صفحه اصلی / اقتصادی / کمتر از ۵ درصد وراث از انتقال سهام عدالت متوفیان استقبال کردند

کمتر از ۵ درصد وراث از انتقال سهام عدالت متوفیان استقبال کردند

دانستنی آنلاین:مشاور سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: در حال حاضر کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال بررسی لایحه ساماندهی سهام عدالت هستند و ظاهرا این لایحه مراحل نهایی را می‌گذراند و به زودی به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

به گزارش پایگاه خبری دانستنی آنلاین٬ جعفر سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت لایحه ساماندهی سهام عدالت اظهار داشت: لایحه ساماندهی سهام عدالت دو سال گذشته – نیمه دوم سال ۹۶- از سوی دولت به مجلس ارایه شد اما هنوز به قانون تبدیل نشده است. در حال حاضر کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال بررسی این لایحه هستند. ظاهرا لایحه مراحل نهایی را می‌گذراند و به زودی به صحن علنی مجلس خواهد آمد.
وی درباره جزییات لایحه پیشنهادی ساماندهی سهام عدالت گفت: پیشنهادی در لایحه داده بودیم مبنی بر اینکه آزادسازی سهام عدالت در قالب راه‌اندازی صندوق‌های ETF باشد به این معنا که همه مشمولان به یک نسبت از همه سهام شرکت‌ها برخوردار باشند.
مشاور سازمان خصوصی سازی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت می‌شوند. در لایحه این پیشنهاد را داده‌ایم که شرکت‌هایی که بخشی از سهام آنها متعلق به سهام عدالت است – اصطلاحا شرکت‌های سرمایه‌پذیر- مانند بانک‌ها، بیمه‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، مخابرات و … وارد یک گردانه شوند. به این معنا که برای مثال سهم هر کدام از این شرکت‌ها وارد گردانه‌ای شود. نهایتا از درون این گردانه ۴۹ میلیون یونیت خارج می‌شود که هر مشمولی صاحب یک یونیت است که مشخص نیست که سهم آن مربوط به کدام بنگاه است اما در عین حال از همه بنگاه‌ها به یک نسبت سهم می‌برد.
سبحانی با تاکید بر اینکه ارزش سهام مشمولان در حال حاضر به بیش از ۵ برابر رسیده است، گفت: از زمانی که سهام عدالت قیمت‌گذاری شده تا به امروز که حدودا ۷ سال از آن می‌گذرد ارزش این سهام به بیش از ۵ برابر رسیده است.
وی افزود: در زمان قیمت‌گذاری، پرتفوی سهام عدالت مشمولان ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش اسمی داشت که ارزش امروز آن حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان است به عبارت دیگر ارزش سهام عدالت به بیش از ۵ برابر رسیده است. یعنی اگر فردی سهم یک میلیون تومانی دارد با فرض بر اینکه امروز این سهم آزاد شود و امکان خرید و فروش وجود داشته باشد، این سهام بیش از ۵ میلیون تومان ارزش گذاری می‌شود. البته میزان سهم هر یک مشمولان یکسان نیست و اگر فردی سهم ۶۰۰ هزار تومانی دارد، امروز ارزش سهامش بیش از ۵.۵ برابر ۶۰۰ هزار تومان شده است.
مشاور سازمان خصوصی سازی با اشاره به انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث گفت: در حال حاضر مشمولان بیش از ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که از این تعداد حدود ۲.۵ میلیون فوت شده‌اند. با مصوبه شورای اصل ۴۴ قانون اساسی، قرار بر این شد که سهم متوفیان به دولت برنگردد و سازمان خصوصیسازی باید ساز و کاری را طراحی می‌کرد که این سهام به وراث منتقل شود.
وی درباره همکاری دفاتر پیشخوان با سازمان خصوصیسازی برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اظهار داشت: از تیرماه سال ۹۷ تا به امروز با همکاری دفاتر پیشخوان امکان انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث فراهم شد و وراث می‌توانند به صورت آنلاین ثبت نام کنند و لیست این دفاتر را هم که به بیش از ۱۰۰۰ دفتر می‌رسد، منتشر شده است .
سبحانی با تاکید بر اینکه تا کنون وراث از انتقال سهام عدالت متوفیان خود استقبال نکرده‌اند، ادامه داد: کمتر از ۵ درصد سهام عدالت متوفیان به وراث منتقل شده است و وراث از این موضوع استقبال نکردند.
وی با اشاره به سه شرط برای انتقال سهام به وراث گفت: به همراه داشتن برگه انحصار وراثت الزامی است. همچنین یا همه وراث باید حضور فیزیکی در دفاتر داشته باشند یا اینکه یکی از اعضای خانواده با به همراه داشتن وکالتنامه باید در دفتر حضور یابد. داشتن برگه‌های هویتی افراد هم الزامی است.
سبحانی ادامه داد: برخی از وراث به دنبال انحصار وراثت نمی‌روند این در حالی است که برگه انحصار وراثت برای تعیین سهام الزامی است و در غیر این صورت نمی‌توانیم توزیع سهام داشته باشیم یا اینکه برای بسیاری از خانواده تجمیع وراث در یک دفتر یا انجام روند ارایه وکالت سخت است به همین دلیل استقبال زیر ۵ درصد بود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.