صفحه اصلی / اقتصادی / صادرات ۱۶ میلیون تنی از بندر شهید رجایی

صادرات ۱۶ میلیون تنی از بندر شهید رجایی

دانستنی آنلاین:براساس آمارهای اعلام شده ، از ابتدای امسال تا پایان مردادماه ۱۶ میلیون تن کالای غیرنفتی از طریق بندر شهید رجایی صادر شده که در همسنجی با مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین، با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان و تلاش های استکبار در جنگ اقتصادی با کشور، صادرات غیرنفتی از بزرگترین بندر تجاری ایران ۱۵ درصد افزایش یافت.

براساس سیاست گذاری های مسوولان کشور و با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی در سال ۹۸، توسعه صادرات کالا و خدمات اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین اولویت کشور و مهم‌ترین وظیفه امروز همه بنگاه‌ها و مدیران است تا بتوانیم ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به کشور را فراهم کنیم.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است و باداشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین المللی، سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را برعهده دارد.

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در دنیاست. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می کند.

موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان چهارشنبه شب در نشستی بررسی عملکرد پنج ماهه بندر شهید رجایی اظهار داشت: طی این مدت در مجموع ۳۴ میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده که در مقایسه با پنج ماهه سال قبل هفت درصد افزایش داشته است.

الله مرداد عفیفی پور تصریح کرد: حجم تخلیه و بارگیری کالاهای غیر نفتی در این مدت در بندر شهید رجایی برابر با ۲۳ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۷۶۵ تن بوده که بیش از ۹ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت زمان ، ۱۰ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۳۵۸ تن فرآورده نفتی نیز با افزایش ۲.۶ درصدی در این جابجا بندر شد.

عفیفی پور از ترانشیپ یک میلیون و ۵۷۴  هزار و ۷۱۱ تن کالای غیرنفتی از طریق این بندر به بنادر دیگر منطقه خبر داد که در این زمینه، رشد ۱۷ درصدی را شاهد بودیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به کابوتاژ(کران بری) ۱۳۴ هزار و ۱۳۵ تن کالای غیرنفتی با افزایش ۱۰۰ درصدی طی پنج ماه اخیر، گفت: در این مدت، یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۴۲۳ تن کالا،  ترانزیت و همچنین سه میلیون و ۳۱۲ هزار و ۴۲۳ تن از اینگونه کالاها وارد بندر شهید رجایی شد.

رشد ۱۱ درصدی صادرات فرآورده های نفتی

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان داشت: طی این مدت، سه میلیون و ۷۲۶ هزار و ۴۰۰ تن فرآورده نفتی با رشد ۱۱,۳ درصدی به خارج از کشور صادر شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی اظهار داشت: در این مدت، ۷ میلیون تن کالا با رشد ۷,۳ درصدی کابوتاژ و ۳۳ هزار و ۸۹۴ تن از اینگونه محموله ها، ترانزیت شد که رشد ۵۶.۵ درصدی داشته است.

تردد بیش از ۱۷۰۰ شناور به بزرگترین بندر ایران

عفیفی پور گفت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، یک هزار و ۷۶۳ فروند شناور در اسکله های بزرگترین بندر تجاری کشور پهلو گرفت که همسنجی این تعداد از تردد شناورها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیانگر افزایش ۷,۸ درصدی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: از مجموع کل شناورهای ورودی به بندر شهید رجایی، یکهزار و ۴۵۳ فروند مربوط به کشتی های دارای تناژ بالای هزار تن (افزایش ۵ درصدی) و ۳۱۰ فروند شناور تناژ اسمی زیر هزار تن (رشد ۲۱ درصدی)، داشته است.

این مطالب را نیز ببینید!

از ائتلاف سیاسی بنی‌صدر و رجوی تا ترورهای کور در کوچه و خیابان / ماجرای اعدام‌های سال ۶۷ چه بود؟/ ویدئو

پس از برکناری ابولحسن بنی صدر، مجاهدین خلق به نظام اعلان جنگ می‌کنند و طی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.