صفحه اصلی / سینما و تئاتر / نمایشگاهی از آثار ۴۰ نقاش زن با موضوع شب یلدا

نمایشگاهی از آثار ۴۰ نقاش زن با موضوع شب یلدا

نمایشگاهی از آثار ۴۰ نقاش زن با موضوع شب یلدا

نمایشگاه

نمایشگاه گروهی آبرنگ «یلدای من از دریچه‌ای نو» همزمان با شب یلدا در گالری آوای هنر افتتاح شد. در این نمایشگاه آثاری از ۴۰ نقاش زن با محوریت جشن یلدا به نمایش درآمده است.

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه که آثاری از بهمن نیکو (هنرمند نقاش) و ۴۰ هنرجوی او را به نمایش گذاشته، تلاش دارد تا از منظرهای متفاوتی یلدا را روایت کند؛ از سفره‌های کم‌رونق شده یلدای مردم تا اهمیت سنت‌ها و گسست نسل‌ها.

در این نمایشگاه یک اثر از بهمن نیکو با محوریت یلدا ارائه شده است؛ این اثر کاسه شکسته‌ای را نشان می‌دهد که انارها از آن بیرون ریخته و پراکنده شده‌اند. نیکو درباره این اثرش توضیح می‌دهد: «خیلی از نوستالژی‌های ما در حال فراموشی است و من سعی داشتم با شکستگی کاسه انار و پراکنده شدن انارها این سنت و ترک برداشتن آن را به تصویر بکشم. ظرفی که شکسته است، نمادی از نوستالژی‌های یلداست و شکستن آن حکایت از فراموشی این احساس دارد. نمی‌خواهم بگویم که یلدا این روزها کمرنگ شده است، اما نوستالژی‌های ما کم کم رو به فراموشی می‌روند و من می‌خواستم که شکستن کاسه تلنگری باشد که به ما هشدار بدهد باید به فکر سنت‌ها و میراث‌مان باشیم.»

او یادآور می‌شود: «ما از سال گذشته که یلدا را سپری کردیم این ایده به ذهن‌مان رسید چنین نمایشگاهی برگزار کنیم و الان کمتر از یک سال است که بچه‌ها روی این موضوع کار کرده‌اند و همه هم سعی خودشان را کردهاند که متنوع و بدون موضوعات کلیشه‌ای کار کنند. من هم برای اینکه همراهی با بچه‌ها داشته باشم یک اثر در نمایشگاه ارائه کردم البته چند اثر هم از کارهای گذشته‌ام هم با نمایشگاه همراه شد.»

نیکو درباره برگزاری موضوعی نمایشگاه‌های هنری، می‌گوید: به این خاطر که برای من ایده و موضوع نقاشی بسیار مهم است، به همین خاطر وقتی هدف را مشخص می‌کنیم در نتیجه بچه‌ها می‌دانند که باید در یک چارچوب ذهنی فعالیت کنند؛ بنابراین پراکنده و بی‌هدف کار نمی‌کنند. این بار هم یلدا را انتخاب کردیم چون این یک مناسبت کاملا شرقی و ایرانی است و از عناصر سنتی و نوستالژیک می‌توان برای آن استفاده کرد و الان هم نمایشگاه تقریبا همانگونه است که فکر می‌کردم؛ چون ما کمی از کلیشه‌ها فاصله گرفتیم. وقتی صحبت از یلدا می‌شود بلافاصله انار، ترمه، حافظ، شمع و گلدون به ذهن می‌رسد اما ما خواستیم کمی از این فضا فاصله بگیریم و بچه‌ها با ایده‌های خودشان بتوانند موضوعات دیگری را خلق کنند.

نمایشگاه «یلدای من از دریچه‌ای نو» تا نهم دی‌ماه همه روزه از ساعت چهار تا هفت بعد از ظهر در گالری آوای هنر به نشانی خیابان شهید فیاضی (فرشته)، خیابان بوسنی هرزگوین، بن بست پناهی، پلاک یک برگزار است.

انتهای پیام

این مطالب را نیز ببینید!

زخم کاری فیلترینگ بر پیکر کسب‌وکارهای اینستاگرامی

اگر چه رسانه‌های اجتماعی با هدف سرگرمی و ایجاد شبکه ارتباطی افراد در سراسر دنیا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.