صفحه اصلی / خانه و خانواده / مواد غذایی / دانستنی هایی در مورد وعده های غذایی ماه مبارک رمضان
دانستنی هایی در مورد وعده های غذایی ماه مبارک رمضان - پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

دانستنی هایی در مورد وعده های غذایی ماه مبارک رمضان

#غذای_ماه_رمضان #بیشتر_بدانیم #دانستنی

روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان و تزکیه روحی می تواند باعث برکات فراوان از نظر جسمی و فیزیولوژیک باشد. اما از آنجا که در ایام ماه مبارک رمضان از نظر فیزیولوژیک تغییراتی ایجاد می شود، بایستی تغییراتی متناظر در شیوه طبیعی زندگی ایجاد گردد. یکی از نکاتی که در تغذیه سالم توصیه می شود، داشتن نظم غذایی و مصرف عده های غذایی مکرر در روز می باشد. توصیه می شود افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل سحر، افطار و شام می باشد.

  سحر

بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی های وعده ناهار را داشته باشد، بدین علت از نظر تغذیه ای روزه بدون سحری اصلاً توصیه نمی شود. مصرف مواد غذایی شیرین بویژه قندهای ساده در وعده سحری توصیه نمی شود زیرا مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون در ساعات بعدی می شود. همچنین مصرف مواد غذایی شیرین و قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود.

از مصرف غذاهای بسیار چرب و سرخ کردنی خودداری کنید. توصیه می شود به جای غذاهای سرخ کردنی از غذاهای آب پز، بخار پز و کبابی استفاده شود. همچنین از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب شود، زیرا چای باعث افزایش ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی بدن می شود. بهتر است از غذاهای دیر هضم مانند حبوبات و غلات، مغزها مانند بادام و میوه هایی مانند موز و غذاهای حاوی فیبر (میوه ها، سالاد و سبزیجات) و مقدار متناسب از مواد غذایی حاوی پروتئین و مواد معدنی (تخم مرغ، گوشت و لبنیات) استفاده گردد. توصیه می شود که قبل از شروع سحری و مابین هر وعده غذایی از مصرف آب خودداری شود زیرا باعث اختلال در هضم غذا می گردد. همچنین توصیه می گردد از مصرف غذاهای پر ادویه، نوشابه های گازدار، چای پررنگ، قهوه و نمک زیاد پرهیز گردد.

  افطار

افطار را بهتر است با کمی آب گرم یا چای آغاز کرد پس از آن می توان از خرما یا کشمش استفاده کرد زیرا این دو موجب کنترل اشتها می شود. از شروع افطار با نوشیدنی های خنک خودداری گردد. مصرف شیر گرم، فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. همچنین استفاده از مواد غذایی آبکی مانند سوپ، آش، حلیم بدون روغن و مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح شخص روزه دار می شود. در ضمن به جای مصرف انواع شیرینی ها مانند زولبیا و بامیه که فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و املاح) می باشند از مواد غذایی نظیر خرما، کشمش و انواع میوه ها استفاده شود. برای تأمین آب مورد نیاز بهتر است بعد از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر میوه ها بویژه آب را برای جبران کم آبی بدن استفاده نمود.

  شام

بهتر است بین وعده افطار و شام فاصله وجود داشته باشد. وعده شام باید شامل تمام گروه های غذایی شامل گوشت و حبوبات، نان و غلات، لبنیات، سبزی ها و میوه ها باشد. توصیه می گردد از مصرف غذاهای پر ادویه، نوشابه های گازدار و نمک زیاد پرهیز گردد. همچنین از مصرف تنقلات زیاد در فاصله شام تا سحر پرهیز شود زیرا این مواد موجب می شود در هنگام سحر بدلیل پر بودن معده، میل به غذا کاهش پیدا کند.

منبع: سایت دانشگاه علوم پزشکی زنجان

این مطالب را نیز ببینید!

روغن زیتون

صادرات روغن زیتون از فلسطین به کشورهای عربی + گزارش تصویری

وزارت کشاورزی فلسطین اعلام کرد بیش از ۲۴ تن روغن زیتون برای اولین بار به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.