چهارم اعتباربخشی بر بحث ایمنی بیمار توجه زیادی داریم. باید بپذیریم که اگر بحث ایمنی در درمان بیماران در مراکز درمانی رعایت نشود، ‌ هم بیمار متحمل ضربات روحی و جسمی بسیار می‌شود و هم ممکن است هزینه‌های سرسام‌آوری برای نظام سلامت ایجاد شود. بنابراین یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد تاکیدمان در اعتباربخشی نسل چهارم و در برنامه‌های نظارتی‌مان تضمین کیفیت خدمات با تاکید بر ایمنی بیمار است. در همین راستا سنجه‌های اعتبار بخشی نسل چهارم و نظام گزارش وقایع ناخواسته را تدوین، ابلاغ و اجرا کردیم.

نسخه وزارت بهداشت برای کاهش اشتباهات درمانی

وی با بیان اینکه نظام وقایع ناخواسته را از دو سال گذشته با تحلیل ریشه‌ای وقایع در بیمارستان‌های سراسر کشور اجرا کردیم، گفت: بر این اساس به سمتی رفتیم که مخاطراتی که ممکن است در محیط‌های درمانی به‌ویژه بیمارستان‌ها اعم از دولتی، خصوصی، عمومی غیردولتی و… برای بیماران به وجود آید به حداقل برسد. یکی از تهدیدهای بیماران در تمام دنیا در مراکز درمانی اشتباهاتی است که ممکن است در حین درمان برایشان پیش آید. در عین حال ممکن است انگیزه‌ای از سوی بیمارستان‌ها برای گزارش و حل این اشتباهات وجود نداشته باشد؛ چراکه به هر حال اقرار به یک اشتباه است.

عسگری ادامه داد: بر این اساس از دو سال قبل بر اجرای نظام گزارش وقایع ناخواسته تاکید کردیم و این نظام وارد اعتبار بخشی شد و در عین حال در حوزه‌های نظارتی هم این کار را پیگیری می‌کنیم. باید در نظارت‌هایمان هم به بحث ایمنی بیمار توجه کنیم و در حال حاضر این نظارت‌ها بر روی نحوه و کیفیت خدمت‌دهی و ایمنی بیماران هم متمرکز است.

۶ رتبه اعتباربخشی برای بیمارستان‌ها

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت با بیان اینکه به طور کلی در نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌ها کلیه بیمارستان‌ها اعم از خصوصی، دولتی، عمومی غیردولتی و… را که بالغ بر ۱۰۰۰ بیمارستان هستند، مورد اعتباربخشی قرار می‌دهیم، گفت: امیدواریم نسل چهارم اعتباربخشی در سه ماهه اول سال آینده به طور کامل تمام و نتایج آن ارائه شود. در این نسل از اعتباربخشی رتبه‌بندی بیمارستان‌ها هم شامل درجه‌های یکِ عالی، یکِ نمونه، یک، دو، سه و چهار است.

وی گفت: درجه‌بندی چهار درجه یک، دو، سه و چهار را برای بیمارستان‌ها در نظر گرفته‌ایم که درجه یک خودش هم به درجه نمونه و عالی تقسیم می‌شود. به‌طوری که بیمارستان‌هایی که موفق شوند سنجه‌های بیشتری را دریافت کنند می‌توانند درجه نمونه و عالی را هم کسب کنند.

گفتنی است که عسگری پیش از این هم در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرده بود که در نسخه جدید اعتباربخشی بحث ایمنی بیماران ستاره‌دار شده و وزنی تا دو برابر بیشتر برای این سنجه‌ها در نظر گرفته‌ شده است. ویرایش چهارم اعتباربخشی به‌طور کلی دارای ۵١۴ سنجه بوده و شامل ٢١۴ سنجه سطح یک، ٢١۴ سنجه سطح دو و ٨۶ سنجه سطح سه، در ١٩ محور و در قالب ١١٠ استاندارد تعریف شده است.

وی همچنین درباره نتایج نسل سوم اعتباربخشی بیمارستان‌ها به ایسنا گفته بود: آخرین اعتباربخشی بیمارستان‌ها در سال ١٣٩۵ و در ۸۸۰ بیمارستان اعم از دولتی، خصوصی و عمومی غیر دولتی انجام شد و براساس نتایج آن نزدیک به ۱۹۲ بیمارستان کشور درجه دو و سه هستند. همچنین بر اساس نتایج نسل سوم اعتباربخشی، پنج بیمارستان درجه چهار و چهار بیمارستان هم زیر استانداردهای تعیین شده از سوی وزارت بهداشت بودند. در عین حال بر اساس نتایج اعتباربخشی سال ۱۳۹۵، شش بیمارستان درجه عالی و ۶۷۳ بیمارستان درجه یک دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام‌

Original Article

این مطالب را نیز ببینید!

پیشگیری از اعتیاد

آگاه سازی و پیشگیری از اعتیاد + اینفوگرافیک

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.