صفحه اصلی / اجتماعی / جریان سوم شهروندی و مطالبه گری

جریان سوم شهروندی و مطالبه گری

دانستنی آنلاین: جریان سوم شهروندی جریانی حقوقی بامحوریت شهروند و براساس اصول حقوقی شهروندی و مسئولیت پذیری شهروندان بنیان گذاری شده که برای حاکمیت قانون، احترام به حقوق شهروندی وتحقق دولت حقوقی فعالیت می نماید.این جریان راهکارهای حقوقی را اعم از پیشنهاد اصلاح و تصویب قوانین یا الزام نهادها، مقامات و مدیران به اجرای قانون و فعالیت در حدود اختیارات با راهکارهای قضایی و ارتقاء مطالبه گری شهروندی بعنوان راهکار مدنی را مورد توجه قرار می دهد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، جریان سوم شهروندی که بر مبنای مسئولیت پذیری شهروندان بنیان گذاری شده است همه شهروندان را در قبال جامعه و کشور و حال و آینده آنها مسئول می‌داند که بنا بر مسئولیت قانونی و اخلاقی ملزم به مطالبه گری برای اجرای قانون و بهبود وضعیت کشور و توسعه و رشد جامعه و تلاش برای حاکمیت دولت حقوقی می‌داند.

این جریان مسئولیت پذیری شهروندان را مقدم بر مطالبه گری می داند و بطور یقین شهروندانی را مطالبه گر دانسته که فی المقدمه باید نسبت به حال و آینده جامعه و کشور و شهروندان دیگر مسئولیت پذیر باشند. شهروندان پویا نبض جریان سوم شهروندی هستند که بنا به روحیه مسئولیت پذیری مطالبه گران جامعه ایرانی می باشند.

جریان سوم شهروندی، شهروندی را مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌های فردی و اجتماعی شهروندان می داند که ناشی از حس مسئولیت پذیری آنها می باشد،فعالیتهایی که اگرچه فردی باشند اما برآیند آنها به پیشرفت وضعیت اجتماعی کمک خواهد کرد.

همچنین مشارکتهای اجتماعی، اقتصادی، خدمات عمومی، فعالیت‌های داوطلبانه و دیگر فعالیت‌های اجتماعی که در بهبود وضعیت زندگی همه شهروندان مؤثر خواهد افتاد.

به باور این جریان همه شهروندان نسبت به آگاهی و جلوگیری از نقض حقوق شهروندی مسئولیت فردی دارند و در نتیجه مطالبه گری برای تحقق تک تک حقوق شهروندان وظیفه همه شهروندان است.

جریان سوم شهروندی فرهنگی را برای جامعه ترسیم می کند که به موجب آن به تمامی شهروندان جامعه می آموزد تا درباره حقوق خود آگاه و هوشیار باشند و برای حقوق دیگر شهروندان نیز مطالبه گر بوده و از حقوق آنان دفاع نمایند.

این جریان خواهان فرهنگی برای شهروندان ایرانی است که در آن حقوق شهروندان به طور بارز توسط قانون حفاظت و حمایت می شود و هر عضو جامعه از جمله قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضاییه و دیگر نهادهای دولتی مسئولیت دارند حقوق شهروندان را رعایت نمایند و احترام به حقوق شهروندان را نیز تضمین کنند.

تحقق این فرهنگ در نتیجه تعلیم و تربیت حقوق شهروندی در سطح جامعه بوجود می آید که جریان سوم شهروندی با پرورش شهروندان پویا در پی تحقق آن است.

جریان سوم شهروندی افزایش روحیه مطالبه گری شهروندان،رعایت حقوق شهروندان توسط نهادهای دولتی، عمومی و بخش خصوصی، قانون مداری مدیران و ادای وظایف قانونی و پاسخ گویی آنها، الزام مدیران به بهبود وضعیت جامعه و بالابردن سطح رفاه، مطالبه گری در حمایت و حفاظت از منابع و ثروتهای ملی را از اهداف خود می داند.

حضورشهروندان درارکان این جریان توان وقدرت آنها درمطالبه گری درحفظ منافع جامعه وپاسخ گویی مدیران نهادهای دولتی و عمومی و احزاب و نمایندگان راافزایش می دهد.

این جریان به این باور است که آگاهی شهروندان از حقوق شهروندی منجر به قانون مداری مدیران دولتی و عمومی و بخش خصوصی و انجام وظایف قانونی و جلوگیری از ارتکاب رفتارهای غیر قانونی  آنها است. از مهمترین اهداف و اصول جریان سوم شهروندی مطالبه گری شهروندان از بخش های دولتی، عمومی و خصوصی جهت اجرای مسوولیت ها و وظایف قانونی و فعالیت در محدوده اختیارات قانونی است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.