صفحه اصلی / اقتصاد کلان / مشکل ایجاد فضای سبز در بزرگراه‌ها و حریم‌شهرها چیست؟

مشکل ایجاد فضای سبز در بزرگراه‌ها و حریم‌شهرها چیست؟

مجتمع خدمات رفاهی

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که ایجاد و توسعه فضای سبز برای آزادراه‌های دولتی، بزرگراه‌های موجود و حریم‌ شهرها در حیطه اختیارات این سازمان بوده که تا حد امکان و در صورت وجود منابع آبی، این کار انجام شده است.

به گزارش ایسنا، این روزها آلودگی هوا در شرایط اضطرار قرار دارد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای شهروندان شده است. این در حالی است که در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده‌های هوا، قانون هوای پاک در ۱۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۶ تصویب شد و نهایتا ۲۳ مرداد ماه همان سال، رییس جمهوری این قانون را برای اجرا به سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.

در ماده ۲۷ قانون هوای پاک آمده است: وزارتخانه‌های جهادکشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری) و راه و شهرسازی، از محل اعتبارات مندرج در ردیف های بودجه‌ای و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل منابع مالی در اختیار اعم از عوارض و وجوه عمومی مکلفند طی برنامه‌ای پنجساله که به تأیید سازمان می‌رسد، حریم سبز بزرگراه‌ها و کمربند سبز شهرها و روستاهای تحت تأثیر رخدادهای گرد و غبار را با روش آبیاری مدرن و اولویت استفاده از پساب‌های شهری و روستایی، ایجاد کنند.

در همین رابطه ایسنا به سراغ معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رفت و نظر وی را در مورد کارهای انجام شده از سوی راه و شهرسازی در راستای قانون هوای پاک جویا شد.

خداداد مقبلی در پاسخ به اینکه برای ایجاد این فضای سبز چه کاری تا کنون انجام شده است؟ به ایسنا گفت: ایجاد فضای سبز در راه‌های اصلی، بزرگراه‌های موجود و در ورودی شهرها انجام شده و با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این کار در مسیرهای در حال احداث نیز پیش‌بینی شده است.

وی همچنین در رابطه با اینکه ایجاد این فضای سبز در چه حد و اندازه‌ای انجام شده است؟ افزود: با همکاری و مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی بخش های مورد نظر در ورودی شهرها و در مکان‌هایی که آب وجود داشته است – به ویژه در مجتمع‌های خدمات رفاهی، جاده‌ها و راه‌های مختلف – درختکاری و فضای سبز مناسب ایجاد شده و تنها محدودیت موجود برای ایجاد و توسعه فضای سبز در این اماکن کمبود منابع آبی بوده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه اندازه‌گیری دقیق میزان فضای سبز ایجاد شده و مورد نیاز، به بررسی کامل و ارزیابی بیشتری نیاز دارد که در حال پیگیری است، ادامه داد: در آزادراه‌های دولتی هم این وظیفه قانونی را تا حد امکان انجام داده‌ایم. به عنوان مثال در آزدراه تهران-قم، آزادراه اصفهان در مسیر کاشان و امثال آن درختکاری و ایجاد فضای سبز انجام شده است و در بخش‌های خالی نیز ما و دیگر دستگاه‌های متولی باید با نیاز سنجی با دستگاه‌های متولی مذاکره کنیم.

انتهای پیام

ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.