صفحه اصلی / سلامت / روان شناسی / تأثیر عزاداری در بهبود علایم افسردگی
عزاداری و بهبود علائم افسردگی | پایگاه دانستنی ایران

تأثیر عزاداری در بهبود علایم افسردگی

#تأثیر_عزاداری #بهبود_افسردگی #بیشتر_بدانیم #دانستنی

کارشناسان روان‌شناسی از تأثیر عزاداری برای بزرگان دین در بهبود علایم افسردگی و رفع نابهنجاری‌های روحی سخن گفته اند. آن ها معتقدند عزاداری برای بزرگان دین اختیاری و برنامه‌ریزی شده است و بخشی از زندگی عادی افراد محسوب می‌شود. لذا از نظر علم روان‌شناسی این نوع از عزاداری اثرات مثبت زیادی بر روی روح و روان انسان بر جای می‌گذارد.

“اکبر قاسمی” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایرن (ایسنا)، در خصوص تأثیر عزاداری برای بزرگان دین در بهبود علایم افسردگی اظهار کرد: عزاداری در جامعه به دو معنا بیان می‌شود؛ عزاداری و داغ‌دیدگی برای شخصی بالفعل از نزدیکان که امری اجباری است و عزاداری برای بزرگان دین که افراد به شکل اختیاری برگزار و در آن شرکت می‌کنند.

 این روان‌شناس افزود: داغ‌دیدگی امری غیراختیاری است و موجب می‌شود افراد داغ‌دیده از مدار زندگی عادی خارج شده و به تدریج و با مرور زمان به زندگی عادی خود برگردند، اما عزاداری برای بزرگان دین اختیاری و برنامه‌ریزی شده است و بخشی از زندگی عادی افراد محسوب می‌شود. علاوه بر این از نظر علم روان‌شناسی این نوع از عزاداری اثرات مثبت زیادی بر روی روح و روان انسان بر جای می‌گذارد.

 وی ادامه داد: غمی که در مراسم عزاداری برای بزرگان دین بر انسان مستولی می‌شود، غمی معنوی است که می تواند منشأ حرکت مثبت باشد، در نتیجه نمی‌توان این غم و اندوه را عامل بروز ناهنجاری روحی عنوان کرد، این در حالی است که نقش درمانی مثبت آن نیز در بسیاری موارد اثبات شده و در واقع می‌توان آن را زمینه‌ای برای تخلیه هیجان و جایگزینی آرامش برشمرد.

 قاسمی تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در این گونه مراسم از نوعی لذت پنهانی و تخلیه هیجانات بهره‌مند می شوند که در بعد شناختی‌شان تأثیر گذاشته و در نهایت موجب تقویت شناخت می‌شود، با این تقویت آمادگی رفتاری فرد نیز به تناسب شناخت و عواطفی که کسب کرده ارتقاء می‌یابد. به علاوه عزاداران در رابطه با موضوعات مورد علاقه خود نیز با بزرگان دین همانندسازی می‌کنند که به عنوان مثال می‌توان همانندسازی ذهنی عزاداران در مورد شجاعت حضرت عباس(ع) را نام برد.

 این کارشناس در ادامه گفت: از نشانه‌های اختلال افسردگی می‌توان احساس پوچی، کاهش علاقه و لذت نسبت به همه فعالیت‌ها، اختلال در خواب و اشتها، احساس بی‌ارزش بودن، تمرکز ضعیف و عدم توانایی برای تصمیم‌گیری، احساس درماندگی، کاهش توانایی فکری و همچنین کاهش عزت‌نفس را نام برد. بنابراین به جرأت می‌توان گفت که عزاداری اختیاری در تقویت هیچ‌کدام از این علایم نقشی ندارد؛ بلکه بالعکس با لذت و رضایت شرکت کنندگان همراه است.

 وی در رابطه با تأثیر عزاداری برای بزرگان دین در بهبود علایم افسردگی تأکید کرد: با توجه به مباحثی که در علم روان‌شناسی اجتماعی مطرح است، عزاداری اختیاری نقش افسردگی‌زدایی دارد. در واقع چه در ایران و چه در سایر کشورها برای رسیدن به آرامش ملاک‌هایی تعیین شده که خوشبختانه تمام این ملاک‌ها با عزاداری اختیاری به فعلیت می‌رسند که از جمله آن‌ها می‌توان افزایش روابط اجتماعی، فعال بودن فرد، کاهش نگرانی، کاهش سطح انتظارات و آرزوها و در نهایت مثبت‌اندیشی را نام برد.

 قاسمی با بیان این که این نوع عزاداری باعث می‌شود شخص به جای دلهره و افسوس برای گذشته و آینده در زمان حال زندگی کند، افزود: در حالت کلی برای شکل‌گیری عزت‌نفس فرد چهار عامل اهمیت ویژه دارد که میزان پذیرش وی توسط دیگران، موفقیت‌های فرد و موقعیت اجتماعی، تفسیری که فرد از ارزش‌ها و آرزوهای خود دارد و روش‌هایی که فرد برای عملی کردن تفسیرهایش دارد این عوامل را تشکیل می‌دهند.

 این روان‌شناس تصریح کرد: بنابراین با اندکی تأمل متوجه می‌شویم که تأثیر عزاداری برای بزرگان دین، رشد این عوامل و در نتیجه رشد عزت‌نفس می‌باشد. در واقع شرکت‌کنندگان در این مراسم به طور صحیح و کامل مورد پذیرش هم قرار می‌گیرند، در جامعه جایگاه خاصی دارند و مردم به شکل آگاه یا ناخودگاه آن‌ها را در بسیاری از موارد معیار گزینش خود می‌دانند. حتی می‌توان به صراحت گفت که بزه‌کاران یک محله نیز با شرکت در این گونه مجالس مورد تکریم قرار می‌گیرند.

 وی ادامه داد: تفسیری که فرد از آرزوهای خود دارد و ارزش‌ها و شیوه‌ای که برای عملی کردن این آرزوها به کار می‌بندد تحت تأثیر مستقیم شناخت‌ها و عواطفی است که از عزاداری اختیاری ناشی می‌شود. بنابراین اشخاصی که با علاقه و انتخاب خود به عزاداری بزرگان دین می‌روند از این مراسم لذت برده و احساس رضایت می‌کنند، چرا که به شادی حقیقی دست می‌یابند.

 قاسمی خاطرنشان کرد: آرامش و شادی حقیقی برابر است با حاصل جمع رضایت و سطح لذت، به همین خاطر برای افزایش سطح آرامش باید به سطح لذت و رضایت توجه کرده و زمینه را برای تقویت این دو گزینه فراهم کنیم. در واقع به صراحت می‌توان گفت که هیچ‌کدام از این دو مؤلفه از عزاداری برای بزرگان دین اثر منفی نمی‌پذیرد و شواهد خلاف این امر را ثابت می‌کند، چون این نوع عزاداری اختیاری و همراه با لذت و رضایت خود شرکت‌کنندگان است.

منبع: ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

ویژگی های کودکان لجباز و هفت روش برای درمان-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

ویژگی های کودکان لجباز و هفت روش برای درمان

برای درمان لجبازی در کودکان، هفت راهکار زیر را به والدین پیشنهاد می کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.