صفحه اصلی / خانه و خانواده / آشپزی / طرز تهیه ترشی آب گوجه مشهدی خوشرنگ

طرز تهیه ترشی آب گوجه مشهدی خوشرنگ

ترشی گوجه مشهدی یا ترشی گوجه فرنگی که با آب گوجه فرنگی درست می‌شود و به سالاد آب گوجه مشهدی هم مشهور است یکی از خوشمزه‌ترین انواع ترشی ایرانی است. این روزها که فصل فراوانی گوجه فرنگی است بهتر است برای درست کردن ترشی گوجه مشهدی با آب گوجه کافی است فوت و فن‌های درست کردن ترشی سالاد مشهدی را بلد باشید.

طرز تهیه ترشی مشهدی با آب گوجه

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ترشی گوجه مشهدی: ۸۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه ترشی آب گوجه مشهدی

گوجه فرنگی: ۷ کیلوگرم

کرفس: ۱ دسته

هویج: ۱ کیلوگرم

سیر: ۲۰۰ گرم

فلفل تند سبز یا قرمز: ۲۰۰ گرم

گل کلم: ۲ عدد متوسط

سرکه: ۷ لیوان

نمک: ۷ قاشق غذاخوری

ادویه ترشی (شامل زردچوبه، گلپر، تخم گشنیز و پودر زیره) همگی پودر شده و روی هم رفته: ۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه ترشی مشهدی با آب گوجه فرنگی

ترشی آب گوجه یکی از ترشی‌های محبوب نه تنها در مشهد بلکه در کل ایران است. این ترشی که به سالاد مشهدی هم مشهور است به عنوان چاشنی در کنار غذا یا همراه با سالاد استفاده می‌شود. طرز تهیه ترشی مشهدی با آب گوجه بسیار ساده است و علاوه بر مواد اصلی، می‌توانید سبزیجاتی را به دلخواه به آن اضافه کنید.

حتی به جای آب گوجه می‌توانید از رب گوجه فرنگی استفاده کنید. برای آموزش مراحل تهیه ترشی گوجه فرنگی مشهدی، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: گوجه‌فرنگی‌ها را آماده کنید

برای درست کردن ترشی گوجه مشهدی با آب گوجه ابتدا باید از شب قبل تمام مواد را بشورید و وقتی کاملا خشک شدند نگینی خرد کنید. این ترشی از انواع ترشی مخلوط ریز و مجلسی است پس باید مواد را نگینی خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را رنده کنید یا در غذاساز خوب پوره کنید تا یکدست شوند.

مرحله دوم: گوجه فرنگی‌ها را بجوشانید و سرکه را اضافه کنید

گوجه فرنگی‌های پوره شده را در یک قابلمه بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. وقتی گوجه فرنگی به حالت جوش رسید سرکه را هم اضافه کنید و بعد از ۲۰ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله سوم: بقیه مواد ترشی سالاد مشهدی را اضافه کنید

نمک و سایر موادی که نگینی خرد کرده بودید را به پوره گوجه اضافه کتید و خوب هم بزنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند. صبر کنید ترشی سالاد مشهدی خنک شود سپس آن را در ظروف شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در یخچال بگذارید. یک هفته تا ۱۰ روز زمان لازم است تا ترشی گوجه فرنگی مشهدی به اصطلاح برسد.

*برای تهیه ترشی گوجه مشهدی بهتر است از گوجه فرنگی‌های رسیده و آبدار استفاده کنید.

*می‌توانید ترشی سالاد مشهدی را با رب گوجه فرنگی هم تهیه کنید. در این صورت باید رب گوجه فرنگی را با مقداری آب جوشیده رقیق کنید و بعد بقیه مواد را به آن بیفزایید. بقیه مراحل را مانند روشی که در بالا توضیح داده‌ شده است، انجام دهید.

*اگر موادی که به ترشی آب گوجه به روش مشهدی اضافه می‌کنید، بعد از جوشیدن سرد بود، کمی آب سرد اضافه کنید و دوباره بگذارید مواد کمی بجوشند تا نرم شوند. البته بعد از رسیدن ترشی، مواد ترشی کمتر نرم‌تر می‌شوند.

*می‌توانید به مواد داخل ترشی گوجه مشهدی، کمی خیار یا سبزی ترشی هم اضافه کنید.

*برای عطر بیشتر می‌توانید مقداری سیاه دانه یا گلپر هم به مواد ترشی آب گوجه بیفزایید.

*برای نگهداری از ترشی آب گوجه مشهدی، از ظروف درب‌دار و استریل استفاده کنید و بهتر است شیشه ترشی کوچک باشند تا محتویات داخل آنها زودتر تمام شود و زیاد باز و بسته نشوند.

*بعد از باز کردن درب شیشه ترشی پس از آماده شدن، حتما ترشی‌ آب گوجه را در یخچال نگه دارید.

ترشی گوجه را به صورت ترشی گوجه سبز هم درست می‌کنند که طرز تهیه آن را قبلا برای شما توضیح داده‌ایم. اما ترشی مشهدی با آب گوجه یا همان سالاد آب گوجه مشهدی در تمام فصول سال کاربردی است و اگر گوجه فرنگی در دسترس داشته باشید می‌توانید آن را درست کنید.

این ترشی را در تمام شهرهای ایران مثل ترشی هفت بیجار اواخر شهریور و اوایل مهر درست می‌کنند پس زودتر دست به کار شوید.

منبع: مجله کوروش

این مطالب را نیز ببینید!

چیکن کاسیاتولی یک خوراک مرغ ایتالیایی بسیار لذیذ- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

چیکن کاسیاتولی یک خوراک مرغ ایتالیایی بسیار لذیذ

خوراک مرغ ایتالیایی یا چیکن کاسیاتولی یک غذای بسیار لذیذی است که با مواد مغذی تهیه می شود در این پست به شما طریقه ی درست کردن خوارک مرغ ایتالیایی را آموزش می دهیم، علاوه برآن به بیان خواص یکی از مواد تشکیل دهنده آن یعنی خواص بادنجان می پردازیم که اکثر مردم از خواص آن بی اطلاعند.امیدواریم که مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.