صفحه اصلی / اجتماعی / حضور ۳۶۰۰ نیروی درمانی در مرزها

حضور ۳۶۰۰ نیروی درمانی در مرزها

دانستنی آنلاین:رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی درخصوص نظارت بر بیماری‌های واگیر گفت: از ۲۰ روز گذشته در مرزهای شرقی کار نظارت بر زائران را انجام می‌دهیم و هر زائری که برای رسیدن به کربلا از خاک ایران گذر می‌کند، توسط  ما مورد بررسی و غربالگری قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین،دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آمادگی برگزاری مراسم راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی، گفت: امسال نیز مانند سالیان گذشته مشارکت‌های مادی و معنوی مردم بسیار چشم‌گیر بوده است. غالب گروه‌های مردمی در مراکز مردم‌نهاد اقدام به ارائه خدمات می‌کنند.

وی در خصوص ارائه خدمات از سوی نهادهای دولتی گفت: با ایجاد زیر ساخت‌های ماندگار و ثابت قصد داریم تا به ارائه خدمات سرعت ببخشیم. با تحقق این هدف می‌توانیم امیدوار باشیم دیگر ارائه خدمات صحرایی نبوده و منسجم‌تر انجام شود. همچنین در این راستا می‌توانیم از شکل گیری نیازهای نامطلوب جلوگیری کرده و قدرت پاسخگویی خود را بالا بریم.

رییس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی افزود: هماهنگی، مدیریت جهادی و پرهیز از سازمان‌نگری در این راستا یک امر مهم است. در راهپیمایی اربعین همه دستگاه‌ها کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور به ترویج فرهنگ اربعین و تقویت انسجام میان مذاهب در راهپیمایی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه از تمامی مذاهب و حتی فرقه‌های دین اسلام در حیطه خدمات اربعین به ما کمک می‌کنند و این به ما نشان می‌دهد وحدت و رعایت اخلاق اسلامی در چه جایگاه والایی قرار دارد.

وی در ادامه به اهداف اختصاصی وزارت بهداشت و سازمان اورژانس کشور در راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: جهت پوشش مناسب جاده‌های مواصلاتی کل کشور از مرزهای شرقی و شمالی و جنوبی برای فوریت‌های پزشکی تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی در خصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، اظهار کرد:‌ در جهت مدیریت خطر، آموزش عمومی و ارائه خدمات غربالگری در بیماران مبتلا به بیماری‌های واگیر طبق نظام مراقبت اقدامات دقیقی مانند سالیان گذشته انجام می‌شود و همین موضوع سبب شده است که تاکنون در راهپیمایی اربعین گزارشی از بیماری واگیر نداشته‌ایم.

نظارت بهداشتی ایران بر موکب‌های ایرانی و عراقی

کولیوند با اشاره به امضای تفاهم نامه میان دو کشور ایران و عراق، برای تجمعات مذهبی گفت: در راستای رعایت نکات بهداشتی امسال نظارت بر تمام موکب‌های ایرانی و عراقی که اقدام به تهیه، طبخ و توزیع غذا میان عزاداران می‌کنند بر عهده کشور ایران است و خرسندیم که هر سال در این زمینه شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری هستیم.

برقراری ۴ قرارگاه سلامت در عراق در ایام اربعین

وی افزود: در نظر داریم ۶۲ فعالیت تخصصی برای مباحث بهداشت و درمان ارائه دهیم. در این زمینه ۴ قرارگاه سلامت در شهرهای مهم عراق، شامل کربلا، نجف، کاظمین و سامرا با همکاری وزارت بهداشت ایران برقرار است و بر اساس اعلام نیاز کشور عراق متخصصین ایرانی برای ارائه خدمات به این پایگاه‌ها اعزام می‌شوند. بر این اساس ارائه خدمات اورژانسی به افراد از سوی کشور عراق رایگان بوده و در صورت مراجعه شخص الکتیو خدمات با نرخ دولتی با فرد حساب می‌شود.

