صفحه اصلی / آموزش عالی / وعده های مسئولان وزارت علوم برای سال ۱۴۰۲

وعده های مسئولان وزارت علوم برای سال ۱۴۰۲

به گزارش دانستنی نیوز، در طولی سال ۱۴۰۱ با وعده‌های بسیاری از سوی مسئولان آموزش عالی به ویژه وزارت علوم مواجه بودیم که قول اجرا شدن برخی از آنها به سال ۱۴۰۲ موکول شد.

برخی از این وعده‌ها به شرح زیر است:

تمام دانشگاه‌ها تا پایان سال به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشور متصل می‌شوند

وزارت علوم، تحقیقات فناوری بر اساس تکالیف بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، مکلف به ایجاد پنجره هوشمند خود مطابق با ضوابط مندرج در مصوبه جلسه ۲۴ شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور و اتصال آن به پنجره خدمات دولت هوشمند شده است.

برهمین اساس محمدهادی زاهدی مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وعده داده است: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام دانشگاه‌های وابسته به این وزارتخانه به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی کشور متصل می‌شوند و خدمات با کیفیت بالا، برخط و در تمام ساعات شبانه روز و روزهای هفته به متقاضیان به صورت الکترونیک ارائه خواهد شد.

برگزاری آزمون استخدامی جذب نیروی فناوری اطلاعات

وی همچنین یکی از بزرگترین معضلات فناوری اطلاعات را جذب و نگهداری نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد: مقرر شده است در سال ۱۴۰۲ آزمون استخدامی جذب نیروی فناوری اطلاعات برگزار شود.

اجرای آئین‌نامه پذیرش بدون کنکور دانشجوی دکتری با محوریت اساتید در دانشگاه‌ها در سال جاری

معاونت آموزشی وزارت علوم بر اساس الزامات قوانین و اسناد بالادستی سعی در تسهیل پذیرش هدفمند استعدادهای درخشان با نقش‌آفرینی بیشتر اساتید دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور دارد.

بنابراین در راستای تحقق اقدام ملی ۲۴ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور و اجرایی سازی اقدام ۳ از راهبرد ۱ مرتبط با عامل ۲ در بخش علم و آموزش عالی سند تحول دولت سیزدهم، آئین‌نامه «پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی دکتری به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور» و آئین‌نامه «پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد به شیوه استادمحور مبتنی بر رفع نیازهای کشور» با محوریت پذیرش استعدادهای درخشان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت استادمحور و در راستای رفع نیازهای کشور از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اجرا می‌شود.

اجرای طرح جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان از سال جاری

یکی دیگر از برنامه‌هایی که وعده اجرای آن برای سال ۱۴۰۲ اعلام شده، «طرح جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان» است.

دکتر ابراهیم نعیمی مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان در این خصوص گفت: افت تحصیلی اولویت یک دانشجویان ما است، در دوران پسا کرونا که دانشجویان وارد دانشگاه‌ها شدند، چالش‌های جدی برای حضور در امتحانات داشتند که با افت معدل تحصیلی و افزایش تعداد دانشجویان مشروطی مواجه بودیم، امیدواریم با اجرای طرح ملی پات طی دو ترم آتی افت تحصیلی به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یابد.

وی افزود: اجرای طرح پات به صورت ملی به تصویب رسیده و برای جلوگیری از افت تحصیلی دانشجویان در سال ۱۴۰۲ اجرا می‌شود.

افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به ۵ درصد

فرهنگ یکی از اولویت‌های وزیرعلوم تحقیقات و فناوری درسال ۱۴۰۱ بود به طوری که با دستور وی سه درصد از بودجه دانشگاه‌ها به این بخش، اختصاص یافت.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم اعلام کرد با پیگیری‌های وزیر علوم در لایحه بودجه سال (۱۴۰۲) پنج درصد از بودجه دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگ اختصاص یافت.

