صفحه اصلی / مسئولیت اجتماعی / سیاست‌گذاری برای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در قبال جامعه:بایدها و نبایدها

سیاست‌گذاری برای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در قبال جامعه:بایدها و نبایدها

نشست سیاست‌گذاری برای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در قبال جامعه:بایدها و نبایدها با حضور جمعی از صاحب نظران و فعالین حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها ۲۸ بهمن سال جاری برگزار می شود.

 

درباره رویداد بدانید

به گزارش دانستنی نیوز، مسئله «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» در ایران، امری نسبتا نوپا و نابالغ است و به ویژه در ارتباط با پروژه‌های مربوط به «جامعه» با چالش‌های متعددی روبروست.
از جنبۀ «مسئولیت‌ها نسبت به جامعه»، در برخی نقاط کشور، حضور شرکت‌های بزرگ در جامعه محلی، به ویژه در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، سدسازی و معادن و صنایع مرتبط، گاه برای ساکنین محلی مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کند. نظیر تجاوز به زمین‌های مردم، تصرف سواحل، اثرگذرای بر کیفیت آب و هوا، تخریب محیط زیست، تغییر اکوسیستم، افزایش ترافیک و دیگر ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی. پاسخگو نبودن کافی مدیران این طرح‌ها و شرکت‌ها در مقابل ذی نفعان محلی سبب شده که این پروژه‌های پرهزینه و پُر منفعت، بعضا نه تنها منافع چندانی برای جوامع محلی نداشته باشند، بلکه سبب اثرگذاری منفی بر چشم انداز پیشرفت در آن منطقه شود.

در این بین مطالبات جوامع محلی از شرکت‌ها برای کمک به پروژه‌های عمرانی و اجتماعی و اقتصادی در جامعه محی نیز وجود دارد.
در کنار این موضوع، و در سوی دیگر داستان، بسیاری از شرکت‌ها بعضا هزینه‌های نسبتا قابل توجهی نیز در حوزه مسئولیت اجتماعی در پروژه‌های مربوط به جامعه صرف می‌کنند؛ اما آثار و برکات این هزینه‌ها به دلایل مختلف برای توسعه پایدار و پیشرفت جوامع محلی و نیز مدیریت موثر پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی فعالیت‌هایشان بر ذی‌نفعان، مشخص و ملموس نیست.

امروزه اگرچه در دنیا سیاست‌ها و قوانین برخی کشورها، بسترهای حداقلی برای تحقق مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و ایفای نقش بازیگران مختلف در این زمینه فراهم می‌کند، اما به نظر می‌رسد که در ایران نتوانسته‌ایم ظرفیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را به واسطه فقدان سیاست‌ها و شاید قوانین مناسب و البته برخی چالش‌های دیگر، به نحو مطلوبی در خدمت پیشرفت و آبادانی همه جانبه میهن عزیزمان به کار بگیریم. در این بین در سالیان اخیر، در تعدادی از مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی نیز به دفعات بحث لزوم سیاستگذاری و قانون‌گذاری برای CSR مطرح شده است و تجربیات درس‌آموزی نیز در این حوزه شکل گرفته است.

هدف چیست؟ 

با توجه به اهمیت موضوع، ما در «مدرسه توسعه پایدار»، تصمیم گرفته‌ایم که رویداد بعدی از سلسله نشست‌های «توسعه پایدار برای ایران» را به موضوع «سیاستگذاری مناسب برای مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» اختصاص داده و با حضور جمعی از مهمانان، سوالات زیر را مورد بررسی قرار دهیم:
• مسائل و خطاهای تجارب قبلی کشور و نیز نقاط قوت و قابل تقویت در حوزه سیاستگذاری برای هدایت CSR در ارتباط با پروژه‌های جامعه در شرکت‌های بخش دولتی و خصوصی چه بوده است؟
• سیاستگذاری مناسب CSR در ارتباط با پروژه‌های جامعه در ایران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند، چه ملاحظاتی را بایستی در نظر بگیرد و به چه جنبه‌هایی بایستی بپردازد؟
• به چه میزان وضع قوانین یا اصلاح آنها می‌تواند به ارتقای CSR در ارتباط با جامعه محلی در کشور کمک کند؟ (به ویژه نقش سیاست‌های تشویقی و تنبیهی در این زمینه چیست و به چه میزان با هرکدام موافق هستید)؟ آیا نیازی به وضع قوانین جدید در این حوزه احساس می‌شود؟ اگر بله در چه حوزه‌هایی؟
• باتوجه به شناخت از فرهنگ و شرایط حاکم بر فضای کسب‌وکار کشور و نیز چالش‌های اقتصادی-اجتماعی سالیان اخیر، چه مخاطرات و ریسک‌هایی از جنبه منفی پیش روی قانون‌گذاری احتمالی در حوزه CSR در ارتباط با پروژه‌های جامعه قابل تصور است؟
• سیاست‌های مناسب برای پیشبرد CSR در کشور، توسط چه نهاد یا نهادهایی و از طریق چه فرایندی بایستی تدوین شود؟

معرفی کتاب

همچنین در این رویداد، از کتاب تازه منتشر شده «مدرسه توسعه پایدار» با عنوان «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها: از نظریه تا عمل» نیز رونمایی شده و به مخاطبان معرفی می‌شود. این کتاب، یکی از بهترین مراجع فارسی در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌هاست که تاکنون منتشر شده و می‌تواند برای علاقه‌مندان این حوزه بسیار آموختنی باشد.

