صفحه اصلی / سبک زندگی / توضیح سازمان غذا و دارو درباره ریکال محرمانه داروهای یک شرکت داروسازی

توضیح سازمان غذا و دارو درباره ریکال محرمانه داروهای یک شرکت داروسازی

دکتر محمدرضا شانه‌ساز

رییس سازمان غذا و دارو در مورد ریکال محصولات تولیدی سال گذشته برخی شرکت‌های دارویی گفت: نظارت‌ها در حوزه واردات و تولید دارو در ماه‌های اخیر تشدید شده، قاعدتاً تعداد موارد ریکال دارو را افزایش داده و در زمینه کیفیت و ایمنی دارو مسامحه‌ای در این سازمان صورت نخواهد گرفت.

دکتر محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ریکال محصولات تولیدی سال گذشته برخی شرکت‌های دارویی، گفت: نظارت ها در حوزه واردات و تولید دارو در ماه‌های اخیر تشدید شده و این موضوع قاعدتاً تعداد موارد ریکال دارو را افزایش داده است. باید توجه کرد که در زمینه کیفیت و ایمنی دارو مسامحه‌ای در سازمان غذا و دارو انجام نخواهد شد.

وی افزود: در همین راستا در محصولات سال گذشته یک شرکت، برخی از مواد متشکله در ساخت چند قلم دارو بعد از انجام تست‌های لازم و با انجام آزمایش مجدد توسط واحد تولیدی مصرف شده بودند، اگرچه هیچ گزارش منفی و نگران کننده‌ای از عوارض و یا کنترل سطح بازار ( pms ) این اقلام دریافت نشده و مشکلی در این خصوص نبوده است، اما این اقدام برخلاف ضوابط و مقررات سازمان غذا و دارو بوده است. بنابراین به محض دریافت خبر مصرف آنها متوقف و دستور جمع آوری توسط اداره کل دارو صادر شده است.

شانه ساز ادامه داد: ریکال محرمانه یا غیرمحرمانه تفاوتی در اصل موضوع ندارد، محرمانه بودن نامه با تشخیص این سازمان و به این دلیل است که تا قبل از اطمینان از آزمایشات مجدد، هم جلوی توزیع و ادامه مصرف دارو گرفته شود و البته همزمان از سوء استفاده رقبای احتمالی از ریکال و تخریب یک شرکت و برند قدیمی یا تشویش اذهان عمومی باتوجه به عدم وجود هرگونه گزارش منفی، گرفته شود؛ بنابراین جمع آوری این داروها در حال حاضر الزاماً به منزله مشکل کیفی نبوده و به دلیل عدم رعایت مقررات سازمان غذا و دارو و گزارش مدیریت شرکت مذکور صورت پذیرفته است و موضوع کماکان تحت بررسی خواهد بود. البته بلافاصله موضوع در کمیسیون قانونی ساخت و ورود دارو مطرح و فرد یا افراد مقصر علاوه بر ممنوعیت در پذیرش مسئولیت جدید، جهت برخورد قانونی به مراجع ذی‌صلاح معرفی شدند.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای نامه محرمانه دولتی را با اهداف و انگیزه‌های شخصی در داخل و خارج از کشور منتشر کردند که در جای خود قابل پیگیری است. از سوی دیگر کم و کیف موضوع این نامه و این ریکال نیز همچنان به طور دقیق تحت بررسی است و البته با خاطیان بدون اغماض برخورد قانونی انجام خواهد شد. اطمینان داشته باشید هیچ نهادی به اندازه سازمان غذا و دارو در پی صیانت از ایمنی و سلامت دارو و ارتقای صنعت دارو نیست و به محض اطلاع از هر گونه شبهه‌ای در این زمینه، ابتدا توزیع دارو را متوقف و یا دارو را جمع آوری و پس از روشن شدن مطلب و ابعاد ماجرا، تصمیم نهایی را اتخاذ و اجرا خواهد کرد.

انتهای پیام

Original Article

این مطالب را نیز ببینید!

پیشگیری از اعتیاد

آگاه سازی و پیشگیری از اعتیاد + اینفوگرافیک

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.