اعطای مجوز اقامت سالیانه به تمام دانشجویان بین الملل

دکتر هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان در وعده‌ای که سال گذشته برای تسهیل تحصیلات دنشجویان غیرایرانی در کشور داد، یکی از مشکلات دانشجویان بین الملل را دریافت مجوز اقامت به شکل سالیانه و اجبار به گرفتن ورود و خروج عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، اقامت به طول تحصیل برای چهار کشور صادر می‌شود و فعلاً ۶ استان از جمله قزوین امکان اقامت به طول تحصیل برای دانشجویان کشورهای سوریه، عراق، لبنان و یمن را فراهم کرده اند و این دانشجویان می‌توانند در هر سال چهار بار ورود به کشور و خروج از کشور را داشته باشند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برای سایر دانشجویان بین الملل از جمله افغانستان از سال دوم اقامت به طول تحصیل صادر می‌شود و می‌توانند بدون مشکل ورود و خروج داشته باشند.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه افزود: در نیمه اول سال جاری تلاش می‌کنیم موضوع ورود و خروج به کشور را به تمامی استان‌ها تعمیم دهیم تا همه دانشجویان بین الملل از این تسهیلات ایجاد شده بهره مند گردند.

ورزش دانشجویی در سال جاری متحول می‌شود

داداش پور همچنین با اشاره به ورزش دانشجویی اعلام کرد: مجموعه فعالیت‌های پیش بینی شده در حوزه ورزش برای سال ۱۴۰۲، سبب تحول در ورزش دانشگاهی به نحوی که ورزش دانشگاهی در سطح ملی پویاتر و بالنده‌تر شود، خواهد شد.

وی ادامه داد: برنامه بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را برای تصویب به هیأت دولت ارسال کرده ایم که در صورت تصویب، کار اجرایی و برگزاری آن را شروع خواهیم کرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: باید بازتعریف جدیدی از ورزش دانشجویی بدهیم و ورزش دانشگاهی را به شأن و منزلت واقعی خود نزدیک کنیم. مطمئن هستیم ورزش دانشگاهی با توجه به پتانسیل بالایی که دارد می‌تواند ورزش کشور را تغذیه و شکوفا سازد.

تسریع فرایند جذب و تبدیل وضعیت اساتید در سال جاری

یکی دیگر از برنامه‌هایی که وزارت علوم در حوزه جذب اساتید در سال ۱۴۰۲ در دستور کار خود قرار داده، «تسریع فرایند جذب و تبدیل وضعیت اساتید» است.

دکتر محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه‌های مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم در سال ۱۴۰۲ گفته است: چشم انداز مرکز جذب وزارت علوم در سال جدید سرعت دادن به فرایند جذب و تبدیل وضعیت اساتید است.

وی افزود: تمام همت و تلاش ما این است و تدابیری را در این خصوص اندیشیده ایم تا پرونده‌ها برای جذب و تبدیل وضعیت با سرعت و دقت بیشتری پیش رود.

عرضه دانش فنی ایران در جهان

دکتر وحید حدادی اصل رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم نیز مهمترین اولویت وزارت علوم در سال ۱۴۰۲ را عرضه دانش فنی ایران در جهان عنوان کرد و افزود: حوزه بین الملل چهار محور دارد که شامل محور دانشجویی، تبادل استاد و استفاده از روابط دانشگاه‌ها، محور فناوری و گسترش زبان فارسی است.

وی افزود: در حوزه گسترش زبان فارسی، ایران شناسی و اسلام شناسی توانسته ایم حدود ۷۰ استاد را برای اعزام به کشورهای خارجی آماده کرده و امیدواریم تعداد این اساتید به ۸۰ استاد افزایش یابد.

وی ادامه داد: در حوزه دانشجویی نیز تمرکز ما بر جذب دانشجویان خارجی با کشورهای اطراف است. این دانشجویان با بورس و هزینه خود می آیند. در بحث تبادل استاد نیز به اساتید کمک می‌کنیم اما بیشتر تمرکز ما بر بحث فناوری است دراین بحث پیگیر این موضوع هستیم که دانش فنی که در ایران تولید شده است را به دنیا عرضه کنیم.

حل مشکل مسکن دانشگاهیان و اساتید

علی خطیبی معاون اداری مالی وزارت علوم نیز سال گذشته از حل مشکل تأمین مسکن اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: جهت تأمین مسکن دانشگاهیان اعم از هیأت علمی و کارمندان، توافق نامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی امضا کرده ایم، درحال حاضر این توافق نامه مراحل اجرایی خود را طی می‌کند تا ما بتوانیم از ظرفیت آموزش عالی جهت حل مشکل مسکن اساتید، نخبگان و کارکنان دانشگاه استفاده کنیم.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.