صفحه اصلی / سبک زندگی / سواد سلامت در یزد رتبه خوبی ندارد

سواد سلامت در یزد رتبه خوبی ندارد

نشست فعالان محیط زیست یزد

ایسنا/یزد رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر این که ۸۰ درصد بیماری‌های موجود در حوزه بهداشت قابل پیشگیری است، تاکید کرد: در حالی سواد سلامت در یزد رتبه خوبی ندارد که با ارتقای آن در جامعه می‌توان ضمن کاهش قابل توجه هزینه‎ها، رفاه را در جامعه افزایش داد.

«محمدحسن احرامپوش» در نشست ماهانه فعالان محیط زیستی استان یزد که شب گذشته به میزبانی دانشکده بهداشت برگزار شد، با اشاره به لزوم دغدغه‌مندی و ایجاد انگیزه در بین فعالان محیط زیست و حفظ این گروه‌ها، اظهار کرد: متاسفانه ارتباط بین دولت و سمن‌ها هنوز برقرار نشده تا بتوانند به خوبی حرف‌های یکدیگر را بشنوند از این رو، انتظارات آموزشی نیز گاهاً تامین نمی‌شود.

وی افزود: انگیزه‌ها باید مرتبط با نیازهای جامعه در حوزه محیط زیست افزایش یابند اما این در حالی است که متاسفانه نقشه راهی در این حوزه موجود نیست و مسئولان گاهاً در مواجهه با یک حادثه طبیعی مانند زلزله نیز نمی‌دانند باید چه اقداماتی انجام دهند و تمام سیستم یک شهر حتی پایتخت در این حالت قفل می‌شود.

این مسئول با بیان این که متاسفانه در هیچ زمینه‌ای نمونه موفقی در کشورمان نشان داده نشده است، گفت: در شناسایی توانمندی‌ها، افزایش احساس مسئولیت در فعالیت شبکه‌ای، بدون حاشیه و غیرسیاسی در گروه‌های اجتماعی برای ارائه خدمات به جامعه کوتاهی شده و لازم است که مسئولان دغدغه‌مند باشند.

وی ۸۰ درصد بیماری‌های موجود در حوزه بهداشت را قابل پیشگیری دانست و تصریح کرد: ۱۰ علت عمده مرگ در کشور مربوط به بیماری‌هاست که اولین آنها، بیماری‌های قلبی و عروقی و عامل بروزش مصرف دخانیات، مصرف بیش از حد نمک و چربی، استرس، مصرف نکردن سبزیجات و میوه، کم تحرکی و اضافه وزن بیش از حد افراد است و این در حالی است که تنها با رعایت این مسائل می‌توان تا ۴۰ درصد از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

احرام‌پوش در ادامه ۱۵ درصد عامل مرگ و میرها را نیز ناشی از تصادفات خواند و گفت: خودرو و جاده‌های ناایمن و نامناسب از عوامل بروز تصادفات هستند اما به جای هزینه‌کرد در ساخت بیمارستان و افزایش تخت‌های بیمارستانی و هزینه‌های گزاف در این رابطه یا تداوم فعالیت کنونی خودروسازی‌ها می‌توان پیشگیری را با هزینه‌های به مراتب کمتری در دستور کار قرار داد چرا که حتی با اقدام ساده‌ای مانند ترویج استفاده از کلاه ایمنی نیز می‌تواند به تدریج شاهد رفع بخش عمده ای از مسائل و مشکلات این بخش بود.

وی سرطان‌ها را از دیگر عوامل مرگ و میر بالا در بین یزدی‌ها خواند و تصریح کرد: از عوامل تاثیرگذار در این زمینه می‌توان به تغذیه نامناسب، مصرف افزودنی‌های خوراکی، استرس، سبک زندگی غلط و مواردی از این قبیل اشاره کرد که رعایت این اصول تا ۸۰ درصد می‌توان سرطان‌ها را قابل کنترل و پیشگیری کند.

مدیرگروه رشته اکولوژی انسانی استان در پایان بروز ۲۰ درصد بیماری‌ها را ناشی از عوامل محیطی مانند آلودگی منابع آب، هوا، مواد پرتوزا، زباله‌ها و فاضلاب عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه سواد سلامت در یزد رتبه خوبی ندارد و حتی بنا بر نتایج برخی بررسی‌ها وضعیت از استان سیستان و بلوچستان نیز نامطلوب‌تر است در حالی که رشد این نوع سواد می‌تواند از هزینه‎های قابل توجهی که در حوزه سلامت می‌شود، جلوگیری کرد و میزان رفاه جامعه را نیز افزایش داد.

برقرار نشدن ارتباط معنادار بین دولت و سمن‌ها

«فخرالسادات خامسی» مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد نیز در این نشست با بیان این که ارتباط معناداری بین جامعه مدنی، خصوصی و دولتی برقرار نشده است، این جلسات را گام کوچکی در یکسان کردن ادبیات بین این سه حوزه در کنار وظایف ذاتی و دغدغه اجتماعی این قشر عنوان کرد.

این مسئول با اشاره به ضعف شبکه‌سازی افراد در یزد، تصریح کرد: ارتباط بین این سه حوزه ارتباطی برد – برد است و با توسعه وبسایتی به نام «باما» جامعه مدنی نیز می‌تواند به جامعه دانشگاهی معرفی شود.

اقتصادی کردن پایان‌نامه‌ها با سامانه باما

«محمد تقی قانعیان» مسئول دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز با اشاره به رشته تحصیلی اکولوژی انسانی و اهمیت آن برای کشور و یزد، تصریح کرد: این رشته تحصیلی به ارتباط دوسویه‌ی انسان و محیط زیست می پردازد و هدف از آن پرورش انسان‌های سیاست‌گذار در این حوزه به منظور کاهش بیماری‌هاست.

وی از فعالیت سامانه نمایشگاه مجازی «باما» در یزد یاد کرد و گفت: این سامانه دارای رویکردی نوین در توسعه و ارتباط بین دانشگاه و صنعت است به طوری که دانشجویان را با رشته‌ها و مشاغل مربوطه آشنا می‎کند.

طراح سامانه نمایشگاه مجازی باما، معرفی شرکت‌ها و سمن‌های مردم نهاد فعال در این حوزه، مشاوره و آموزش این سمن‌ها یه دانشجویان، تبلیغات رایگان برای سمن‌ها و تشکل‌های مردمی و همچنین ایجاد وبسایت رایگان برای این فعالان اجتماعی را از برنامه‌های این سامانه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این سامانه پایلوتی برای پیوند دانشجویان و صنعت است و می‌تواند پایان نامه‌ها را آرنده‌ای برای شرکت‌ها کند.

مدیران به سمن‌ها پاسخگو باشند

«محمدرضا آخوندی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد نیز در این نشست با بیان این که پذیرفتن مسئولیت اجتماعی در محیط‌زیست منجر به کاهش و رفع مشکلات در این حوزه می‌شود، گفت: درخواست ما از سمن‌ها، فعالان و مردم و دانشجویان مطالبه‌گری از مدیران و دستگاه‌های دولتی است تا دستگاه‎ها نیز پاسخگو باشند.

وی ایده و خلاقیت را لازمه مطالبه گری دانست و گفت: مسئولان و مدیران باید به مشوق‌هایی برای این جوامع مفید و تاثیرگذار مردمی و خصوصی تبدیل شوند.

انتهای پیام

Original Article

این مطالب را نیز ببینید!

پیشگیری از اعتیاد

آگاه سازی و پیشگیری از اعتیاد + اینفوگرافیک

     

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.