#بازاریابی_صنعتی #دانستنی #بیشتر_بدانیم
در نوشته های پشین در خصوص انواع بازاریابی؛ ازجمله بازاریابی مستقیم و بازاریابی شبکه ای، مطالبی ارائه شد. در این نوشته، بازاریابی صنعتی و مصرفی به صورت مختصر مورد بحث قرار می گیرد.
بازاریابی صنعتی به عنوان آن دسته از عملکردها و فعالیت های تجاری و بازرگانی تعریف شدهاست، که فرایندهای مبادله را بین تولید کنندگان و مشتریان سازمانی تسهیل میکند. ماهیت بازاریابی صنعتی را میتوان، خلق ارزش برای مشتریان به وسیله ارائه کالاها و خدماتی دانست که نیازهای سازمانی و اهداف آن ها را تحقق میبخشد.
تعریف بازار یابی صنعتی
به تعریفی جامع، فرایند کشف، ترجمه خواستههای مشتریان صنعتی و نیازها و الزامات آن ها به محصولات و خدمات ویژه جهت ارتباط مؤثر، شیوههای توزیع، قیمتگذاری، خدمات پس از فروش، متقاعد کردن بیشتر و بیشتر مشتریان برای استفاده مستمر از این محصولات و خدمات را بازاریابی صنعتی مینامیم. این نوع بازاریابی در مقایسه با بازاریابی مصرفی تفاوت هایی دارد که این گونه میتوان بدان اشاره کرد. اول این که گرچه در بازاریابی صنعتی همانند بازاریابی کالاهای مصرفی، نیاز به شناخت بازارهای هدف و تشخیص نیاز این بازارها و طراحی محصولات و خدمات مناسب برای تأمین خواستههای بازار وجود دارد، ولی باید توجه کرد که در مقایسه با بازاریابی مصرفی، بازاریابی صنعتی در حوزه مدیریت عالی قرار دارد.
در بازاریابی صنعتی نقش خصوصیات و ویژگی های محصول خیلی مهم و حیاتی است و عرضه کنندگانی که خصوصیات مورد نظر مشتریان را تأمین نکنند، مورد انتخاب قرار نخواهند گرفت. در مقایسه با بازاریابی مصرفی، قیمت در بازاریابی صنعتی نقش جداگانهای دارد. در بعضی موارد مشتریان صنعتی حاضرند قیمت بیشتری بدهند؛ ولی درعوض از تحویل به موقع و کیفیت محصولات و خدمات اطمینان حاصل کنند و حتی در موارد دیگری مثل مناقصههای خرید نقش قیمت پراهمیتتر میشود. در بازاریابی صنعتی، بازاریاب باید به این نکته واقف باشد که تقاضای کالاهای صنعتی از تقاضای مصرف کننده نهایی ناشی میشود، یعنی تقاضا برای یک محصول بستگی به نحوه استفاده از آن در ارتباط با محصولات دیگر دارد. گاهی بازاریاب صنعتی سعی میکند با تبلیغات، تقاضای مشتری نهایی را تحریک کند تا تقاضا برای کالاهای صنعتی خودرا افزایش دهد.
منبع: سمولینا
برچسب هاindustrial marketing بازارها بازاریابی شبکه ای بازاریابی صنعتی بازاریابی مستقیم بیشتر بدانیم تبلیغات دانستنی مشتریان
این مطالب را نیز ببینید!
با کادر های استاندارد آگهی آشنا شویم
پس از انتخاب روزنامه مورد نظر، انتخاب کادر های استاندارد آگهی و صفحه مناسب حائز اهمیت می باشد. مثلاً کادر مناسب آگهی های استخدام و مزایده و مناقصه با توجه به متن مورد نیاز شما تعیین می شود ولی در مورد آگهی های تجاری معرفی و فروش محصول، کادر مناسب باید در اندازه 4/1 یا 2/1 صفحه روزنامه باشد .