صفحه اصلی / بیشتر بدانیم... / دانستنی های سنگ فیروزه و خواص آن
دانستنی های سنگ فیروزه و خواص آن- پایگاه اینترنتی دانستنی در ایران

دانستنی های سنگ فیروزه و خواص آن

فیروزه فسفات آبدار طبیعی آلومینیم است که در دستگاه کج‌وجهی متلبور می‌شود، با مس آبی‌رنگ است و به عنوان جواهر به‌کار می‌رود.

فیروزه با فرمول شیمیایی CuAl6 [ (OH)2 – PO4]4.4H2O یک کانی کمیاب و ارزشمند به رنگ‌های طیف فیروزه‌ای (آبی روشن تا سبز) و از رده فسفات است. این کانی به‌دست فیروزه‌تراشان شکل داده می‌شود و به عنوان نگین برای انگشتر، گردنبند، گوشواره و دیگر جواهرات به کار می‌رود.

این کانی ارزشمند در نیشابور، جنوب مشهد، کرمان، شهر بابک، تفت و در بیرجند یافت می‌شود. معدن فیروزه نیشابور از قدیمی‌ترین معادن فیروزه جهان است که از ۲۰۰۰ سال پیش از آن سنگ فیروز ه استخراج می‌شده است و در شمال غرب نیشابور قرار دارد. سنگ های فیروزه این معدن به دو دسته خاکی و سنگی تقسیم می‌شوند. فیروزه خاکی دارای رنگ و مرغوبیت بالاتری  است. فیروزه عجمی، فیروزه شجری و چغاله از دیگر انواع فیروزه هستند.

خواص سنگ فیروزه

محافظت در برابر چشم زخم، حوادث و بلایا، از بین برنده ترس، استرس و افسردگی، ایجاد شادی و خوش شانسی، رونق کسب و کار

 خواص سنگ فیروزه در درمان بیماری ها

یکی از خواص سنگ فیروزه تقویت قلب، دستگاه تنفسی، چشم ها، گردش خون، گلو، معده و کبد می باشد. در صورتی که فرد بیمار باشد و یا اتفاق ناخوشایندی برایش در شرف وقوع باشد، رنگ فیروزه عوض می شود، گاه در راه مراقبت از فرد و به خاطر مراقبت از وی ترک بر می دارد.

 سایر خواص سنگ فیروزه این است که به عوارض عملکردهای نادرست کبد و غدد کمک می کند. چشم ها را نیرو می بخشد و درمان بیماری های چشم و اصلاح گردش خون مؤثر است. درد گلو، التهابات ریوی و بیماری های دستگاه تنفس را درمان می کند. در برابر افسردگی ها مفید است و قلب را تقویت می کند.

 از خواص سنگ فیروزه می توان گفت که برای همه بیماری هایی که بر اثر کمبود مواد غذایی و تغذیه بد ایجاد می شوند مانند آناروکسی (بیماری که بر اثر نخوردن غذای کافی و کمبود مواد غذایی ایجاد می شود) به کار می رود. معمولاً هنگام پارگی رباط ها و تاندول ها، جریان خون را در بافت های عضلانی زیادتر می کند. همچنین به خاطر درخشش آن شادی آور است و اثر سودمندی بر روی کمبود اکسیژن، مسمومیت خونی و استرس دارد.

سنگ فیروزه به درمان نواحی از بدن که تحت هجوم ویروس ها و باکتری ها هستند یا نواحی آلوده کمک مؤثری می کند. گفته شده است که فیروزه از عملکرد و شفابخشی بیکران خود آگاهی ندارد! همچنین دارای اهمیت زیادی است که بدانید در کاربرد این کانی چنانچه رنگ خود را از دست بدهد و یا خرد شود، تمام نیرویش را از دست می دهد.

یکی دیگر از خواص سنگ فیروزه این است که، کانی توانمند و حامی افراد است. به ویژه فرض شده است که اسب و سوارکار را از سقوط ناگهانی در امان نگه می دارد. همچنین در زمان مسافرت از شخص حمایت می کند. فیروزه باعث شادی و نشاط در افراد غمگین و افسرده می شود و به آن ها نیروی لازم برای به انجام رساندن کارهای سخت را با ظرافت و چابکی منتقل می کند.