مخاطبان رویداد:

کارشناسان و مدیران مرتبط با حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها (CSR) در بخش‌های خصوصی و دولتی؛ فعالین و مشاوران حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها؛ فعالین سازمان‌های مردم‌نهاد؛ دانشجویان رشته‌های مرتبط با سیاست‌گذاری، مدیریت، کسب‌وکار، علوم اجتماعی و سایر حوزه‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها

همه شما دعوتید!

شرکت‌ها و سازمان‌ها، از طریق فعالیت‌های حوزه مسئولیت اجتماعی خود، اثرات مثبت و حتی منفی قابل توجهی می‌توانند بر جامعه ایجاد کنند. گفتگو و فهم بهتر راجع به سیاست‌هایی که می‌تواند اقدامات آنها را به سمت اثربخشی بهتر هدایت کند، برای کمک به مسائل توسعه پایدار ایران، قطعا راهگشا خواهد بود.

از همه شما که دل در گرو آبادانی و سربلندی این سرزمین دارید دعوت می‌کنیم که در این رویداد حضور پیدا کنید؛ تا از رهگذر مباحث و گفتگوهای ارائه شده، ره‌توشه‌ای بگیریم برای ساختن بهتر آینده سرزمین زیبایمان. منتظرتان هستیم!

زمان‌بندی برنامه را بدانید

– بخش اول برنامه-طرح مساله سیاستگذاری مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در ایران (ساعت ۵ تا ۵.۵):

هامون طهماسبی (پژوهشگر و مشاور حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها)

– بخش دوم برنامه-نشست گفتگوی جمعی و هم اندیشی(ساعت ۵.۵ تا ۷.۵):

محمد حب وطن (سرپرست سابق مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی وزارت نیرو)
نادره رضایی (مدیر سابق مسئولیت اجتماعی ایران خودرو)
امین سرتیپی (مدیر ارشد پایداری و تعامل با ذی نفعان ایرانسل)
هامون طهماسبی (مدرسه توسعه پایدار)-دبیر پنل
شهرام فرضی (معاون سابق امور مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت)

– بخش سوم برنامه-رونمایی و معرفی کتاب «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها: از نظریه تا عمل» (ساعت ۷.۵ تا ۸)

 

درباره سلسله رویداد «توسعه پایدار برای ایران»

سلسله نشست‌های «توسعه پایدار برای ایران» توسط مدرسه توسعه پایدار و با همراهی حامیان آن از مهر ۱۳۹۷ برگزار می‌شود. این نشست‌ها به بررسی مسائل مهم و اولویت‌های توسعه پایدار ایران در بخش‌های دولتی، خصوصی و مردمی و با نگاهی ویژه به تجارب منتخب داخلی و بین‌المللی و با هدف ترویج مفاهیم مرتبط و راه‌کارهای عملیاتی برای فعالین و علاقه‌مندان حوزه توسعه پایدار برگزار می‌شود. سوابق این رویدادها را در این لینک می توانید ببینید.

ثبت نام و نحوه شرکت در این رویداد

این رویداد به شکل مجازی برگزار می شود. شما از هر جای ایران یا جهان، با یک گوشی هوشمند یا یک کامپیوتر/لپ تاپ متصل به اینترنت می توانید در این برنامه شرکت کنید. برای شرکت در رویداد نیاز به نصب نرم افزار ندارید(برنامه در محیط سایت اسکای روم برگزار می شود). در روز همایش، لینک شرکت در برنامه برایتان ایمیل خواهد شد. لطفا در ورود آدرس ایمیل و مشخصات خود دقت کنید.

ثبت نام در همایش (ویژه عموم شرکت کنندگان): با پرداخت ۱۰ هزار تومان

مدرسه توسعه پایدار، یک نهاد غیر انتفاعی و از نظر مالی خود گردان است. هزینه اندک دریافتی این نشست، جهت برآورد واقعی‌تر از تعداد شرکت‌کنندگان و نیز پوشش هزینه‌های جاری فعالیت های مدرسه توسعه پایدار، اختصاص می‌یابد.

 

(توجه: این رویداد به شکل مجازی برگزار می شود و شرکت در آن نیازمند ثبت‌نام قبلی است)

این مطالب را نیز ببینید!

حرکت مسئولیت اجتماعی به سمت مدیریت اثربخش در حوزه های مختلف – پایگاه خبری دانستنی آنلاین

Originally posted 2022-08-22 17:27:24. کارگاه آموزشی دومین دوره جشنواره روابط عمومی مسئولیت اجتماعی با همکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.