صفحه اصلی / همکاری

همکاری

1

ممنون از علاقه شما به تهیه مطلب برای پایگاه دانستنی ایران.

در دنیای امروز، هر چند شرکت های چند ملیتی با بازوهای علمی، فنی و صنعتی شان در چهار گوشه دنیا حضور دارند، اما موتور پیشران واقعی که دانش را جلو می برد، در معدود کشورهای دانش محور غربی و شرقی است؛ و وقتی می نویسیم دانش محور، منظورمان معدود کشورهای فوق پیشرفته ای هستند که در بالای هرم کشورهای توسعه یافته جا دارند.

منطقه خاورمیانه و ایران، جایگاه خاصی در اخبار دانستنی و مقالات علمی و مصرفی ندارند. از این رو برای پوشش تازه های این حوزه، نگاه ما به رسانه های انگلیسی زبانی است که اخبار قلب تپنده دنیای علم، را پوشش می دهند.

با وجود اینکه تمرکز ما پوشش مطالب آموزشی در حوزه دانستنی و آگاهی مصرف و رویدادهای مرتبط با آنها است، اما موضوعات دیگر، از تازه های علم و هنر گرفته تا مسائل فرهنگی و سبک زندگی و … را هم پوشش می دهیم؛ تنها کافی است ته مایه ای از دانش در این شاخه ها ما را جذب خود کنند.
اگر ماهنامه ها برای انتشار هر شماره خود ماراتنی یک ماهه دارند، یا اگر هفته نامه ها ماراتنی هفتگی، یا اگر روزنامه ها ماراتنی روزانه، دانستنی ماراتنی ساعت به ساعت، و دقیقه به دقیقه در طول روز دارد.

ما همکارانی در سطح خودمان یا بالاتر می خواهیم. نه افرادی که به نوشتن، به چشم تفریح یا شغل چندم نگاه می کند (این شامل همکاران افتخاری و مناسبتی نیست)

ما برای پذیرفتن شما در جمع خودمان، به دنبال این چیزها هستیم:

الف. علاقه قلبی به تازه های دانش دارند، و پیش قدم شدن نه فقط برای کسب درآمد، بلکه برای لذت بردن از کار و افزودن به دانش عمومی مردم هم زبان.

اگر واقعا علاقمند به این شغل نباشید، قادر به تحمل سختی های آن هم نخواهید بود. علت اهمیت زیادی که ما برای سرعت و دقت در خبررسانی قائل هستیم را درک نخواهید کرد. در فرآیند طاقت فرسای یادگیری کار به مشکل برخواهید خورد. ساعت های بعضا سخت و غیر متعارف کار برای تان شبیه بیگاری جلوه می کند، و در مجموع تعامل خوبی با ما نخواهید داشت. اما در سمت دیگر، اگر علاقمند واقعی باشید از کار در کنار ما لذت خواهید برد و دانستنی را محلی برای پیشرفت خواهند یافت.

ب. به غیر از اخبار روزانه چند صد کلمه ای، ما مطالب بلند چند هزار کلمه ای هم منتشر می کنیم. در حقیقت، مطالب بلند بخش مهمی از کار ما را تشکیل می دهند، به گونه ای که توانایی تهیه آنها یک امتیاز جدی برای نویسندگان است.

هر مطلب بلند، ۳ ویژگی اصلی دارد:

  • لحن روایی
  • ساختار روایی
  • جمع بندی

مخاطب به واسطه لحن روایی مقدمه جذب نوشته می شود و سپس همراه با ساختار روایی تا مرحله جمع بندی که آخرین بخش یک مقاله کامل است، جلو می رود. با حذف هر یک از اینها، یک روایت خبری ناقص می شود و این چیزی نیست که در دانستنی پذیرفتنی باشد.

دلیل این وسواس ساده است. ما می خواهیم ضمن افزودن به دانش عمومی مخاطبین مان، همراهی شان با مطالب را به تجربه ای لذت بخش تبدیل کنیم.

در این راستا، ما به دنبال نویسنده هایی هستیم که به تهیه مطالبی در باب دانستنی های عمومی علاقه دارند و هم  مطالبی تجربی که به آشنایی افراد نسبت به پیرامون خود در بحث آگاهی کمک کنند. همین که چنین مطالبی یک نوجوان و یا جوان را به مطالعه عمیق تر و آشنایی با جهان پیرامون خود جذب کنند، برای ما کافی است.

ما در دانستنی به دنبال تهیه مطالب علمی و یا فنی به اصطلاح “عمیق” یا “خیلی تخصصی” نیستیم. بینش “دانستنی ایران” تهیه محتوا برای افزودن به دانش مخاطب عام است و علاقه ای به تهیه مطلب برای مخاطب خاص ندارد؛ (به خوبی تفاوت های یک وبسایت با یک دانشگاه را می دانیم!) اما در سوی دیگر، ما در قالب مطالبی به “چگونه ها” و “استفاده ها” و نظایر آنها می پردازیم.

علاقمندان به همکاری با دانستنی می توانند با ایمیل ما {content[at]danestany[dot]com} تماس بگیرند. در بخش موضوع ایمیل فقط کلمه “ارسال مقاله” را قید کنید و مطمئن شوید که این موارد را در ایمیل آورده اید:

  • نام و نام خانوادگی
  • سن
  • محل سکونت و آخرین مدرک تحصیلی
  • شغل فعلی و میزان ساعات آزاد در طول روز
  • سوابق وبلاگ نویسی در حوزه های مختلف (فهرست وار، همراه با لینک یا تصویر مطالب)
  • میزان تسلط بر کامپیوتر و نرم افزارها، سیستم عامل مورد استفاده، و …
  • یک نمونه مطلب، تهیه شده از بین مقالات جدید رسانه های معتبر انگلیسی زبان، ۱۵۰۰ کلمه یا بیشتر، همراه با لینک منبع، با فرمت PDF (ضمیمه ایمیل)

در صورت مناسب تشخیص دادن سوابق یا نمونه مطلب ارسالی، با شما تماس خواهیم گرفت تا ادامه فرآیند همکاری در بخش نویسندگی در سایت را شرح دهد. مراحل بعدی شامل دریافت مطالب آزمایشی، همکاری آزمایشی، همکاری موقت، و همکاری قراردادی خواهد بود.