 افزایش اعتماد به نفس یکی دیگر از خواص سنگ فیروزه می باشد که جرأت لازم برای بیان استدلال هایمان را به طور مختصر و با اطمینان خاطر در کنفرانس ها در ما ایجاد می کند. شخص را در برابر خواب های آشفته و کابوس ها حمایت می کند. نیرو و ارتعاشات منفی، مضر و آشفته را از ما دور می کند و حتی می تواند جذب کننده نیروهای مثبت باشد. فیروزه مخصوص چاکرای گردن و گلو (چاکرای پنجم) است.

 خواص سنگ فیروزه برای بدن

خاصیت سنگ فیروزه این است که مفرح معده می باشد. برای سردرد بسیار مفید است . استفاده از سرمه آن برای چشم ها بسیار مفید بوده و آن را تقویت می نماید . کسانی که در شب دید خود را از دست می دهند ، استفاده از سرمه سنگ فیروزه آنان را درمان می کند . اگر مردمک سفید شده و یا هر مورد دیگری در چشم باشد آن را درمان می کند .

 درمان بادفتق، درد ریح ، جنون ، درد اعضا و بسیاری از بیماری های داخلی از جمله خواص سنگ فیروزه است. سنگ فیروزه صرع را درمان ، سنگ کلیه را خارج و بیماری های طحال را درمان می نماید .

خواص سنگ فیروزه برای روح و روان

استفاده از انگشتر فیروزه به قلب آرامش می دهد ، خوف و وحشت را از آدمی دور می سازد ، دشمنان را دور و آدمی را بر آن ها غالب می سازد ، انسان را در مقابل حوادث برق حفاظت کرده و نمی گذارد که آدمی در آب غرق گردد ، جانوران موذی و گزنده را دور می سازد و نمی گذارد که آن ها به آدمی آسیب برسانند .

 اول ماه جدید زمانی که به ماه نگاه کردید، به سنگ فیروزه بنگرید، برکت و دولت برای شخص آورده و او را بی نیاز می نماید. استفاده از آبی رنگ آن مفیدتر است. از دیگر خواص سنگ فیروزه برای زن حامله مفید و محافظ است. از فواید سنگ فیروزه این است که در آدمی احساس محبت، عشق، علم و هنر را ترقی می دهد و برای ترقی در علم و هنر بسیار مفید می باشد. قلب و چشم را تقویت می نماید.

از خواص سنگ فیروزه این است که در آدمی احساس محبت،علم و هنر را ترقی می دهد

خواص فیزیکی سنگ فیروزه

از بزرگ ترین خواص سنگ فیروزه این است که بیش از صد هزار رنگ آبی و سبز دارد.

هرگز دو عدد سنگ فیروزه از نظر نوع و رنگ مثل هم وجود ندارد و مثل اثر انگشت می باشد. سنگ فیروزه زنده می باشد. و مثل انسان از اکسیژن هوا استفاده می کند.

 مواد تشکیل دهنده فیروزه آلومینیم، مس، منگنز، اکسید آهن و آب می باشد. از نظر نوع ارزش در کشورهای آسیایی همچون کشورهای پاکستان- افغانستان- هندوستان به نام سنگ مهر و محبت شناخته می شود. و در کشورهای عربی (اطراف خلیج فارس) عزیز ترین چیزی است که با پول شاه مقیاس نمی شود . از قدیم الایام سنگ فیروزه به عنوان سنگ چشم زخم نیز مطرح بوده است.

فیروزه در مقابل سه چیز عکس العمل نشان می دهد که هرگز نباید با آن ها تماس پیدا کند. روغن، کرم، ادکلن.

منبع:

http://www.beytoote.com

این مطالب را نیز ببینید!

دانستنی های کوتاه علمی از جهان طبیعت2- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

دانستنی های کوتاه علمی از جهان طبیعت

جهان طبیعت پر از راز و رمز هایی است که انسان ها به مرور زمان به این راز ها پی می برند در این نوشته با عنوان دانستنی های کوتاه علمی از جهان طبیعت به برخی از این شگفتی ها و همچنین اطلاعات عمومی که حتماً دانستن آن ها برای ما و دیگران مفید می باشد، اشاره شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.