صفحه اصلی / سینما و تئاتر / برای درگذشت راوی موسیقی چوپانی مازندران + ویدیو

برای درگذشت راوی موسیقی چوپانی مازندران + ویدیو

برای درگذشت راوی موسیقی چوپانی مازندران + ویدیو

کی قباد میردار

موسیقی چوپانی یکی از رپرتوارهای موسیقی است که تقریبا می‌توان آن را در بخش‌های مختلف کشور مشاهده کرد. کی‌قباد میردار که در روزهای اخیر دار فانی را وداع گفت، یکی از افرادی بود که به گفته یکی از کارشناسان موسیقی به خوبی این رپرتوار را می‌دانست و به نوعی یکی از ذخایر موسیقی چاربداری بود.

به گزارش ایسنا، کی‌قباد میردار ـ نوازنده نی و راوی موسیقی چاربداری مازندران ـ پنجشنبه در سن ۵۶ سالگی درگذشت و جمعه (۲۹ آذر ماه) به خاک سپرده شد. علت فوت این هنرمند به صورت دقیق اعلام نشده است.

این هنرمند سال گذشته در پنجمین دوره از فستیوال موسیقی آینه‌دار در سومین شب که به موسیقی و آیین‌های مردمی مازندران اختصاص داشت، شرکت کرد. او در این فستیوال به همراه بهمن سام دلیری یکی دیگر از خوانندگان آن منطقه قطعاتی را اجرا کردند.

خبرنگار ایسنا به بهانه از دست رفتن این هنرمند با علی مغازه‌ای ـ کارشناس موسیقی و دبیر فستیوال آینه‌دار ـ که مرحوم میردار را به این فستیوال معرفی کرده بود، صحبتی داشته است.

از مغازه‌ای درباره‌ی نحوه آشنایی‌اش با کی‌قباد سوال می‌کنیم. می‌گوید: طبق روالی که به دنبال هنرمندان محله‌های مختلف می‌گردیم با او آشنا شدم. گاهی پیش می‌آید برخی از دوستان که با هنرمندان بومی یک محله آشنایی دارند و یا خودشان اهل همان‌جا هستند، نوازندگان یا خوانندگان یک منطقه را به ما معرفی می‌کنند. این بار به واسطه یکی از دوستان به دامنه‌های الم کوه در منطقه چالوس رفتیم. در آنجا دو روستای دوقولوی به هم چسبیده به نام الیت و دلیر در ارتفاعات بلندی قرار داشت. محل زندگی کی‌قباد آنجا بود. من قبلا نام او را شنیده بودم و در نهایت به واسطه آقای روشن میردار به خانه او رفتیم.

«کی‌قباد میردار»
عکس از علی مغازه‌ای

او ادامه می‌دهد: در آنجا متوجه شدم که خوب می‌خواند، خوب ساز می‌زند، به شعرهای چوپانی و ترانه‌های عامیانه مردمشان مسلط است و مقام‌ها را می‌شناسد؛ به همین دلیل او را به فستیوال دعوت کردم. زمانی که به آینه‌دار آمد نی خود را فراموش کرده بود و همراه بهمن سام دلیری برنامه بسیار جذابی اجرا کردند. آنها در روز سوم فستیوال و اختتامیه اجرا کردند و عنوان برنامه‌شان «خونش کِرد و گالش» به معنای خوانندگی چوپان و گالش بود.

این کارشناس موسیقی اظهار می‌کند که کی‌قباد دامدار بود و معمولا دام‌های خود را در تابستان به ارتفاعات سیاه بیشه می‌برد و تا سه چهار ماه بازنمی‌گشت و در این مدت گاهی همسرش به او سر می‌زد.

مغازه‌ای در پایان درباره نحوه‌ای که میردار موسیقی را فراگرفته بود، می‌گوید: او نیز مانند دیگر چوپان‌ها از کودکی چوپانی کرده‌ بود و در کنار قدیمی‌ترها نی زدن را فرا گرفته بود. نی زدن و موسیقی چوپانی یا چاربه داری در تمام ایران وجود داشته و مرسوم بوده است؛ به همین دلیل چوپان‌ها این کارها را خواه یا ناخواه به شکل سینه به سینه یاد می‌گرفته‌اند. حال گاهی اوقات بعضی از آنها خوب می‌خوانند که مانند کی‌قباد می‌توانند در اجرای صحنه‌ای حضور داشته باشند.

در اینجا می‌توانید بخشی از خواندن و نواختن نی این هنرمند را مشاهده کنید:

مراسم ترحیم کی‌قباد میردار امروز در مسجد تجن کلا واقع در چالوس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

این مطالب را نیز ببینید!

زخم کاری فیلترینگ بر پیکر کسب‌وکارهای اینستاگرامی

اگر چه رسانه‌های اجتماعی با هدف سرگرمی و ایجاد شبکه ارتباطی افراد در سراسر دنیا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.