صفحه اصلی / اجتماعی / دانستنی سلامت/چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم؟

دانستنی سلامت/چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم؟

 تغییر در برخی عادات غذایی می‌تواند به کاهش چربی شکم و سرعت روند پیری کمک کند. در این مطلب چند توصیه ساده می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

به گزارش دانستنی آنلاین، آیا تا به حال فکر کرده‌اید چه کارهایی سبب زودتر پیر شدنتان می‌شوند!؟ در ادامه با چند عادت اشتباه که سبب پیری زودرس می شود آشنا می شویم.

 استرس زیاد
اگر به طور مداوم نگران یا بی‌خواب باشید، بدن‌تان دائما هورمون استرس تولید می‌کند که می‌تواند باعث پیری زودرس شود. کورتیزول، هورمون اصلی استرس، باعث شکسته شدن کولاژن می‌شود که افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک را به دنبال دارد.

همچنین، زمانی که بدن در حالت هشدار ناشی از استرس به سر می‌برد، بخش زیادی از مواد غذایی و اکسیژن به اعضای اصلی بدن رفته و به پوست نمی‌رسند. به علاوه، استرس و نگرانی مداوم می‌تواند منجر به ایجاد خطوط اخم و چین و چروک در اطراف پیشانی شود.

راه‌حل: با امتحان کردن موارد مختلف، کاری برای آرام کردن اعصاب‌تان پیدا کنید و آن را به طور مرتب انجام دهید. ورزش کردن نیز برای رفع استرس خوب است؛ این کار جریان خون را افزایش می‌دهد، اکسیژن و مواد غذایی را به پوست می‌رساند و پوست‌تان را شاداب و درخشان جلوه می‌دهد.

چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم؟

استفاده از مواد آرایشی حاوی ضد آفتاب

بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی ادعا می‌کنند که از عوامل لازم برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب برخوردارند، اما به احتمال زیاد این میزان برای محافظت از پوست شما در برابر آثار مخرب نور آفتاب و پیری زودرس کافی نیست.

چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم؟


بیشتر محصولات آرایشی، از پوست شما تنها در مقابل پرتو‌های UVB محافظت می‌کنند و در برابر UVA که باعث ایجاد خطوط، لکه‌های قهوه‌ای، گشاد شدن منافذ و چروکیدگی پوست می‌شود، کارایی چندانی ندارند.

راه‌حل: از یک کرم ضد آفتاب که پوست شما را در برابر پرتو‌های UVA و UVB محافظت می‌کند استفاده کنید و بعد آرایش کنید. تحقیقات نشان داده است که با استفاده از کرم ضد آفتاب از پوست‌تان در برابر بروز لکه‌ها محافظت خواهید کرد. همچنین، زمانی که اول از ضد آفتاب و بعد از آن از مواد آرایشی استفاده می‌کنید، پوشش کامل‌تری به پوست خود می‌دهید.

توجه به چین و چروک‌ها
تنها چین و چروک‌ها نیستند که نشانه پیری محسوب می‌شوند. نقاط تیره و تغییر رنگ رنگدانه‌های پوستی نیز به شما ظاهری پیر و خسته می‌دهند. از بین رفتن رنگدانه‌های پوست و ناهماهنگی در رنگ پوست نیز می‌تواند شما را تا ده سال پیرتر نشان دهد.

چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم؟


راه‌حل: لایه‌برداری کنید، این کار لایه مرده رویی پوست را برمی‌دارد. همچنین از محصولات روشن‌کننده رنگ پوست استفاده کنید. برخی از محصولات بدون نسخه حاوی ویتامین ث، ویتامین کا، سویا و هیدروکینون هستند. کرم ضد آفتاب را نیز فراموش نکنید. اشعه UV نه تنها باعث ایجاد لکه‌های بیشتر می‌شود، بلکه لکه‌های قبلی را نیز پررنگ‌تر می‌کند.

نادیده گرفتن دست و گردن
پوست گردن و دست‌ها معمولا مورد توجه چندانی قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل، خیلی زود شکسته می‌شوند و سن ما را بیشتر از آنچه واقعا هست، نشان می‌دهند. بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، خانم‌هایی که دست‌هایشان لک و چروک دارد، پیرتر از خانم‌های هم سن و سال‌شان به نظر می‌رسند که دست‌های بدون لک دارند.

راه‌حل: در نواحی گردن و پشت دست‌هایتان هم از کرم‌های ضدپیری استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که این نواحی را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.

چگونه از پیری زودرس جلوگیری کنیم؟

عدم استفاده از عینک آفتابی
حرکات تکرارشونده مانند خندیدن، اخم کردن و جمع کردن چشم‌ها در درازمدت باعث ایجاد چین و چروک می‌شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز کلاژن موجود در پوست نازک دور چشم را از بین برده و باعث تیرگی پوست دور چشم می‌شود.

راه‌حل: حتی در زمستان هم از عینک آفتابی استفاده کنید. دقت کنید عینکی که می‌خرید دارای برچسب «ضد فرابنفش» باشد.

استفاده از صابون برای پاک کردن صورت
شاید مادربزرگ‌های ما به قدرت پاک‌کنندگی صابون ایمان داشته باشند، اما پاک‌کنندگی صابون آنقدر قوی است که چربی طبیعی پوست را هم از بین می‌برد. داشتن پوست خشک باعث ایجاد چین و چروک نمی‌شود، اما چروک‌های موجود را نمایان‌تر می‌کند. به علاوه، پوست خشک نمی‌تواند در مقابل مواد آلرژی‌زا و انواع ویروس و باکتری دوام بیاورد.

راه‌حل: برای شستن صورت‌تان از ژل‌های شوینده صورت و محصولاتی که مواد صابونی ندارند استفاده کنید و سپس یک کرم مرطوب‌کننده بزنید. سعی کنید در روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا عمل آب‌رسانی از درون نیز انجام گیرد.

 

/صداوسیما


این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.