صفحه اصلی / سینما و تئاتر / یادمان استاد «محمد نوری» در فرهنگسرای ارسباران

یادمان استاد «محمد نوری» در فرهنگسرای ارسباران

یادمان استاد «محمد نوری» در فرهنگسرای ارسباران

image.png

یادمان نودمین زادروز استاد «محمد نوری» سه‌شنبه ۳ دی ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۹ با حضور اهالی موسیقی و سخنرانی محمد سریر و میلاد کیایی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از فرهنگسرای ارسباران، بازخوانی دو اثر از محمد نوری با خوانندگی پژمان مصلح به همراه گروه موسیقی، اجرای آثاری از فرامرز پایور توسط فرهاد احمدی (تار)، علیرضا فریدون‌پور (آواز)، سعید رودباری (تنبک) و محمد انصاری (سنتور)، همنوازی سه‌تار و آواز (امیر متولی و رادفر ریاحی)، دونوازی سنتور و تنبک (رضا مهدوی و فریبرز جعفری) و تکنوازی پیانو پیام سوری اجراهای موسیقی این برنامه است.

محمد نوری متولد دی ماه ۱۳۰۸ در تهران است که آواز را نزد ثمین باغچه‌بان و تئوری موسیقی را نزد سیروس شهردار و فریدون فرزانه، اساتید هنرستان عالی موسیقی، فراگرفت. او شیوه آواز خود را متأثر از بافت و غنای زخمه‌ایِ اساتیدی چون حسین اصلانی، ناصر حسینی و محمد سریر می‌داند. دهه بیست، دوران آغاز نوعی تفکر در شعر و موسیقی آوازی در میان مردم ایران، به‌ویژه نسل جوان بود که بخشی را می‌توان متأثر از نشر و پخش وسیع‌تر موسیقی علمی و آثار فولکلور کشورهای مختلف جهان از طریق رادیو و صفحات گرامافون دانست. «محمد نوری» در همین سال‌ها – سنین نوجوانی – با خواندن اشعار نوینی که بر روی نغمه‌های روز مغرب‌زمین و برخی قطعات کلاسیکِ آوازی سروده شده‌ بود، کار خوانندگی را آغاز کرد.

نوری سال‌های بعد، با تکیه بر تحصیلات هنرستانی و دانشگاهی خود، توانست هویت مستقلی به این اندیشه و گرایش ببخشد و با اجرای آثار اساتیدی که قبلاً ذکر آنان رفت، فضای متفکرانه‌ای به گونه آوازیِ خویش دهد. محمد نوری طی پنج دهه بیش از سیصد قطعه آوازی را اجرا کرد. او همچنین به تقریر و ترجمه مقالات و سرودن اشعاری برای ترانه‌ نیز پرداخت. محمد نوری در سال‌های پایانی عمر چند اجرا به نفع بیماران خاص داشت. او ترانه‌های زیادی با تم میهنی چون «جان مریم»، «شالیزار»، «واسونک»، «جمعه بازار»، «ایران» را اجرا کرد.

او پس از انقلاب اسلامی و پس از مدتی سکوت، فعالیت هنری خود را با آلبوم «در شب سرد زمستانی» همراه با فریبرز لاچینی و احمدرضا احمدی در سال ۱۳۶۸ از سر گرفت و این همکاری بعدها با آلبوم «آوازهای سرزمین خورشید» ادامه یافت. در سال ۱۳۸۵ او از سوی سازمان صداوسیما به عنوان چهره ماندگار موسیقی انتخاب و معرفی شد.

محمد نوری سرانجام پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان مغز استخوان و وخامت وضعیت جسمانی در شامگاه ۹ مرداد ۱۳۸۹ در گذشت.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی سیدخندان، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

انتهای پیام

این مطالب را نیز ببینید!

زخم کاری فیلترینگ بر پیکر کسب‌وکارهای اینستاگرامی

اگر چه رسانه‌های اجتماعی با هدف سرگرمی و ایجاد شبکه ارتباطی افراد در سراسر دنیا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.