صفحه اصلی / اقتصادی / توسعه گفتمان سازی هدف اصلی نشست های اتاق بازرگانی +گزارش تصویری
توسعه گفتمان سازی هدف اصلی نشست های اتاق بازرگانی +گزارش تصویری

توسعه گفتمان سازی هدف اصلی نشست های اتاق بازرگانی +گزارش تصویری

بیتا خداویسی _ نشست کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد.

برگزاری نشست کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد

به گزارش دانستنی نیوز به نقل از دانستنی انلاین ،اعضای کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران در نشست اخیر خود میزبان تعداد زیادی از نمایندگان تشکل‌ها و اعضای کمیسیون‌های اتاق ایران بودند تا به بررسی دو جزوه «اصول حکمرانی» و «اصول مبارزه با فساد» برای تشکل‌های اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی بپردازند. این دو جزوه راهنما که توسط فدراسیون جهانی اتاق‌ها (WCF) و مرکز نهادهای خصوصی بین‌المللی (CIPE) و تحت نظارت اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) تهیه و تدوین شده‌ است، به تازگی توسط کمیسیون «حمایت قضایی و مبارزه با فساد» اتاق بازرگانی تهران ترجمه و منتشر شده و از طریق سایت اتاق تهران برای مطالعه و بهره‌بردرای در دسترس همگان قرار گرفته است.

در ابتدای این نشست دکتر فروزان فرد  رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران توضیحاتی را در خصوص برگزاری این جلسه ارائه نمودند.

همچنین اولیایی رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اشاراتی در مورد حاکمیت شرکتی و الزام تحقق قانون داشتند.

برگزاری نشست کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد

در شرح این نشست حسن فروزان فرد، رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: از جمله موضوعاتی که حضار در جلسه عنوان کردند می توان به مواردی از قبیل: فرهنگ سازی، خدمت محوری، تفاوت بین اتاق و تشکلها، ضعف قوانین و پشتیبانی از تشکلها، مقایسه نظام صنفی و تشکلهایی که در اتاق هستند، گفتمان سازی برای اصلاح ، صداقت، نظارت ، توجه به تشکل های جوانتر ، اهمیت به عضومحوری، ضمانت اجرایی تصمیمات و توسعه نظارت بیرونی اشاره کرد.

فروزان فرد بیان داشت: تشکیل نشست کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد برای تنظیم پیش نویس و دستور جلسه نیست. بلکه هدف اصلی برگزاری این جلسه توسعه گفتمان سازی و تبادل دیدگاه و نظرات تشکل ها می باشد.

فروزان‌فرد با اشاره به پررنگ شدن این مساله در شرایط کنونی  و همکاری بخشی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی با نمایندگان مجلس برای تدوین یک طرحی برای اصلاح قانون اتاق بازرگانی، گفت: فارغ از آنچه تا امروز انجام شده، آنچه مغفول مانده مطالعه حرفه‌ای نمونه‌های موفق در کنار بررسی اصول بنیادین حکمرانی تشکل‌های بخش خصوصی است. در این زمینه کمیسیون حمایت قضایی اتاق تهران به اسناد اتاق بازرگانی بین الملل مراجعه کرده تا به اصول قابل اتکا و مستند و موفقی برای اصلاح نظام حکمرانی اتاق و سایر تشکل‌ها دست پیدا کند. با توجه به اهمیت رابطه اتاق و تشکل‌ها بعد از تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار باید در نظر گرفته شود که هرگونه تغییری در اتاق بر فعالیت تشکل‌ها نیز اثرگذار خواهد بود و اتاق بازرگانی باید به درستی به عنوان تشکل تشکل‌ها در نظر گرفته شود. بنابراین تغییر صرف در اتاق بازرگانی کفایت نمی‌کند و این تغییر در قواعد بازی باید به نحوی باشد که تشکل‌ها نیز آن را بپذیرند.

