صفحه اصلی / اقتصاد کلان / جزئیات تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه‌

جزئیات تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه‌

دانستنی آنلاین: مقایسه سهم صادرات و واردات کشورهای همسایه در تجارت خارجی ایران در سال گذشته نشان می‌دهد در سال ۹۷ عراق توأمان هم بیشترین افت صادرات به ایران را داشته است و هم بیشترین رشد واردات از ایران را؛ موضوعی که البته برای ترکیه نیز قابل توجه است.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ تجارت با همسایگان، در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با سایر کشورها به‌معنای گره خوردن تعاملات سیاسی و حتی امنیتی است و این یعنی دوچندان شدن اهمیت مراودات تجاری و اقتصادی میان همسایگان که به افزایش تعاملات در ابعاد سیاسی و امنیتی منجر می‌شود.

ایران هم هیچ‌گاه از این قاعده کلی مستثنی نبوده و حتی در شرایط تحریمی امروز می‌توان به‌وضوح مدعی شد که اهمیت تجارت با همسایگان، برای ایران به‌مراتب بیش از گذشته است. اما با وجود این، بر اساس آمار تجارت خارجی ایران در سال ۹۷، گرچه می‌توان تأثیر تحریم‌ها بر مراودات تجارت خارجی ایران را دید ولی به‌نظر می‌رسد کشورهای همسایه ایران با صدها میلیون نفر جمعیت و پتانسیل‌های بزرگ تجاری و اقتصادی، ظرفیتی به‌مراتب بیش از تغییری که در سبد تجارت خارجی ایران در سال ۹۷ رخ داد خواهند داشت.

۵۴درصد صادرات ایران در ۹۷ به ۱۵ کشور همسایه

آمار تجارت ۱۲ ماه منتهی به اسفند سال ۹۷ کشورمان نشان می‌دهد که از حدود ۴۴ میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار صادراتی که در سال ۹۷ انجام شد، حدود ۲۴ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه انجام شده و این یعنی بیش از ۵۴ درصد صادرات کشورمان به‌مقصد کشورهای همسایه بوده است.

ردیف نام کشور میزان صادرات ایران طی ۱۲ماهه ۹۷(میلیارد دلار) درصد تغییر نسبت به ۱۲ماهه ۹۶
۱ عراق ۸٫۹۶۰ ۳۶٫۷+
۲ امارات متحده عربی ۵٫۹۵۴ ۱۲-
۳ افغانستان ۲٫۹۲۷ ۵٫۱+
۴ ترکیه ۲٫۳۶۹ ۴۰٫۲-
۵ پاکستان ۱٫۲۴۷ ۳۵٫۷+
۶ عمان ۰٫۷۲۸ ۳۲+
۷ آذربایجان ۰٫۴۱۰ ۲۶+
۸ ترکمنستان ۰٫۴۰۰ ۴٫۳-
۹ فدراسیون روسیه ۰٫۲۸۰ ۴-
۱۰ کویت ۰٫۲۵۳ ۰٫۴+
۱۱ قطر ۰٫۲۲۵ ۶٫۷-
۱۲ ارمنستان ۰٫۱۵۹ ۲۱٫۵-
۱۳ قزاقستان ۰٫۱۳۱ ۲۲٫۱-
۱۴ تاجیکستان ۰٫۰۷۸ ۶۳٫۹-
۱۵ بحرین ۰٫۰۱۱ ۱+
۱۶ عربستان ناچیز

بر اساس جدول بالا، در سال ۹۷ صادرات ایران به ۷ کشور عراق، افغانستان، پاکستان، عمان، آذربایجان، کویت و بحرین افزایشی در بازه یک تا ۳۶ درصدی را تجربه کرده و در مقابل صادرات ایران به ۸ کشور امارات، ترکیه، ترکمنستان، روسیه، قطر، ارمنستان، قزاقستان و تاجیکستان کاهش یافته است، به‌عبارت دیگر بیشترین رشد واردات از ایران میان همسایگان را عراق داشت و بیشترین افت را تاجیکستان و ترکیه.

تأمین ۲۷درصد واردات کشور در سال ۹۷، از کشورهای همسایه

همچنین با توجه به واردات ۱۲ ماه سال گذشته، از مجموع ۴۲ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار کل واردات کشور، ۱۱ میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار کالا از مبدأ کشورهای همسایه وارد خاک ایران شده است و این یعنی ۲۷ درصد واردات ایران در سال گذشته از کشورهای همسایه انجام گرفته است.

ردیف نام کشور میزان واردات ایران در ۱۲ماهه ۹۷
(میلیارد دلار)
درصد تغییر نسبت به ۹۶
۱ امارات متحده عربی ۶٫۵۶۷ ۳۴٫۷-
۲ ترکیه ۲٫۶۱۶ ۱۸٫۸-
۳ فدراسیون روسیه ۱٫۳۴۳ ۸۴٫۵+
۴ عمان ۰٫۴۳۲ ۹۹٫۷+
۵ پاکستان ۰٫۳۳۰ ۱۶-
۶ قزاقستان ۰٫۰۸۷ ۳۰٫۴+
۷ عراق ۰٫۰۵۸ ۳۴۶۱-
۸ تاجیکستان ۰٫۰۲۶ ۸۷٫۵+
۹ ارمنستان ۰٫۰۲۲ ۱۲٫۳-
۱۰ آذربایجان ۰٫۰۲۰ ۲۳٫۴-
۱۱ کویت ۰٫۰۱۲ ۵۵٫۷-
۱۲ افغانستان ۰٫۰۱۰ ۴۶٫۴-
۱۳ ترکمنستان ۰٫۰۰۹ ۲۸٫۷-
۱۴ قطر ۰٫۰۰۹ ۶۰-
۱۵ بحرین ناچیز
۱۶ عربستان ناچیز

 در سال ۹۷، واردات ایران از ۱۰ کشور امارات، ترکیه، پاکستان، عراق، ارمنستان، آذربایجان، کویت، افغانستان، ترکمنستان و قطر، از ۱۲ تا بیش از ۳۴۰۰ درصد به‌نسبت سال ۹۶ کاهش یافته و در مقابل واردات ما از ۴ کشور روسیه، عمان، قزاقستان و تاجیکستان افزایش یافته است، به‌عبارت دیگر، عمان با دو برابر شدن صادراتش به ایران میان کشورهای همسایه در بالاترین رشد قرار داشت و در مقابل، عراق با بیش از ۳۴۰۰ درصد افت صادرات به ایران در قعر جدول همسایگان قرار گرفت.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.