صفحه اصلی / اجتماعی / صیانت از محیط زیست را باید از خانواده آغاز کنیم

صیانت از محیط زیست را باید از خانواده آغاز کنیم

به گزارش دانستنی آنلاین، نجمه کمالی مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، مسائل زیست محیطی بیش از آن چه که جنبه فنی داشته باشند، از محتوایی اجتماعی – فرهنگی برخوردار است. بنابراین، هدف نهایی حفاظت محیط زیست در رابطه با محیط اجتماعی، توسعه و افزایش آگاهی‌های زیست محیطی در سطح جامعه و نیز تقویت فرهنگ زیست محیطی در سطوح مختلف اجرایی است.

وی با اشاره به نقش خانواده در ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست، گفت: آموزش، ارتقا سطح آگاهی، فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست می‌تواند در تغییر سبک زندگی سازگار با محیط زیست و احترام به طبیعت نقش مؤثری داشته باشد.

کمالی با بیان اینکه فرزندان همواره الگوی رفتاری پدر و مادر خود را سرلوحه زندگی قرار می‌دهند، تصریح کرد: با توجه به پررنگ بودن نقش تربیتی و عاطفی مادر نسبت به پدر، بنابراین فرزندان از رفتارهای مادر الگوبرداری می‌کنند و از این ظرفیت می‌توانیم برای نهادینه ساختن یک الگوی رفتاری و سبک زندگی متناسب با محیط زیست استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه زنان می‌توانند با اصلاح الگوی مصرف، تغییر سبک زندگی خانوادگی در حفاظت از محیط زیست تأثیرگذار باشند، ادامه داد: اصلاح روش مصرف آب، به‌کارگیری شیوه‌های صحیح مصرف آب، مدیریت تولید زباله و پسماندهای خانگی، مدیریت و مصرف بهینه انرژی در خانه از جمله مولفه‌هایی است که می‌تواند در محیط زیست انسان تأثیرات مثبتی داشته باشد.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به شیوه‌های تغییر سبک زندگی پایدار و سازگار با محیط زیست، گفت: آموزش، ارتقا سطح آگاهی، فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست می‌تواند در تغییر سبک زندگی سازگار با محیط زیست و احترام به طبیعت نقش مؤثری داشته باشد.

وی از خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد برای آموزش نسل آینده در حفاظت از محیط زیست یاد کرد و گفت: آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی، رسانه‌ها در تربیت و پرورش نسلی که به محیط زیست احترام بگذارد و در حفظ و صیانت از آن کوشا باشد جایگاه مهمی دارند.

وی با اشاره به جایگاه طبیعت و حفاظت از محیط زیست در اسلام، گفت: دین اسلام همواره در خصوص صیانت از طبیعت و محیط زیست انسان تاکید کرده است و از ائمه اطهار (ع) نیز روایت‌ها و احادیث بسیاری در حفاظت از محیط زیست و توجه به طبیعت ذکر شده است ضرورت دارد به صورت هدفمند به ارتقای دانش خانواده‌ها با تاکید بر تعالیم اسلامی، فرهنگ ایرانی و اقلیم منطقه پرداخته شود تا پس از آن آثار مثبت تربیت نسل نو در خصوص حفاظت از محیط زیست را مشاهده کنیم.

منبع: مهر

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.