صفحه اصلی / سبک زندگی / آداب و رسوم / آیین های ماه مبارک رمضان در ایران
آیین های ماه مبارک رمضان در ایران- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

آیین های ماه مبارک رمضان در ایران

#آیین_رمضان #دانستنی#بیشتر_بدانیم

مردم ایران آیین ها و آداب و رسوم و باورها و اعتقادات خاصی در رابطه با ماه مبارک رمضان در گذشته داشته اند و دارند که استقبال از ماه مبارک رمضان، آمادگی برای روزه گرفتن، تغییرات در زندگی و اعمال روزه داران، افطار، روزهای تیغ یا ایام شهادت حضرت علی(ع)، احیاء، اعمال و مراسم بیست و هفتم ماه رمضان، روزه کودکان، عید فطر، نان ها و غذاهای ماه رمضان، مراسم مخصوص ماه رمضان، و بازی های ماه رمضان و رسم سخنوری از آن جمله اند که این امر علاوه بر تنوع در زیست اجتماعی مردم نشان‌دهنده توجه مردم به این ماه و ابعاد روانی و اجتماعی آن است.

نکته گفتنی آن که، ممکن است بعضی مراسم رمضان هم‌اکنون تغییر یافته یا فراموش شده باشد، اما از آنجا که دانش فرهنگ مردم ثبت و ضبط لحظات و کیفیت زیستن مردم در گذشته و حال است،  اشاره به برخی آداب و مراسم، چه پویا و جاری و چه کم‌رنگ یا فراموش شده، در خور توجه و ضروری است:

زمانی که هنوز دکان نانوایی در شهرها نبود، مردم در خانه ها نان می پختند، به طور مثال در شهر اصطهبانات فارس، هفت نوع نان مانند نان های جو، ذرت و بلوط برای سحر و افطار طبخ می شد که از نان های سبک تر برای افطار و از برخی دیگر برای سحر استفاده می کردند. همچنین در این شهر هفت نوع اشکنه نیز برای ماه رمضان پخته می شد مانند اشکنه های شمبلیله، بابونه، گشنیز، باقلا و…

آش نیز یکی از غذاهای سنتی ماه رمضان است و انواع مختلفی دارد. آش بی بی سه شنبه در جهرم فارس، آش روزه در برد سیر کرمان،‌ آش قره میخ دردره گز خراسان و آش قونبید در قم، هر یک به شکل و شیوه خاصی پخته می‌شود. از دیگر غذاهای ماه رمضان، می توان از آبگوشت مرغ در کازرون، برنج بلغور در کالتان، پشت اسمی در جهرم، پنیر کوزه در قزوین، ته تالی در اراک، ترشی تره در کته سر خمام، تیره در سهران طالقان، چنگال لور در اصطهبانات فارس و حلالی در اسماهور الیگودرز نام برد. همچنین ایماج از جمله خوراکی های سفره افطار در قزوین است که با خرده های نان خشک، پنیر و گردو درست می‌شود. آداب ترکمن ها در ماه رمضان: ترکمن ها در ایام ماه مبارک رمضان آداب و رسوم مخصوص خود را برگزار می‌کنند. آداب و رسومی چون؛ نماز تراویح، روز خانه تکانی، روز شیرینی پزان و نماز عید سعید فطر که خود آیین ویژه ای دارد. یکی از جالب ترین رسوم ترکمن ها، تهیه جهیزیه دختران در شب های ماه مبارک است. در این شب ها دختران جوان و دم بخت ترکمنی تا سحر بیدار می مانند و به دوخت و دوز جهیزیه مشغول می شوند. هر دختر باید ۴۰ عدد پیراهن بلند ترکمنی و ۴۰ عدد «نقش بالاق» یا شلوار هفت تکه ترکمنی به عنوام جهیزیه به خانه شوهر ببرد و همه این ها را باید با دست های خود دوخته باشد. همچنین در شب های قدر برای دخترانی که تازه نامزد شده اند و یا نوعروسانی که پیش از ماه مبارک رمضان به خانه بخت رفته اند شیرینی مخصوصی فرستاده می‌شود. علاوه بر این در شب «یا رمضان» امام جماعت مسجد یا یکی از طلبه ها همراه گروهی از جماعت به خانه ها سر می زند و مقابل در هر خانه ۳ بار غزل مخصوص شب قدر را می خواند.

منبع: سایت سازمان تبلیغات اسلامی

این مطالب را نیز ببینید!

توکوفوبیا

توکوفوبیا، اختلال ترس از زایمان طبیعی

دانستنی آنلاین:طبیعی است که زایمان و تولد نوزاد برای خانم‌های باردار دارای ترس و یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.