صفحه اصلی / سیاسی / همکاری های علمی و فرهنگی ایران و عراق بررسی شد

همکاری های علمی و فرهنگی ایران و عراق بررسی شد

همکاری های علمی و فرهنگی بین تهران و بغداد در دیدار رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

«غلامرضا اباذری» رایزن فرهنگی ایران در بغداد امروز (یکشنبه) با «نعیم العبودی» وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق دیدار و با طرف عراقی درباره همکاری های فرهنگی و علمی بین دو کشور گفت و گو کرد.

وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این دیدار مسیرهای همکاری‌های علمی و فرهنگی بین دانشگاه‌های دو کشور به‌ویژه در زمینه تخصص‌های نوین در رشته‌های پزشکی و مهندسی و همچنین تحقیقات علمی مشترک بحث و تبادل نظر شد.

پیشتر قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل ایران در دیدار با «نصیر عبدالمحسن عبدالله» سفیر عراق که در ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در محل وزارت علوم برگزار شد، گفته بود: در میان کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه همکاری دانشگاهی با کشور عراق برای ما رده اول اولویت‌ها است.

«وحید حدادی اصل» با بیان اینکه ۱۰۷ هزار دانشجوی عراقی در ایران مشغول به تحصیل هستند، اظهار داشت: نزدیک به ۵۵ هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم تحصیل می‌کنند و در همین راستا وزارت علوم تلاش می کند بهترین زمینه و فرصت تحصیل را برای آنان فراهم کند.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تاکید کرد: سازمان امور دانشجویان به عنوان بازوی اجرایی وزارت علوم مشکلات دانشجویان را در موارد خاص برطرف می کند، ولی در مواردی که نیاز به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و مداخله‌های کلان دارد، مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم پیگیر امور است و تا حصول نتیجه موارد را پیگیری می‌کند.

سفیر عراق در ایران نیز در این دیدار گفته بود که بیشترین تعداد دانشجویان عراقی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، در ایران است.

وی با اشاره به ارتباطات سیاسی و همکاری‌های نزدیک ایران با عراق در زمینه‌های اجتماعی اقتصادی فرهنگی و تجاری اظهار داشت: باید در زمینه‌های علمی و پژوهشی نیز همکاری‌های دو کشور تا حد سایر زمینه‌های همکاری ارتقا یابد.

سفیر عراق در ایران با اشاره به جمعیت زیاد دانشجویان عراقی شاغل به تحصیل در ایران گفت: بیشترین مشکل این دانشجویان در زمینه صدور روادید، صدور اجازه خروج از ایران و همچنین صدور به موقع دانشنامه تحصیلی است و از مسئولان وزارت علوم درخواست کرد که برای حل این مشکل دستورات لازم را صادر کنند.

وی با استقبال از تشکیل جلسه روسای دانشگاه‌های ایرانی و مسئولان آموزش عالی عراق گفت: تشکیل این جلسه برای حل برخی از مشکلات بسیار ضروری است.

منیع: ایرنا

این مطالب را نیز ببینید!

ورود سرمایه به کشور ‌به دنبال اجلاس شانگهای و توافقات بین‌المللی/‌ منابع ارزی کشور محدود نشده است

کارشناس اقتصادی گفت: باید توافقات انجام شده با روسیه، چین، اجلاس شانگهای و پیمان‌های منطقه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.