صفحه اصلی / اجتماعی / سواد رسانه ای؛ اصلاح الگوی تولید تا مصرف!

سواد رسانه ای؛ اصلاح الگوی تولید تا مصرف!

تقویت سواد رسانه‌ای باعث می‌شود همچنان که شهروندان در انتخاب غذای خود در سفره‌های غذایی دقت و حساسیت به خرج می‌دهند در کسب اطلاعات و خبر هم دقیق باشند، پیامی که وارد ذهن انسان می‌شود حتی بیشتر از غذا می‌تواند در نگرش، رفتار، عملکرد و جهان بینی او موثر باشد، لذا نمی‌توان شهروندان را در انبوهی از رسانه‌های ناشناس، مغرض و هدف دار رها کرد و توقع داشت امنیت روانی جامعه تامین شود.

سواد رسانه ای؛ اصلاح الگوی تولید تا مصرف!

به گزارش دانستنی انلاین ، کبیری مدیر روابط‌عمومی شورای شهر تهران در یادداشتی نوشت: توسعه و پیشرفت‌های روزافزون بشر، انسان امروزی را با پدیده‌های مدرن و پیچیده‌ای مواجه کرده است، چند دهه پیش داشتن سواد خواندن و نوشتن آدمی را مستعد زیستن در جهان می‌کرد و هر شهروند با اتکا به همان دانش مختصر به زندگی عادی خود ادامه می‌داد. اما دنیای مدرن و ملزومات آن، شهروندان را وارد فرآیند‌های پیچیده تری برای زیست در جهان کرد، نمونه آن سواد رایانه بود که سال هاست به نیازی ضروری برای بشر تبدیل شده و کمتر شهروندی می‌تواند بدون شناخت و آگاهی دقیق نسبت به عملکرد و کارکرد ابزار‌های رایانه ای، به امورات روزانه مشغول باشد.

در چنین جهانی و با توجه به گسترش ابزار‌های ارتباطی و به ویژه شبکه‌های اجتماعی و اهمیت رسانه‌ای در شکل گیری الگو‌های رفتاری و اعتقادی شهروندان، سواد رسانه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است. امروز شهروندان همچنان که می‌توانند در سبد غذایی خود، با انتخاب رژیم غذایی دلخواه و مناسب از غذا‌ها و خوراکی‌های متفاوتی استفاده کنند، وجود منابع خبری، رسانه‌ای باعث شده شهروندان روزانه در معرض اخبار و اطلاعات متفاوت و گا‌ها متناقضی قرار گیرند؛ اینکه هر شهروند از چه منبع خبری، چگونه و به چه میزان از منابع رسانه یا استفاده کند، اعتقادات، نگرش، رفتار و سبک زندگی او تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سواد رسانه‌ای در واقع درک متکی بر مهارت‌هایی است که به هر شهروند می‌آموزد رسانه‌ها و تولیدات آن از کدام منابع خبری و با چه هدف و مقصودی تولید می‌شوند، به زبان ساده‌تر وقتی شهروند، مدیر، مسئول و حتی یک فعال رسانه‌ای هم در معرض اخبار مختلف قرار می‌گیرد باید درک نسبی نسبت به فضای موجود داشته باشد تا بتواند برداشت و تحلیل واقع بینانه‌ای نسبت به پیام‌های رسانه‌ای داشته باشد، گا‌ها در ارتباطات روزانه و فعالیت‌های کاری با شهروندان و حتی مدیرانی مواجه می‌شوم که به راحتی تحت تاثیر تکنیک‌های فریب رسانه‌ای قرار می‌گیرند و ناآگاهانه در خدمت صاحبان رسانه برای انتقال پیام و نیل به هدف آن‌ها هستند.

همچنان که ورود پدیده‌های مختلف بشری باعث شد شهروندان در معرض آموزش‌های جدید و موردنیاز قرار بگیرند، افزایش تاثیر رسانه‌ها بر شکل گیری الگو‌های رفتاری نیز ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای را افزایش داده است، این آموزش هم باید به تولیدکنندگان خبر و پیام یا همان اصحاب رسانه و هم مخاطبان به عنوان مصرف کنندگان یعنی شهروندان عادی ارائه شود، گا‌ها اخباری در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود که شگرد‌های رسانه‌ای همچون دستکاری و تحریف در آن مشهود است، اما هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان به راحتی تحت تاثیر آن، نسبت به انتشار آن اقدام می‌کنند.

تقویت سواد رسانه‌ای باعث می‌شود همچنان که شهروندان در انتخاب غذای خود در سفره‌های غذایی دقت و حساسیت به خرج می‌دهند در کسب اطلاعات و خبر هم دقیق باشند، پیامی که وارد ذهن انسان می‌شود حتی بیشتر از غذا می‌تواند در نگرش، رفتار، عملکرد و جهان بینی او موثر باشد، لذا نمی‌توان شهروندان را در انبوهی از رسانه‌های ناشناس، مغرض و هدف دار رها کرد و توقع داشت امنیت روانی جامعه تامین شود. رسیدن به این هدف بیش از آنکه نیاز به فیلتر، انسداد و رفتار‌های این چنینی باشد نیازمند افزایش سواد رسانه یا شهروندان است تا آن‌ها آگاهانه و منطبق بر نیاز‌های واقعی و سبک زندگی خود به منابع خبری معتبر رجوع کنند، در غیر این صورت سلامت روانی جامعه همیشه تحت تاثیر فضاسازی و مقاصد صاحبان خبر قرار خواهد گرفت./شارا


این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.