وی با اشاره به دو سند مهم اصول حکمرانی و اصول مبارزه با فساد برای تشکل‌های بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی، اشاره‌ای به تاریخ تدوین این دو سند در فدراسیون جهانی اتاق‌ها داشت  و گفت: سند نظام حکمرانی در اتاق‌های بازرگانی در سال ۲۰۱۱ یعنی ۱۰ سال قبل تدوین شده است؛ یعنی تقریبا همان زمانی که ما هم فکر می‌کردیم لازم است قانون اتاق اصلاح شود. سند دوم هم اصول مبارزه با فساد در تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی است که اکنون هر دوی این سندها ترجمه و منتشر شده و در اختیار قرار گرفته است. گرچه این اتفاق کمی دیر رخ داده اما وجود این اسناد برای بخش خصوصی بسیار کاربردی است. اتاق بازرگانی بین‌الملل یک شبکه بسیار بزرگ از صدها اتاق بازرگانی در جهان را با این اصول بنیادین در کنار هم قرار داده است. برای ما نزی شایسته است که این اصول را همانند قوانین بین‌المللی مورد استفاده قرار دهیم.

فروزان فرد با اشاره به اهمیت چنین نشست هایی بیان داشت:  این نشست ها باید ادامه دار باشد و همیشه تشکیل شود تا با تبادل نظرات و اطلاعات به نتایج مناسبی برسیم. در انتهای جلسه امروز با گفت و شنودها حضار باید در انتها به یک جمع بندی هدفمند برسیم که بعضا با یک جلسه شاید اتفاق نیفتد.

رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران بر مسئولیت پذیری نمایندگان تشکلها و مسئولین اتاقها تاکید کرد و افزود: می بایست زمینه را برای گفت و گو و تبادل نظر در نشستها و جلسات ایجاد کنیم و تمامی کسانیکه در این جلسات حضور می یابند می بایست نظرات و راهکارهای خود را برای بهبود عملکرد تشکلها و اتاقهای تهران و ایران ارائه نمایند.

توسعه گفتمان سازی هدف اصلی نشست های اتاق بازرگانی +گزارش تصویری

در ادامه این نشست اعضای کمیسیون و مهمانان حاضر هرکدام در مورد مسائل مربوط به حکمرانی تشکل‌ها و اتاق بازرگانی و اسناد تازه منتشر شده، سخن گفتند. ابتدا جعفر مرعشی، مشاور اتاق ایران، با اشاره به نمونه‌هایی از فساد در بخش دولتی و خصوصی بر ضرورت پیاده‌سازی اصول مبارزه با فساد تاکید کرد.

آرش نجفی رئیس هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران بیان داشت: بازنگری به فرآیند موضوع تشکلها و انجمن ها و بازتعریف توانایی های این تشکل ها باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین باید بدانیم که هدف از شکل گیری و تشکیل تشکل ها چه می باشد.

وی افزود: ما تشکل های اقتصادی را در اتاق بازرگانی اجرا می کنیم و در واقع business membership organisations هستیم و NGO یا تشکلهای مردم نهاد  نیستیم.

رئیس هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران خاطرنشان کرد: باید تشکل ها را براساس فضای کسب و کار سازماندهی و نظام مند کنیم از این رو می بایست میزان تاثیرگذاری و میزان حد نفوذ در تصمیم گیری های کلان اقتصادی کشور به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت های تشکلها باشد.

احمدنعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، از ضرورت افزایش شهامت مدیران اجرایی برای تصمیم‌گیری به‌موقع و به‌هنگام گفت و فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب ات

اق ایران نیز تاکید کرد که ابتدا بهتر است بین اصول این اسناد و وضع کنونی تشکل‌ها یک ارزیابی تطبیقی صورت بگیرد. او افزود: ما در حال حاضر کمتر تشکلی را سراغ داریم که مدیریت آن با مفاهیم مور نظر در این اسناد تطابق داشته باشد و به نظر می‌رسد اتاق بازرگانی به عنوان یک نهاد بالادستی باید آموزش‌هایی را برای تشکل‌ها در این حوزه برگزار کند.

