صفحه اصلی / گردشگری / حمل و نقل / رؤیای اتوبوس خودران تحقق یافت
رؤیای اتوبوس خودران تحقق یافت- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

رؤیای اتوبوس خودران تحقق یافت

#اتوبوس_خودران #دانستنی #بیشتر_بدانیم

مرسدس بنز با معرفی نخستین اتوبوس خودران ، رؤیای خودروهای کوچک خودران را به دنیای وسایل حمل و نقل عمومی آورده است.

خودروی خودگردان که با نام خودروی روباتیک و به طور غیر رسمی با نام‌های خودروی بی‌راننده و خودروی خودران نیز شناخته می‌شود، نوعی وسیلهٔ نقلیّهٔ خودکار است که می‌تواند با قابلیّت‌های یک خودروی سنّتی، انسان‌ها را ترابری کند. مانند همهٔ وسایل نقلیّهٔ خودکار. یک خودروی خودگردان قادر است با احساس‌کردن محیط اطراف، خود را در آن ناوبری کند. انسان ممکن است مقصدی را برای خود برگزیند، امّا لازم نیست که هیچ کار مکانیکی بر روی خودرو، برای حرکت به سمت مقصد انجام دهد.

اتوبوس خودران که “اتوبوس آینده” نام دارد، یکی از این خودروهاست که توانست مسیر ۲۰ کیلومتری فرودگاه اسخیپول آمستردام تا شهر هارلم را طی کند و پیچ‌های جاده، تقاطع‌ها و مناطق مسکونی را بدون کمک راننده بگذراند.

این اتوبوس خودران از جدیدترین سیستم  مرسدس موسوم به “سیتی پایلوت” (CityPilot) استفاده می‌کند. این سیستم اجازه می‌دهد اتوبوس در مسیرهای ویژه تا حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر تا حدی بطور خودران حرکت کند. البته در همه شرایط، یک راننده برای نظارت بر ایمنی در اتوبوس حضور خواهد داشت.

رؤیای اتوبوس خودران تحقق یافت1

“اتوبوس آینده” با توجه به داشتن جی‌پی‌اس، رادار و دوربین، فقط برای خط ویژه طراحی نشده و می‌تواند در ایستگاه ها توقف داشته، از تونل ها عبور کند، با چراغ راهنمایی ارتباط برقرار و در مواجهه با موانع و عابران پیاده نیز به صورت خودکار ترمز کند.

برخلاف سایر خودروهای خودران، این اتوبوس به شبکه شهری متصل بوده، از این رو می‌تواند با چراغ های راهنمایی و سایر زیرساخت های شهری ارتباط برقرار کند. همچنین هوش مصنوعی این اتوبوس به آن اجازه می‌دهد تا راحتی بیشتری را در زمان حرکت برای مسافران فراهم کند.

البته خودروساز آلمانی قصد ندارد سیستم سیتی پایلوت اتوبوس آینده را به شکل کامل تولید کند بلکه بخش‌هایی از این سیستم را در اتوبوس‌های شهری پیاده‌سازی می‌کند تا برای مثال آن‌ها بتوانند بطور خودران بین ایستگاه ها حرکت کنند.

مرسدس همچنین قصد دارد که از فناوری نیمه‌خودران برای ارتقای بهره‌وری دستگاه های انتقال قدرت خود که درصد آلایندگی آن‌ها نزدیک صفر است، استفاده کند.

اتوبوس آینده تنها به نمایش فناوری رانندگی خودران مرسدس نپرداخته بلکه همچنین ایده این شرکت برای سفرهای شهری راحت‌تر و فناورانه‌تر را نشان داد. مسافران در این اتوبوس می‌توانند تلفن‌های همراه خود را بطور بی‌سیم و از طریق پدهای شارژ القائی شارژ کنند و در عین حال، اطلاعات را روی نمایشگرهای بزرگ بررسی نمایند.

منبع: جوان خودرو

این مطالب را نیز ببینید!

برخی دیگر از عادت های غلط در رانندگی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

برخی دیگر از عادت های غلط در رانندگی

رعایت نکات ایمنی و فنی رانندگی نه تنها ضامن حفظ سلامت خودرو و خود راننده و دیگر سرنشینان وسیله نقلیه می باشد؛ بلکه باعث ترافیک روان و بسیار خوبی در معابر شهر و جاده هاست.ولی متأسفانه رانندگان عادت های نادرستی در هنگام رانندگی دارند که باعث ایجاد مشکلاتی برای خود و دیگران می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.