صفحه اصلی / سلامت / روان شناسی / درباره مغز خود چه می دانیم؟
درباره مغزخود چه می دانیم؟-آگاهی مصرف-درست مصرف کنیم-آموزش همگانی

درباره مغز خود چه می دانیم؟

Originally posted 2016-02-09 11:32:07.

در این مطلب حقایق جالبی درباره یکی ازشگفت انگیزترین بخش های بدن انسان ارائه می گردد.
√ مغز انسان مانند یک رایانه قدرتمند است که خاطراتمان را ذخیره می کند و این که ما در مقام یک انسان چگونه فکر می کنیم و واکنش نشان می دهیم ، کنترل می کند. مغز انسان در طول زمان تکامل یافته و برخی از قسمت های پیچیده آن ویژگی های خارق العاده ای دارند که هنوز دانشمندان سعی در درک آن ها دارند.

√ مغز مرکز سیستم عصبی انسان است که افکار، حرکات، خاطرات و تصمیم گیری های ما را کنترل می کند.
√ با تکامل، مغز انسان پیچیده و پیچیده تر شده، بسیاری از ویژگی های جالب آن را هنوز دانشمندان به خوبی درک نکرده اند.

√ مغز انسان حاوی میلیاردها سلول عصبی است که اطلاعات را به سراسر بدن ارسال می کنند و یا اطلاعات را از سراسر بدن دریافت می کنند.
√ مغز انسان بیش از سه برابر مغز پستانداران دیگری است که اندازه بدن مشابهی با انسان دارند.

√ هر طرف مغز تا حد زیادی با تنها نیمی از بدن تعامل دارد. به دلایلی که هنوز به طور کامل درک نشده، تعامل مغز با طرف های مخالف بدن انجام می گیرد. یعنی سمت راست مغز در تعامل با طرف چپ بدن است و سمت چپ مغز با طرف راست بدن تعامل دارد.
√ بزرگ ترین بخش مغز انسان مخ نامیده می شود. بخش های مهم دیگر، جسم پینه ای، قشر مغز، تالاموس، مخچه، هیپوتالاموس، هیپوکامپ و ساقه مغز هستند.

√ مغز انسان به وسیله جمجمه محافظت می شود. جمجمه پوشش محافظی است که از ۲۲ استخوان متصل به هم تشکیل شده است.
√ وزن مغز یک انسان بالغ حدود ۳ پوند (۱٫۵کیلوگرم) است. اگر چه مغز انسان تنها ۲ درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد، اما در حدود ۲۰ درصد از انرژی بدن را مورد استفاده قرار می دهد.

√ مغز در مایع مغزی نخاعی معلق و شناور است. این مایع هم به صورت یک لایه در مقابل ضربات فیزیکی و هم به عنوان یک مانع در مقابل عفونت به نحو مؤثری عمل می کند.
√ بیماری های مغز شامل بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و اسکلروز چندگانه (ام اس) هستند. این قبیل بیماری ها می توانند در مقابل عملکرد طبیعی مغز انسان محدودیت ایجاد کنند.
√ بیشتر سکته های مغزی از وجود لخته خون در مغز ناشی می شوند. این لخته جلوی خونرسانی در محل را می گیرد که این امر باعث رسیدن آسیب یا تخریب بافت مغز نزدیک محل لخته و بروز طیف گسترده ای از علائم سکته می شود.
منبع : www.020.ir

این مطالب را نیز ببینید!

زمان آغاز ثبت نام آزمون ارشد پزشکی سال ۹۹ + منابع آزمون

جزئیات آزمون منتشر شد؛زمان آغاز ثبت نام آزمون ارشد پزشکی سال 99 + منابع آزمونثبت نام آزمون کارشناسی ارشد رشته های گروه پزشکی سال ١٣٩٩ از ۳۰ بهمن ماه آغاز می شود. میگنا: مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته ھای گروه پزشکی سال ١٣٩٩ را اعلام کرد. ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد رشته ھای گروه پزشکی سال ١٣٩٩ از ۳۰ بهمن آغاز می شود و تا ۱۰ اسفندماه ۹۸ ادامه دارد. آزمون کارشناسی ارشد سال ١٣٩٩ گروه پزشکی در روزهای ۲۶ و ۲۷ تیرماه سال ۱۳۹۹ برگزار می شود. دفترچه راھنمای ثبت نام آزمون ھفته آخر بھمن ماه از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر می شود. بر اساس اعلام امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بھداشت، کلیه پذیرفته شدگان سھمیه استعداد درخشان (با آزمون و بدون آزمون) سال ٩٨ در صورت انصراف یا عدم ثبت نام از پذیرش سال ٩٨ مجاز به شرکت در آزمون سال ٩٩ هستند و محرومیت یک ساله برای این افراد اعمال نخواھد شد. به عبارتی مفاد بند ٣ اطلاعیه شماره ١١ مرکز سنجش آموزش پزشکی به تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۹۸ بطور کلی لغو شده و اجرا نمی شود. پذیرفته شدگان سھمیه استعداد درخشان (مازاد بر ظرفیت پذیرش)، مشمول محرومیت یکساله نمی شوند ولی دیگر مجاز به استفاده از این سھمیه نخواھند بود. رشته ھای امتحانی، دروس و ضرایب امتحانی به همراه منابع آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته های گروه پزشکی سال تحصیلی ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ در اینجـــــا منتشر شده است. در رابطه با زبان انگلیسی، آخرین مصوبات ھنوز از مراجع ذیربط به مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام نشده است و به محض دریافت از طریق ھمین سامانه اطلاع رسانی خواھد شد. مدارک مورد پذیرش، دروس امتحانی و ضرایب مربوط به رشته ھای آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال تحصیلی ١٣٩٩ -١۴٠٠ نیز در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قابل مشاهده است. آزمون کارشناسی ارشد سال ١٣٩٩ گروه پزشکی برای ۸۳ رشته گروه علوم پایه پزشکی و ۴ رشته داروسازی برگزار می شود. منابع آزمون روانشناسی بالینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.