صفحه اصلی / کتابخانه مجازی / حمل و نقل در صنعت توریسم چه نقشی دارد؟
حمل و نقل در صنعت توریسم جه نقشی دارد؟- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

حمل و نقل در صنعت توریسم چه نقشی دارد؟

#حمل_و_نقل #صنعت#توریسم #دانستنی #بیشتر_بدانیم

امروزه توسعه جهانگردی به عنوان پر درآمدترین صنعت روز دنیا، یکی از اهداف اصلی برنامه‌ریزان، دست‌اندرکاران و مسئولان دولت‌های حاکم در اکثر کشورهای جهان است. افزایش جمعیت، پیشرفت علوم و فنون، افزایش زمان آزاد و فراغت و بسیاری عوامل دیگر، باعث جلب توجه عموم مردم به مقوله جهانگردی   شده است. لذا متخصصین این صنعت با توجه به شناخت وآگاهی ویژه خود، اذعان دارند که توسعه جهانگردی بدون پیشرفت و توسعه زیرساخت ها و ارکان آن به هیچ عنوان میسر نمی‌گردد.

مروری بر تاریخ و پیشینه این صنعت پر رونق، بیانگر این مطلب است که ظهور و فعال شدن جهانگردی مرهون توسعه حمل ونقل در دنیای امروزی بوده است چرا که تا قبل از پیشرفت صنعت حمل و نقل و ایجاد تسهیلات جهت مسافرت، سفرها در حیطه طبقه محدودی از اشراف بوده است که بیشتر انگیزه هایی غیر از تفریح ، ماجراجویی، دیدار از جاذبه ها و… داشته‌اند.

در این مطلب سعی شده است ضمن ارائه تعاریف واژه‌های اصلی جهانگردی و حمل و نقل، با بیان سیر تاریخی پیشرفت جهانگردی، ارتباط آن با جهانگردی و نقش‌های اساسی آن را در این صنعت  روز دنیا به تحریر درآورده و توجه پژوهشگران و دست اندرکاران جهانگردی را بیش از پیش به اهمیت ویژه حمل و نقل در جهانگردی جلب نماییم.

تعریف حمل و نقل

یکی از مهم ترین زیر ساخت ها و یا ارکان جهانگردی حمل و نقل می باشد .

« در معنی لغوی «حمل» به معنای برداشتن بار و «نقل» به معنای جابه‌جا کردن است؛ در نتیجه در حالت کلی و با این تفسیر حمل و نقل شامل جابه‌جا شدن انسان نمی‌شود ولی آنچه که در زبان فارسی مصطلح شده است، این واژه در برگیرنده انسان و هر نوع کالا اعم از جامد، مایع، گاز و حتی امواج می‌شود.»

در بعضی کتب، کلمه حمل و نقل را که خود ترجمه transportation است، تحت عنوان «جابه‌جاگری» به کار می‌برند.

مفهوم حمل و نقل به لحاظ اقتصادی عبارت است از:

« تغییر مکانی اشخاص ( مسافر) و  کالا، بین دو نقطه جغرافیایی.»

به طور کلی وجوه مشترک کلیه شیوه‌های آن را عناصر اصلی حمل و نقل گویند و شامل موارد ذیل می‌باشد:

۱ – راه

۲- وسیله نقلیه

۳- نیروی محرکه

۴- تأسیسات و مستحدثات

منبع: ویستا

 

ادامه مقاله در فایلPDF

حجم فایل : ۲۴۰ کیلوبایت |  نوع فایل : PDF

 دانلود مقاله

این مطالب را نیز ببینید!

روزه در ادیان مختلف چگونه است؟- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

روزه در ادیان مختلف چگونه است؟

روزه را می توان یکی از ارکان اصلی ادیان به شمار آورد. در تمام ادیان الهی و بشری روزه به روش های مختلف وجود دارد. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم (بقره /183 )؛ در این نوشتار با مروری بر ادیان و مکاتب گوناگون آیین روزه داری را بررسی می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.