صفحه اصلی / گردشگری / یکصد جاذبه دیدنی ایران (۴) دریاچه نئور

یکصد جاذبه دیدنی ایران (۴) دریاچه نئور

Originally posted 2016-02-16 11:20:14.

دریاچه نئور ، یکی از جاذبه های گردشگری کشور است که مورد استقبال و بازدید گردشگران و مسافران خارجی و ایرانی قرار می گیرد. دریاچه نئور بزرگ ترین دریاچه طبیعی و آب شیرین استان اردبیل در بلندی های باختری رشته باغرو (تالش) بر روی ولکانیت پرفیر آندزیتی – ائوسن بالایی قرار دارد.این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به‌طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار و عمق متوسط ۵ متر است.

پس از طی چهل کیلومتر از شهر اردبیل به سمت شهر خلخال به ده بودالالو می‌رسیم. سپس می‌بایست جاده‌ای به طول سیزده کیلومتر را به سمت بالای کوه طی کرد تا به دریاچه رسید.

این دریاچه دارای نوعی ماهی به نام قزل‌آلای رنگین کمان می‌باشد. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه خاکی می‌باشد.ماهی‌های دریاچه نئور هر سال پیش از زمستان صید و جمع‌آوری می‌شوند زیرا در اثر یخ زدن دریاچه این ماهی‌ها نمی‌توانند در زمستان زنده بمانند و پس از زمستان دوباره ماهی‌های کوچک پرورشی در نئور رها می‌شوند.با بهره‌گیری از آب این دریاچه، تعدادی استخر پرورش ماهی نیز در پیرامون اردبیل درست شده‌ است.

بارندگى مناسب و وجود چشمه هاى فراوان سبب پایدارى وضعیت دریاچه شده ضمن آنکه هواى مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبى براى جذب گردشگر خصوصاً در اوقات گرم سال را فراهم کرده است.

در اطراف دریاچه چشمه های گسلی فراوانی وجود دارد که دبی آب این چشمه ها بر حسب مقادیر نزولات برفی سالیانه و پایداری برف چالها در ایام گرم و موقعیت آن ها متفاوت می باشد. وجود چشمه های متعدد حوضه آبریز دریاچه نئور از مهم ترین منابع تأمین آب دریاچه بشمار می رود.

این منطقه داراى پوشش متنوعى از گیاهان خشکى زى و آبزى است. از جمله شبدر، بابونه، ‌بومادران، آلاله، نعناع و…. که از گیاهان دارویی هم هستند. دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه های پرندگان مهاجر عبوری نیز هست.

عمق این دریاچه در حد کمینه ۵/۵ متر و در حد بیشینه ۱۳ متر می باشد. آب این دریاچه برای استفاده آبیاری زمین های کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرد و هر ساله به میزان اندک بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان جهت کنترل جمعیت گامارس های موجود در دریاچه رها سازی می گردد. وسعت حوضه آبریز دریاچه نئور ۴۵ کیلومتر مربع بوده و از مراتع ییلاقی عشایر فندوقلو می‌باشد.

شکار هر گونه پرنده در محدوده دریاچه نئور به علت واقع شدن در داخل منطقه حفاظت شده لیسار (گیلان) و ضوابط خاص موجود بر این مناطق آبی ممنوع بوده؛ لذا عوامل خاص طبیعی و انسانی حیات وحش این منطقه را تهدید نمی کند.
این دریاچه دارای ارزش های زیستگاهی – اکوتوریستی – زنبور داری – کشاورزی ودامداری می با شد.

دریاچه نئور در سال ۱۳۶۶به منظور ذخیره آب جهت استفاده های کشاورزی سدی در تنها خروجی دریاچه (قانلو دره) احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

راه های دسترسی به دریاچه:
۱- هشت پر (طالش)، ریگ، کیش دیبی، شیله، مریان، قلعه جوق، حفظ آباد و عباس آباد.
۲- خلخال، گیوی، فاراب، قره قشلاق، کزور، خلفلو، هل آباد، حفظ آباد و عباس آباد.
۳- اردبیل، هیر، شبلو و عباس آباد.

کوهنوردی بهاره نئور به سوباتان یکی از معروف ترین مسیرهای طبیعت گردی شمال کشور برای عاشقان طبیعت ایران زمین می باشد. یک جاده خاکی ناهموار و نیسان رو هم وجود دارد که با گرم شدن هوا و کم شدن بارندگی ها، برای رفت و آمد بومیان و گردشگران از نئور به سوباتان و برعکس مورد استفاده قرار می گیرد. اگر هم قصد پیمایش این مسیر را ندارید می توانید در کنار دریاچه بمانید. در حال حاضر در کنار دریاچه، امکانات رفاهی و اقامتیِ خاصی وجود ندارد و اقامت فقط در چادر امکان پذیر است ولی وسایل رفاهی، در حد معمول وجود دارد.

منبع : http://dalahoo.com

این مطالب را نیز ببینید!

یکصد جاذبه دیدنی ایران (18) زیگورات چغازنبیل-درست مصرف کنیم - آموزش همگانی - آگاهی مصرف

یکصد جاذبه دیدنی ایران (۱۸) زیگورات چغازنبیل

چُغازَنبیل نیایشگاهی باستانی است که در زمان ایلام (عیلامی‌ها) و در حدود سال ۱۲۵۰ پیش از میلاد ساخته شده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.