صفحه اصلی / تبلیغات و بازاریابی / بازاریابی اغتشاش و سردرگمی حاصل از آن
بازاریابی اغتشاش و سردرگمی حاصل از آن- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

بازاریابی اغتشاش و سردرگمی حاصل از آن

#بازاریابی_اغتشاش #دانستنی #بیشتر_بدانیم

باور کلی بر این است که یک استراتژی بحث‌برانگیز در رابطه با ایجاد اغتشاش ذهنی و سردرگمی برای مشتری، یا به‌عبارت‌دیگر همان بازاریابی اغتشاش (confusion marketing) موجب انتقادهای بسیار زیادی در طی سال‌های مختلف شده است اما همچنان به‌عنوان یک استراتژی فروش قابل‌قبول و مناسب شناخته می‌شود.

بازاریابی اغتشاش موجب ایجاد یک وضعیت ذهنی در مشتری می‌شود که موجب می‌گردد مصرف‌کننده تصمیمات خرید نادرستی را اتخاذ کند. در موارد دیگری هم مشتری ممکن است با کمبود اطلاعات یا اعتماد در حین فرایند خرید مواجه شود.

 مثال‌هایی از بازاریابی اغتشاش

مراجعه‌های ما به سوپرمارکت محله برای خرید می‌تواند به‌عنوان مثالی از بازاریابی اغتشاش در نظر گرفته شود. در راهرو فروش میوه و سبزی‌ها، ما می‌توانیم آبمیوه‌هایی از برندهای مختلف را ببینیم. بااین‌وجود این آب میوه‌های بسته‌بندی‌شده عموماً در نزدیکی طبقه‌های میوه‌ها و سبزی‌های تازه قرار می‌گیرند. این مدل چیدن محصول این ذهنیت را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند که گویی این آبمیوه‌ها همگی طبیعی هستند.

درحالی‌که، حقیقت این است که ۹۶% از آن‌ها شامل مواد افزودنی و دیگر عناصر غیرمفید هستند. بااین‌وجود، این شیوه موجب موفقیت در ایجاد اغتشاش ذهنی در بسیاری از مشتریان و مصرف‌کنندگان شده است، چراکه بسیاری از آن‌ها با این فکر اقدام به خرید محصولاتی ازاین‌دست با هدف ارتقاء وضعیت سلامتی خودکرده‌اند. به نظر شما تنها با قدری فکر کردن، میوه‌های تازه نسبت به میوه‌هایی که شاید چند ماه پیش بسته‌بندی‌شده‌اند، سالم‌تر و بهتر نیستند؟

حتی مشتریان هم در این که کدام محصول را باید بخرند اغلب دچار سردرگمی می‌شوند. میوه یا آبمیوه بسته‌بندی‌شده؟ بازاریابان از این فرصت ایجادشده بر اساس اغتشاش ذهنی مشتری به نفع خود استفاده کرده و مزایای این آب میوه‌ها را به‌شدت در رسانه‌های مختلف نسبت به میوه‌ها اعلام می‌کنند و ازاینجا به‌خوبی می‌توانیم به معنای دقیق عبارت بازاریابی اغتشاش پی ببریم.

یک مثال دیگر می‌تواند محصولات و کالاهایی باشد که در یک بسته‌بندی با رنگ یکسان یا یک لوگوی بسیار شبیه به لوگوی یک برند دیگر برای فروش عرضه می‌شوند و ازاین‌رو موجب ایجاد سردرگمی برای مشتری می‌شوند. مثلاً در این رابطه به نوشابه‌های خنک پپسی و کوکا توجه کنید. هر دو آن‌ها دارای محصولاتی متفاوت از یکدیگر اما رنگ و بسته‌بندی مشابه و حتی یکسان می‌باشند. به‌طور مشابه، به بسته‌بندی انواع غلات، صابون‌ها و شامپوها در فروشگاه‌های خرده‌فروشی توجه کنید و انبوهی از آن‌ها را در اشکال مختلف شاهد خواهید بود. ازاین‌رو ایجاد اغتشاش در ذهن مشتری می‌تواند موجب سردرگمی در انتخاب و خرید کدام برند و کدام محصول نسبت به دیگری شود.

برخی از دیگر مثال‌های مرتبط با تکنیک بازاریابی اغتشاش را می‌توان در حوزه‌های مالی و بانکداری و ارتباطات از راه دور مشاهده کرد که طرح‌های قیمت‌گذاری، قراردادها یا نرخ‌های بهره تا جایی پیچیده هستند که ایجاد تمایز بین پیشنهادهای رقیب عملاً برای مشتری ممکن نمی‌شود.

این دسته از صنایع می‌توانند با صفاتی از قبیل تغییرات سریع فناورانه و رقابت در حال تکامل توصیف و شناخته شوند. بنابراین، بازاریابان از هر تکنیکی که بتوانند، به‌منظور جذب مشتریان در کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند و البته در چنین مواردی هیچ توجهی به نتایج بعدی حاصل از استفاده از این تکنیک و پیامدهای آن‌ها ندارند.

منبع: شبکه پذیرش آگهی

این مطالب را نیز ببینید!

با کادر های استاندارد آگهی آشنا شویم - پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

با کادر های استاندارد آگهی آشنا شویم

پس از انتخاب روزنامه مورد نظر، انتخاب کادر های استاندارد آگهی و صفحه مناسب حائز اهمیت می باشد. مثلاً کادر مناسب آگهی های استخدام و مزایده و مناقصه با توجه به متن مورد نیاز شما تعیین می شود ولی در مورد آگهی های تجاری معرفی و فروش محصول، کادر مناسب باید در اندازه 4/1 یا 2/1 صفحه روزنامه باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.