صفحه اصلی / آموزش عالی / جزئیات تجارت ترجیحی با اندونزی/ ایجاد مرکز تجاری در جاکارتا

جزئیات تجارت ترجیحی با اندونزی/ ایجاد مرکز تجاری در جاکارتا

کاوه دلیری در گفت و گو با دانستنی نیوز در مورد وضعیت روابط تجاری و اقتصادی با کشور اندونزی با توجه به سفر رئیس جمهور به این کشور، اظهار داشت: علی رغم اینکه در بحث روابط سیاسی با کشور اندونزی در سطح مطلوبی قرار داشته و در سازمان‌هایی مانند کنفرانس اسلامی، جنبش غیرمتعهدها، دی ۸ و… حضور داریم اما در حوزه اقتصادی و تجاری متناسب با ظرفیت‌های بالقوه دو کشور جلو نرفته ایم. البته در تعاملات تجاری با شرق آسیا، اندونزی در رتبه دوم قرار دارد اما جای رشد وجود دارد.

اندونزی یک بازار خوب مصرفی است

مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه اندونزی می‌تواند یکی از شرکای اصلی ایران در سال‌های آینده باشد، افزود: اندونزی ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد و چهارمین کشور پرجمعیت دنیا و پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی محسوب می‌شود. این مساله نشان می‌دهد که اندونزی بازار خوب مصرفی در حوزه کالاهای مصرفی و خدمات دارد که می‌تواند از این جنبه به بازار اندونزی راه یابیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر آنکه اندونزی از نظر اقتصادی کشور قوی محسوب می‌شود و هم اکنون شانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا است؛ بر اساس گزارشات نهادهای بین المللی با وجود شیوع ویروس کرونا اما اقتصاد اندونزی رو به رشد بوده و پیش بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده جزو ۵ اقتصاد بزرگ دنیا باشد. این مساله نشان می‌دهد که اندونزی می‌تواند به عنوان یکی از شرکای اصلی ایران تعریف شود.

روابط تجاری کمرنگ ایران و اندونزی

دلیری در مورد میزان نفوذ ایران در اندونزی، گفت: اندونزی حدود ۲۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ از کشورهای مختلف واردات داشته و سهم ایران تقریباً ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. از آن طرف هم واردات ما از دنیا ۵۹ میلیارد دلار بوده که سهم اندونزی ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. بنابراین در سبد تجاری ما اندونزی نقش پررنگی ندارد و باید تقویت شود.

مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از سویی دیگر ایران در هیچ کدام از سبدهای محصول و گروه‌های کالایی که اندونزی از کشورهای مختلف وارد می‌کند، بازیگر اصلی نیست و این در حالیست که در داخل ایران ظرفیت زیادی در گروه‌های کالایی مورد نیاز اندونزی وجود دارد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه انتقال پایتخت اندونزی از جاکارتا به نوسانتارا باعث می‌شود که فرصت ده‌ها میلیارد دلاری برای صادرات خدمات فنی و مهندسی، مواد اولیه، محصولات ساختمانی، برق، محصولات راهسازی و… به این کشور فراهم شود.

جزئیات تجارت ترجیحی با اندونزی

دلیری به سفر رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در حین سفر رئیس جمهور توافقات زیادی در حوزه‌های گمرک، لجستیک، تهاتر، خدمات فنی مهندسی و مهم‌ترین آن یعنی موافقت نامه تجارت ترجیحی امضا شد.

وی با بیان اینکه یکی از شیوه‌ها ی توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری در دنیا بهبود معاهدات و توافقنامه‌ها ی تجاری دوجانبه و چندجانبه است، افزود: در موافقت نامه تجارت ترجیحی کشورها با هم تصمیم می‌گیرند که ورود برخی از کد تعرفه‌ها (گروه کالایی) را تسریع و تسهیل کنند و مهم‌تر آنکه تعرفه گمرکی این کالاها را کاهش (تخفیف) می‌دهند. این موضوع سرعت ورود کالا به بازار را نسبت به رقبا افزایش می‌دهد و ایران نسبت به رقبا برای ورود به بازار اندونزی مزیت می‌یابد و در مقابل ما هم این کار را می‌کنیم.

مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در این موافقت نامه که به امضای طرفین رسیده حدود ۲۰۰ کد کالا ما به طرف اندونزی تخفیف دادیم و بیش از ۲۰۰ کد تعرفه هم طرف اندونزی به ما تخفیف داده است‌ حدود ۲۰۰ کد کالا ما به طرف اندونزی تخفیف دادیم و بیش از ۲۰۰ کد تعرفه هم طرف اندونزی به ما تخفیف داده است.

وی افزود: مقدمات اجرای این موافقت نامه طی ۶ ماه آینده در داخل کشورها طی خواهد شد و در نهایت به صورت عمومی اطلاع رسانی می‌شود تا تجار و بازرگانان ما نحوه ورود به این کشور را بررسی و سعی کنند به بازار این کشور حضور یابند.

دلیری ادامه داد: بنابراین مهم‌ترین دستاورد سفر رئیس جمهور به اندونزی امضای همین موافقت نامه بود زیرا بیش از ۱۷ سال است که این موضوع در کشور دنبال می‌شد.

چه کالاهایی به اندونزی می‌توانیم صادر کنیم؟

وی در مورد ظرفیت‌های صادراتی به اندونزی اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد صادرات ما در چند گروه کالایی محدود است که معمولاً در حوزه‌های پتروشیمی، محصولات معدنی، آهن و فولاد است. برنامه سازمان توسعه تجارت این است که سبد صادراتی کشور را متنوع کنیم.

دلیری افزود: تاکنون آهن و فولاد و فلزات و مصنوعات با بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بیشترین نقش را در صادرات به اندونزی داشتند که باید سعی کنیم این سبد را متنوع کنیم. مزیت‌های ما برای صادرات به اندونزی محصولات نفتی از جمله سوخت‌ها و روغن‌های معدنی، محصولات قیری و موم‌ها، محصولات معدنی مثل روی، سرب، سنگ مس، سنگ گچ، مواد پلاستیکی، فرش، کفپوش، محصولات نباتی، میوه‌های خوراکی و محصولات شیمیایی از جمله مزیت‌های صادراتی به اندونزی است.پ

صادرات محصولات حلال به بازار ۲۶۰ میلیون نفری اندونزی

وی تصریح کرئ: همچنین یک بازار مهم در اندونزی به نام بازار محصولات حلال وجود دارد که پتانسیل بالایی در این حوزه برای صادرات داریم. اگر موضوع استاندارد و برند حلال را مرتفع کنیم می‌توانیم وارد بازار ۲۶۰ میلیون نفری اندونزی شویم. در سازمان توسعه تجارت پی گیر هستیم.

راه اندازی مرکز تجاری در جاکارتا؛ به زودی

مدیرکل دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران همچنین گفت: اقداماتی که برای نفوذ به بازار اندونزی لازم است که از جمله آنها می‌توان به تجارت در بستر نمایشگاه و اعزام و پذیرش هیأت تجاری و… اشاره کرد.

دلیری اظهار داشت: همچنین سازمان توسعه تجارت برنامه دارد یک مرکز تجاری را در شهر جاکارتا راه اندازی کنیم و رایزن بازرگانی اعزام کنیم.

وی به حوزه لجستیک اشاره کرد و گفت: برقراری پرواز مستقیم به اندونزی، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و کشتیرانی، ساختارهای مالی برای تسهیل در تبادلات مالی بین تجار نیز از دیگر اقداماتی است که باید انجام دهیم.

این مطالب را نیز ببینید!

مروری بر ساختار ارتش قدرتمند هخامنشیان/ از گارد جاویدان تا سواره نظام؛ چگونه ایران توانست نیمی از دنیا را فتح کند؟

به گزارش خبر فوری، در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ توجهات به ایران باستان، به خصوص هخامنشیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.