صفحه اصلی / سیاست خارجی / تاکید ترکیه بر لزوم اداره منطقه امن در شمال سوریه توسط این کشور

تاکید ترکیه بر لزوم اداره منطقه امن در شمال سوریه توسط این کشور

دانستنی آنلاین:رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر لزوم اداره منطقه امن در شمال سوریه توسط این کشور، گفت در غیر این‌صورت آنکارا عملیات نظامی خود را برای پاکسازی کُردها از شرق فرات اجرا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬از فارس،«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه شنبه با تکرار انتقادات از سرعت کُند آمریکا در اجرای طرح منطقه امن در شمال سوریه، تهدید کرد اگر اداره این منطقه به آنکارا سپرده نشود، این کشور خود برای ایجاد منطقه امن مورد نظرش عملیات می‌کند.

 اردوغان طی سخنرانی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده افسری «دفاع ملی» در استانبول، گفت:‌«ما دیگر آنچنان صبر و تحمل یا زمانی برای تعلل درباره منطقه امنی که قرار است در طول مرزهایمان در شرق [رودخانه] فرات ایجاد شود، نداریم».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی با بیان اینکه خواستار ایجاد منطقه در دو یا سه هفته پیش رو است، به آمریکا هشدار داد: «اگر سربازان ما این منطقه [امن در شمال سوریه ] را در عرض چند هفته آنی کنترل نکنند، ما برنامه‌های عملیات خودمان را اجرا می‌کنیم».

رئیس‌جمهور ترکیه البته جزئیاتی از طرح و برنامه عملیات جدید این کشور برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه بیان نکرد اما وی پیشتر هشدار داده بود کشورش آماده است تا در صورت لزوم، عملیات نظامی جدیدی را برای پاکسازی شبه‌نظامیان کُرد از مناطق شرق رود فرات اجرا کند.

آمریکا و ترکیه اخیرا به توافق رسیده‌اند که در راستای درخواست‌های آنکارا برای دور کردن تهدید‌های تروریستی از مرزهای جنوبی خود، منطقه امنی در امتداد این مرزها با سوریه و به عمق ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر ایجاد شود و شبه‌نظامیان کرد از مرز دور شوند. «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز چندی پیش از آغاز به کار مرکز عملیات مشترک با آمریکا درباره منطقه امن در شمال سوریه خبر داد.

این مطالب را نیز ببینید!

کیسینجر: نقش تاریخی مسکو نباید تضعیف شود

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در مقاله‌ای گفت که مذاکره فوری برای پایان دادن به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.