تب خال-الگوی مصرف-درست مصرف کنیم
Herpes (Photo By BSIP/UIG Via Getty Images)

تب خال

تب خال ، عبارت است از یک عفونت ویروسی مسری و شایع که به وسیله ویروس هرپس سیمپلکس رخ می دهد. تب خال گاهی با زرد زخم اشتباه گرفته می شود.
در این بیماری، معمولاً لب ها، لثه ها و ناحیه دهان و ندرتاً قرنیه، گرفتار می شوند.

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به تب خال
تب، آنفلوآنزا ، سرماخوردگی، فشارهای روحی و روانی ، صدمات به لب یا جراحی‌های روی نواحی دهان و لب، قاعدگی، سوء تغذیه ، مراجعه به دندانپزشک که معمولاً دهان حین انجام کار بیش از حد معمول باز می شود و قرار گرفتن در معرض نورخورشید از جمله شرایطی هستند که فرد را مستعد بروز تب خال می کند.

علائم بیماری تب خال
پیدایش تاول های بسیار کوچک و دردناک معمولاً در اطراف دهان. این تاول ها گروهی ظاهر می شوند و در اطراف هر کدام یک حلقه قرمز به وجود می آید. داخل این تاول ها مایع وجود دارد اما پس از مدتی تاول ها خشک و ناپدید می شوند. اگر چشم نیز دچار عفونت شود، علایمی چون درد و قرمزی چشم، – احساس این که در چشم چیزی وجود دارد – ، حساسیت به نور، و ریزش اشک بروز می کنند.
بهبود خود به خودی در عرض چند روز تا یک هفته و گاهی بیشتر اتفاق می افتد عود تب خال امری معمولی است. ویروس برای تمام عمر در بدن باقی می ماند اما معمولاً در حالت خفته قرار دارد.

درمان بیماری:
۱- مایعات خنک بنوشید یا بستنی یخی بجوید تا ناراحتی کمتر شود.
۲- در ۲۴ ساعت اول، پس از ظاهر شدن ضایعات پوستی، یک تکه یخ را تا حدود یک ساعت روی محل قرار دهید. این کار ممکن است باعث تسریع بهبودی شود.
۳- به هیچ وجه چشم دچار عفونت را نمالید.
۴- برای پیشگیری از عود مجدد بیماری، زمانی که قرار است مدت زیادی را در بیرون از خانه بگذارنید، روی لب های خود پماد اکسید روی یا کرم ضدآفتاب بمالید.
۵- استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده ازگوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت در بهبود آن مؤثر است.
۶- دستکاری نکردن ضایعات یکی از راه های درمان بیماری است.
۷- از خود درمانی چشم دچار عفونت با ویروس هرپس اجتناب کنید.
۸- دراین حالت مسواکی نو برای شستشوی دندان ها انتخاب کنید و بعد از بهبود بیماری حتماً آن را دور بیندازید.
۹- صرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.
۱۰- ورزش، تمدد اعصاب و دورکردن افکار منفی و کاهش فشارعصبی و استرس در درمان و پیشگیری از تب خال مؤثرند.

اگر در موقع زدن تب خال این شرایط را داشتید به پزشک مراجعه نمایید:
علایم عفونت باکتریایی ثانویه مثل تب، وجود چرک به جای مایع روشن در داخل تاول ها، سردرد، و درد عضلانی.

درمان بیماری تب خال
براى درد ناشى از تبخال، مسکن‌هایى مثل آسپیرین و استامینوفن مناسب هستند. کمپرس با سرم نمکى (یک قاشق چایخورى نمک در یک لیوان آب تسکین‌دهنده است و به پاکیزه نگهداشن تاول‌ها کمک مى‌کند. پزشک، داروى آسیکلوویر را به‌صورت موضعى یا خوراکى تجویز خواهد کرد. این دارو در کاهش شدت علائم در عفونت‌هاى اولیه و ثانویه مؤثر است .

علت بوجود آورنده بیماری تب خال:
عفونت با ویروس هرپس که به پوست تهاجم می کند و غالباً پیش از ایجاد عفونت فعال، تا ماه ها یا سال ها در آنجا باقی می ماند ویروس از طریق تماس فرد به فرد یا تماس با ترشحات بزاقی، چشمی، ادرار یا مدفوع انتقال می یابد. تاول ها و زخم های تب خال تا زمانی که بهبود نیافته باشند ، چه در موقع اولین بروز تب خال و چه در بروز مجدد آن مسری هستند.
برای پیشگیری از بیماری تب خال باید :
از تماس فیزیکی با افرادی که ضایعات فعال دارند خودداری کنید. به هنگام تب خال، برای جلوگیری از انتقال ویروس، دستان خود را مرتب بشویید. با مالیدن روزانه داروی آسیکلوویر می توان بیماری را درمان کرد .

http://www.pezeshk.us/

این مطالب را نیز ببینید!

کرونا دلتا

آشنایی با علائم کرونا دلتا + اینفوگرافیک

این روزها کرونا با شکل و شمایل جدید خود با نام دلتا حریف می‌طلبد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.