صفحه اصلی / اجتماعی / دانستنی سلامت/ چرا برای کمردرد استراحت مطلق توصیه نمی‌شود؟

دانستنی سلامت/ چرا برای کمردرد استراحت مطلق توصیه نمی‌شود؟

استراحت طولانی مدت بعد از انواع مختلف کمردرد نه فقط در بهبود درد تاثیری ندارد بلکه می‌تواند مشکلات بیشتری به دنبال داشته باشد.

به گزارش دانستنی آنلاین، «حسین یاری» متخصص طب پیشگیری و ارتقا سلامت جهاددانشگاهی گفت: پزشکان به بیماران مبتلا به کمردردی که جراحی برای آن‌ها فوریت ندارد، توصیه می‌کردند که برای مدتی طولانی مثلاً بیش از یک ماه استراحت مطلق داشته باشند، اما براساس پژوهش‌های علمی متعدد، استراحت بیش از دو یا سه روز در همه مراحل درمان کمردرد مفید نیست و ممکن است مشکلات مضاعفی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: در استراحت طولانی مدت، عضلات ضعیف می‌شود و قوام و توان خود را از دست می‌دهد؛ این مسئله به تنهایی می‌تواند باعث افزایش درد‌های بیمار شود.

چرا برای کمردرد استراحت مطلق توصیه نمی‌شود؟

این متخصص طب فیزیکی با اشاره به مشکلات روحی و روانی ناشی از استراحت طولانی مدت، ادامه داد: با استراحت طولانی، سلامت روان و احساس سلامتی تضعیف و به علت نداشتن فعالیت شغلی و اختلال عملکرد روزانه هم باعث بار مضاعف روانی می‌شود.

یاری گفت: پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که افسردگی و احساس ناتوانی جسمی و بیماری در افرادی که مدت طولانی در بستر استراحت مطلق کرده‌اند، شایع‌تر است؛ مشکلات گوارشی از جمله یبوست با استراحت طولانی مدت تشدید می‌شود؛ علاوه بر این‌ها استراحت مطلق احتمال لخته شدن خون در عروق لگن و پا‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: علت کمردرد خواه ناشی از آسیب دیسک یا نشات گرفته از آسیب سیاتیک، تنگی کانال نخاع کمری، گرفتگی عضلانی، لیزخوردگی مهره کمری و یا هر نوع دیگر کمردرد باشد، برای آن نهایتاً دو تا سه روز استراحت نسبتا مطلق توصیه می‌شود.

چرا برای کمردرد استراحت مطلق توصیه نمی‌شود؟

این متخصص طب فیزیکی با بیان توصیه‌هایی در هنگام ابتلا به کمردرد ادامه داد: فرد با ابتلا به کمردرد باید به نحوی راحت در بستر دراز بکشد؛ بهتر است برای کاهش فشار وارده به کمر در حالت خوابیده به پشت بالش کوچکی در گودی کمر قراردهد و در حالت خوابیده به پهلو علاوه بر زیر گردن نیز بین زانو‌ها بالش کوچکی قرار دهد.

یاری گفت: اگر درد شدید باشد یا مدت آن طولانی شده، به پا‌ها انتشار می‌یابد و یا همراه با بی‌حسی، سِرشدن، گزگز یا ضعف عضلانی باشد و حتی علائم ادراری جدیدی بروز پیدا کند هرچه زودتر باید به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: استراحت مطلق طولانی نه‌تن‌ها می‌تواند اثرات مضری داشته باشد بلکه تحقیقات علمی متعدد نشان می‌دهد که در بین افرادی که زودتر به فعالیت روزانه بازمی گردند و در مواقع لازم استراحت کرده‌اند، نسبت به افرادی که از مرخصی استعلاجی طولانی مدت استفاده کرده‌اند، کمردرد کمتری خواهند داشت. /صداوسیما


این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.