صفحه اصلی / محیط زیست و منابع طبیعی / ذوب شدن یخ های قطبی و سرنوشت کشورهای ساحلی
ذوب شدن یخ های قطبی و سرنوشت کشورهای ساحلی1- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

ذوب شدن یخ های قطبی و سرنوشت کشورهای ساحلی

#ذوب_شدن #یخهای_قطبی #کشورهای_ساحلی #دانستنی #بیشتر_بدانیم

عواقب جدی ذوب شدن یخ های قطبی

دانشمندان در پی بررسی های سه ساله با کمک یک ماهواره پیشرفته می گویند که سرعت ذوب شدن یخ های قطبی جنوب شدت یافته، پدیده ای که به گفته آن ها اگر ادامه یابد یا تشدید شود می تواند عواقبی جدی برای سطح آب دریاهای جهان داشته باشد.

بعضی از دانشمندان افت سطح یخ در هر سه ناحیه قطب جنوب – ناحیه غربی، شرقی و شبه جزیره قطب جنوب – را بهترین شاهد تا به امروز از آثار گرمایش زمین توصیف کرده اند.

بی بی سی نوشت،براساس تازه ترین ارزیابی به طور متوسط سالانه حدود ۱۶۰ میلیارد تن یخ در قطب جنوب آب می شود، که دو برابر دهه قبل است که اولین بار اندازه گیری شد.

به این ترتیب قطر پوسته یخی قطب سالانه حدود دو سانتی متر افت می کند و سطح آب دریاهای جهان به اندازه تقریبا نیم میلی متر بالا می آید.

کاهش یخ در ناحیه غربی بیش از هرجای دیگر قطب جنوب است.

انقباض سریع یخچال های طبیعی

شش یخچال در این ناحیه هم اکنون درحال انقباضی سریع هستند که ناشی از جریان آب گرم اقیانوس است که خود ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

به گفته دانشمندان اگر هر شش یخچال به طور کامل آب شود، سطح دریاهای جهان ۱.۲ متر بالا خواهد آمد.

البته این مقدار در مقایسه با کل یخی که در قطب جنوب نهفته است زیاد نیست. اگر قرار بود همه این یخ آب شود سطح آب دریاها به اندازه ۵۸ متر بالا می آمد.

پژوهشگران می گویند که قطب جنوب در مجموع از بعضی آثار گرمایش زمین در امان مانده است بنابراین مهم است که هرتغییری در آنجا به دقت زیر نظر گرفته شود.

ذوب یخ های قطبی  موجب می شوند قاره آفریقا به اندازه کافی آب داشته باشد و صحراها قابل سکونت شوند. ولی پلاژهای واقع در سواحل دریای مدیترانه و حتی اسکندریه و قاهره زیر آب می روند.

کدام کشورها براثر ذوب شدن یخ های قطبی زیر آب می روند؟

ذوب شدن یخ های قطبی و سرنوشت کشورهای ساحلی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

جزایری چون مالدیو و جزایر مدیترانه به طور کامل تهدید می شوند. بخش هایی از هند چون کلکته و گوا زیرآب می روند.

در اروپا بیش از همه هلند و دانمارک آسیب خواهند دید و شهرهای لندن و ونیز به طور کامل زیر آب می روند. سواحل آمریکا، پاراگوئه و اوروگوئه و نیز پایتخت آرژانتین هم چنین سرنوشتی خواهند داشت.

به گفته کارشناسان غرق شدن پرجمعیت ترین منطقه کره زمین هم به همین اندازه وحشتناک خواهد بود و آب شدن یخ ها می تواند موجب زیرآب رفتن بخش مرکزی چین و کل بنگلادش شود. در استرالیا دریاچه عظیمی درست در مرکز قاره پدیدار خواهد شد، کوبا به شبه جزیره تبدیل می شود و فلوریدای آفتابی همراه با بخشی از سواحل شرقی آمریکا و مکزیک ناپدید می شود.

منبع: خبرآنلاین

این مطالب را نیز ببینید!

برداشت قارچ

برداشت قارچ از مزارع چین + عکس

چینیان اولین افرادی بودند که بیش از ۱۰۰ سال پیش موفق به تولید قارچ به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.