افزایش تا ۴۰ درصدی ارایه خدمات اورژانس در اربعین امسال

کولیوند ادامه داد: در سال جاری نسبت به سالیان گذشته ۲۰ تا ۴۰ درصد منابع ارائه خدمت خود را افزایش داده‌ایم؛ چرا که پیش بینی می‌کنیم تعداد افرادی که برای راهپیمایی امسال به کشور عراق می‌روند بیشتر است.

وی در خصوص توانمندسازی پرسنل اورژانس کشور، به برگزاری کلاس‌های آموزشی و مانورها اشاره کرد و گفت: البته این تنها نمی‌تواند کافی باشد، بلکه باید مردم نیز آگاهی‌هایی داشته باشند که در این زمینه شبکه‌های اجتماعی و صدا و سیما به ما کمک کرده است.

وی در ادامه با اشاره به مباحث کنونی پیش آمده در کشور عراق گفت: ما در همان مانورهای ذکر شده تمام ابعاد مختلف را بررسی کرده‌ایم و امیدواریم خللی در ارائه خدمات ایجاد نشود.

غربالگری بهداشتی زائران

کولیوند درخصوص نظارت بر بیماری‌های واگیر گفت: از ۲۰ روز گذشته در مرزهای شرقی کار نظارت بر زائران را انجام می‌دهیم و هر زائری که برای رسیدن به کربلا از خاک ایران گذر می‌کند، توسط  ما مورد بررسی و غربالگری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: فعالیت جدی ما در روز دوشنبه ۱۰ صبح با بدرقه کاروان بهداشت و درمان از جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) به سوی شهرهای مرزی و نیز کشور عراق آغاز می‌شود.

وی افزود: این نکته قابل ذکر است که در راهپیمایی اربعین به جز سازمان اورژانس و وزارت بهداشت نهادهای دیگری نظیر هلال احمر، ستاد اجرایی فرمان امام و غیره خدمات قابل توجهی ارائه می‌کنند. همچنین بر اساس تفاهم نامه با عراق بیماران اورژانسی در عراق به صورت رایگان درمان می‌شوند.

۲ فروند بیمارستان هوایی و ۶ بیمارستان خط مرزی در اربعین

کولیوند در خصوص امکانات لجستیک حوزه بهداشت و درمان در راهپیمایی امسال، گفت: هزار و ۱۰۰ دستگاه آمبولانس زمینی، ۴۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۵ فروند بالگرد، ۵ دستگاه خودروی ارتباطات، ۴ دستگاه خودروی تعمیرگاه سیار، ۱۷ هزار نفر نیروهای عملیاتی، ۳ هزار و ۶۰۰ نفر نیروی اعزامی به مرز، شش بیمارستان خط مرزی، ۹۱ بیمارستان پشتیبانی کننده، ۴۱۲ عدد تخت‌های بیمارستان خطوط مرزی، ۲ فروند بیمارستان هوایی، سه کلینیک سیار، ۵۶ درمانگاه سرپایی، ۱۶۰ تیم نیروهای بهداشت محیط، در این راهپیمایی فعالیت خواهند کرد.

وی در پایان در خصوص وضعیت پایگاه‌های موجود اورژانس پیش بیمارستانی و آمبولانس‌های اورژانس در استان‌های مرزی کرمانشاه، اهواز، آبادان و ایلام آمارهایی ارائه کرد و گفت: به طور کلی در این شهرها ۸۳ پایگاه اورژانس شهری، ۱۳۸ پایگاه اورژانس جاده‌ای، ۵۰۳ آمبولانس اوژرانس پیش بیمارستانی و هزار و ۴۳۱ نفر نیروی انسانی اورژانس پیش بیمارستانی فعالیت می‌کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

داستان معین، از عینک پرحاشیه تا بازگشت به ایران/ ویدئو

اما معین چه مسیری را پیمود که توانست به این درجه از محبوبیت برسد؟ داستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.