صفحه اصلی / اخبار / مقایسه ماسک سه بعدی با ماسک سه لایه و ماسک پرستاری

مقایسه ماسک سه بعدی با ماسک سه لایه و ماسک پرستاری

در ادامه ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی سه مدل ماسک صورت شامل ماسک سه بعدی، ماسک پرستاری و ماسک سه لایه ی غیر پزشکی با یکدیگر مقایسه شده است.

 

 

  • ماسک بزنیم 

به گزارش پایگاه خبری دانستنی، با توجه به اعلام عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، مبنی بر آغاز موج پنجم بیماری کرونا در ایران در تیر ماه امسال و تاکید بر اینکه: «کرونای هندی» در کشور در حال چرخش است و قدرت سرایت بسیار بالایی هم دارد و اینکه کاهش آمار مرگ و میر ناشی از بیماری «کووید -۱۹» میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را کاهش داده است. از این‌رو لازم است با بکارگیری و رعایت مجدد پروتکل‌های بهداشتی همچون شستن دست‌ها با آب و صابون، ضدعفونی کردن دست‌ها با محلول ضدعفونی کننده دست استاندارد و دارای مجوز از سازمان غذا و دارو، استفاده از ماسک سه لایه استاندارد و در نهایت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تمام تلاش خود را بکار گیریم تا میزان ابتلاء به این بیماری مرگبار را کاهش دهیم.

در این راستا قصد داریم جهت آگاهی بیشتر هموطنان، ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی سه مدل ماسک صورت شامل ماسک سه بعدی، ماسک پرستاری و ماسک سه لایه‌ی غیر پزشکی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

  • ماسک سه بعدی

این مدل ماسک که رواج استفاده از آن در داخل کشور در حدود یک سال می‌باشد، از نظر ساختار فیزیکی ویژگی منحصربفردی دارد. این ماسک از اتصال سه پنل مجزا بوسیله ی دوخت اولتراسونیک، زیر چانه، دور گردی صورت و بخش بالای بینی را بطور کامل پوشش می‌دهد و نسبت به سایر مدل ماسک‌های سه لایه، پوشش‌دهی کامل‌تر و نقاط نفوذ بسیار کمتری دارد. لازم به ذکر است شرکت‌های تولیدکننده‌ی داخلی، این ماسک‌ها را با پارچه‌های بدون تار و پود، اسپان باند با گرید پزشکی و همچنین لایه‌های ملت بلون که مسئولیت اصلی در فیلتر کردن میکروارگانیزم‌ها را دارد، تولید می‌کنند. همچنین این ماسک‌ها در برخی برندها با مدل‌های چهار لایه (شامل سه لایه اسپان و یک لایه ملت بلون) و پنج لایه (شامل سه لایه اسپان باند و دو لایه ملت بلون) قابل عرضه هستند.

شرکت تجهیزات پزشکی ماهان طب عصر نوین با مجوز توزیع از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۵ در حوزه‌ی توزیع انواع ماسک‌های پزشکی و بهداشتی مشغول فعالیت می‌باشد و در حال حاضر عاملیت فروش چند برند معتبر ماسک سه بعدی را بصورت رسمی در اختیار دارد.

 

  • ماسک پرستاری

ماسک‌های سه لایه پرستاری دارای دو لایه پارچه اسپان باند با گرید پزشکی و یک لایه ملت بلون متراکم هستند. مزیت اصلی این مدل ماسک، لایه‌ی ملت بلون موجود در بین دو لایه‌ی اسپان باند بوده که باید از تراکم بالایی برخوردار باشد تا بتواند به درستی از نفوذ ذرات ویروس و میکروب به راه تنفسی ممانعت کند. این لایه‌ها با دوخت دورتادور اولتراسونیک به هم متصل شده و در نهایت کش دور گوش بوسیله‌ی پرس حرارتی به بدنه‌ی ماسک متصل می‌شود.

 

  • ماسک سه لایه جهت مصارف عمومی

اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در پاییز ۱۳۹۹ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عنایت به افزایش کمی قابل توجه تولید ماسک و تأمین نیاز کشور، بدین وسیله به منظور بهبود و ارتقا کیفیت ماسک‌های تولیدی و صیانت از سلامت آحاد مردم شریف کشور، الزامات فنی بروز شده‌ی تولید ماسک سه لایه، جهت اجرا و اقدام لازم، ابلاغ می‌گردد. بر اساس این ابلاغیه ویژگی ماسک سه لایه، برای اهداف عمومی به شرح زیر می‌باشد:

۱. جنس لایه‌های ماسک، الیاف بی بافت (Non-Woven).

۲. سایز ماسک، طول ۱۷.۵ سانتیمتر و عرض ۹.۵ سانتیمتر بعد از ایجاد سه پیله.

۳. قطعه‌ی فلزی روی بینی، الزامی است.

۴. کش حلقه‌ای و سربندها، حداقل طول کش ۱۵ سانتیمتر، به طوری که گوش آسیب ندیده و بر روی صورت ثابت بماند.

۵. ترکیب لایه‌های ماسک، اسپان گرماژ ۲۵ ، ملت بلون گرماژ ۱۷ ، اسپان گرماژ ۲۵ .

۶. با توجه به دخالت دست در روش‌های نیمه صنعتی و صنعتی که بدنه‌ی ماسک بصورت جدا و اتصال کش به بدنه نیز بصورت مجزا انجام می‌گیرد، می‌بایست محصول پس از تولید، فرآیند ضدعفونی را طی و سپس به بازار عرضه گردد.

مهر

 

انتهای پیام///

این مطالب را نیز ببینید!

کدام یک از چهره‌های شاخص به مجلس دوازدهم راه نیافتند؟

به گزارش دانستنی نیوز، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ساعت ۲۴ جمعه ۱۱ اسفند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.