صفحه اصلی / سبک زندگی / پرورش گیاهان آپارتمانی / روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی گل کاغذی
روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی گل کاغذی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی گل کاغذی

#کاشت #پرورش #گل_کاغذی #بیشتر_بدانیم #دانستنی

نام علمی : Bougainvillea spectabilis

گل کاغذی از گیاهان بسیار زیبایی است که در سال های اخیر به طوری چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است. این گیاه در طبیعت به صورت درختچه بالا رونده می روید و در بعضی از مناطق در طراحی های فضای سبز به کار می رود. گل کاغذی با رنگ های متنوع خود در سبدهای آویزان و داربست ها کاشته می شود. گل کاغذی در برابر سرما مقاوم است و در تابستان های گرم که دیگر گیاهان قدرت گلدهی ندارند، توده ای از گل را به ارمغان می آورد.

روش تکثیر گل کاغذی :

گل کاغذی به وسیله قلمه تکثیر می شود. گرچه تکثیر این گیاه کار نسبتاً مشکلی است، ولی در ریشه دهی ، قلمه ها رشد سریعی از خود نشان می دهند. بسیاری از واریته ها مثل Barbarakarst, Raspberrylce ,Crimson loke و… با رنگ های صورتی، قرمز، پرتقالی و سفید به صورت هیبرید قابل تکثیر هستند. باید بخاطر داشت که جابجا کردن قلمه ریشه دار این گیاه حساس ، بسیار مشکل است.

از آنجا که ریشه های این گیاه ترد و باریک هستند، در صورت جابجایی غیر اصولی آن ، به شدت صدمه می بیند. قلمه ها در محل اصلی باید به طور بسیار عمیقی کاشته شوند همچنین موقع جابجایی این گیاه باید توجه کرد که در تماس دست با ساقه ، آوندها آسیب نبینند.

نیازهای زیست محیطی

نور: این گیاه به نور فراوان نیاز دارد و باید در روشن ترین بخش گلخانه نگهداری شود.

حرارت: گل کاغذی بومی آمریکای جنوبی، برزیل و نواحی گرمسیری است و نسبت به سرما و یخبندان بسیار حساس می باشد. درجه حرارت ۳۷ درجه سانتیگراد در طول روز و ۱۵درجه سانتیگراد درشب هنگام برای این گیاه مناسب است و در خارج از این طیف دمایی گیاه رشد خوبی ندارد.

محیط کشت : گل کاغذی محیط مرطوب را نمی پسندد و باید در گلدانی با زهکشی مناسب کاشته شود در غیر این صورت این گیاه به انواع بیماری های ریشه ای دچار می شود.

آبیاری : گل کاغذی باید یکبار و به طورکامل آبیاری شود وتا خاک گلدان کاملاً خشک نشده ، آبیاری مجدد صورت نگیرد. باید به یاد داشت که در موقع گلدهی، اگر خاک آن خیلی خشک شود ، گل های آن خواهد ریخت.

کود: این گیاه به محلولی از کود تقویت شده با عناصر کمیاب نیاز دارد. افزایشppm 200 ازت به خاک، کمک فراوانی به رشد آن می کند. میکروالمنت ها برای بقای این گیاه بسیار مهم و ضروری محسوب می شوند، همانطورکه عناصری مثل منیزیم، آهن ، منگنز ، برای رشد گل کاغذی جنبه حیاتی دارد. هنگام زرد شدن برگ های این گیاه گاه لازم است تا ppm 50 سولفات منیزیم به خاک اضافه شود.

آفات و حشرات : اگر مراقبت و نگهداری از این گیاه به خوبی انجام شود، آفات و حشرات مشکلی را ایجاد نخواهند کرد. ولی در مواقع ضروری، از قارچ کش های محلول می توان استفاده کرد. شته و کرم ها را می توان با رزمیترین،ارتن، و تام کنترل کرد.

بعد از ۴-۳ هفته که گل کاغذی در گلدان مستقر شد ، باید آن را قدری کوتاه کرد. اگر این گیاه در گلخانه نگهداری شود، در طول ۴ هفته حداقل باید دوبار کوتاه شود. دوران گلدهی آن از آذرماه آغاز و تا شهریور همچنان ادامه دارد. گرچه گل کاغذی در نقش یک گیاه آویز از فرم زیبایی برخوردار است ولی کوتاه کردن و فرم دادن به آن ، به منظور جلوگیری از بلند و بدفرم شدن آن ضروری است.

واریته ها:

روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی گل کاغذی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

۱ـ گل قرمزها:مثلBarbara karst ،JuanitaHtten(مناسب برای آویز) Temple (با برگهای موجدار)

۲ـ گل بنفش ها نظیر Royalourple,Brasiliensis

۳ـ گل نارنجی نظیرAlbama Sunset (گل ها به رنگ صورتی برمی گردند)

۴ـ گل صورتی نظیرJames Walker,Mauree Hatten,Surprise

۵ـ گل سفید مثل Summer snow

۶ـ واریته با برگ های رنگارنگ نظیر Raspberryice,Vicky,Mardigras

۷ـ واریته های با دو گل: این واریته گل های خود را با رنگ های صورتی، قرمز و پرتقالی تا زمان پژمرده شدن حفظ می کند.

تحقیقات انجام شده برروی گل کاغذی: طبق گزارش های جامعه بین المللی باغبانی از ایتالیا، (۱۹۹۰) جهت تولید شاخه و گل بیشتر از این گیاه استفاده ازBA 6 توصیه می شود. این تحقیقات نشان می دهد که اسپریppm 100-50 ازBA6 ، ۲۴ ساعت بعد از اولین برش سرشاخه ها در مورد واریته های متوسط و ppm 200 از آن در مورد واریته های قوی تر بهترین نتیجه را می دهد. اسپری سوم بعد از بریدن نوبت دوم انجام می شود.

BA 6 در موقع بریدن سرشاخه ها جهت تهیه قلمه نیز مفید است.

منبع: باغبان باشی

این مطالب را نیز ببینید!

روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی فلفل زینتی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

روش کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی فلفل زینتی

فلفل زینتی گونه ای گیاهی اهلی از جنس Capsicum در خانواده Solanaceae بومی مناطق جنوبی آمریکای شمالی و شمال آمریکای جنوبی است. سه گونه C. annuum ، C. frutescens و C. chinense از تنها یک جد مشترک تکامل یافته اند. این گونه رایج ترین و گسترده ترین از پنج capiscums اهلی است. برگ هایش مستطیلی و به رنگ سبز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.