شکرخدایی ادامه داد: ضمن این که اتاق بازرگانی ایران باید آیین‌نامه‌های خودش مانند آیین‌نامه اداره هیات نمایندگان، آیین‌نامه تشکل‌ها و … را با این اسناد مقایسه کند و مسائلی مانند کنترل ریسک و مدیریت داخلی‌اش را با این استانداردها تطبیق دهد.

این فعال بخش خصوصی افزود:‌ من فکر می‌کنم برای بهبود اتاق کمتر نیازی به تغییر قانون داریم و با اصلاح و تغییر آیین‌نامه بخش اعظم مشکلات موجود حل می‌شود و می‌توان حکمرانی اتاق و تشکل‌ها را بهبود داد.

هم‌چنین محمدحسن امامی، نماینده انجمن مدیریت سبز ایران در این نشست، گفت: نظام مدیریت تشکل ما تعارض مهمی با محتوای این اسناد ندارد. با این حال ما بررسی آن را در دستورکار قرار دادیم. هم‌چنین پیشنهاد ما این است که این اسناد را با مسائل محیط زیستی که در سال‌های اخیر مدنظر قرار گرفته اصلاح کنیم و در واقع یک ویرایش جدید به دست دهیم.

امیررضا بیدگلی از دیگر فعالان تشکلی نیز با اشاره به رتبه‌بندی تشکل‌ها  به عنوان یک گام‌ مثبت برای بهبود عملکرد آنها، گفت: با توجه به ادامه پیدا نکردن رتبه‌بندی تشکل‌ها، بهتر است ابتدا یک آسیب‌شناسی در مورد آن صورت گیرد. ضمن این که لازم است بودجه توانمندسازی تشکل‌ها و آموزش آنها در اتاق‌ها افزایش پیدا کند. در سال‌های اخیر اقدامات خوبی از سوی اتاق تهران برای تقویت تشکل‌ها صورت گرفته اما هنوز در این زمینه نیاز به آموزش و کمک‌رسانی احساس می‌شود.

در ادامه مهمانان دیگر این نشست از جمله محمدرضا نجفی‌منش رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران، احمد آتش‌هوش رییس کمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضایی و مقرراتی اتاق بازرگانی ایران، محمود اولیایی کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، سادینا آبائی عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و امارات و .. نیز در سخنانی به مسائل مهمی مانند ضعف اخلاق فردی و رفتار تشکلی، رفتار غیرمنصفانه با اعضا در تشکل‌ها و برگزاری مجامع، نادیده گرفتن تفاوت حاکمیت تشکلی با حاکمیت شرکتی، کمبود نیروی انسانی متخصص در تشکل‌ها و …. اشاره کردند.

در انتهای این نشست، حسن فروزان‌فرد، با جمع‌بندی مسائل مطرح شده، تاکید کرد که این نشست‌ها و گفت‌وگو‌ها برای ارزیابی نقاط ضعف و نزدیک کردن دیدگاه‌ها بسیار مفید است. او گفت: متاسفانه کرونا یک فرصت دو ساله از این دوره هیات نمایندگان گرفت و اجازه دورهمی و گفت‌وگوی مستقیم را نداد اما امیدواریم در مدت باقیمانده از فرصت استفاده کنیم و بیشتر بتوانیم از همفکری و همراهی یکدیگر سود ببریم.

توسعه گفتمان سازی هدف اصلی نشست های اتاق بازرگانی +گزارش تصویری

برگزاری نشست کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد+گزارش تصویری

برگزاری نشست کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد+گزارش تصویری

این مطالب را نیز ببینید!

مروری بر ساختار ارتش قدرتمند هخامنشیان/ از گارد جاویدان تا سواره نظام؛ چگونه ایران توانست نیمی از دنیا را فتح کند؟

به گزارش خبر فوری، در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ توجهات به ایران باستان، به خصوص هخامنشیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.