صفحه اصلی / هفته نامه / هفته‌نامه دانستنی(شماره هفت)

هفته‌نامه دانستنی(شماره هفت)

#هفته‌_نامه #دانستنی #بیشتر_بدانیم

هفته‌نامه دانستنی فرصتی است برای مرور مهم‌ترین مقالات، نوشته ها، رویدادهای علمی، آموزشی، تاریخی، اقتصادی و دانستنی هایی از جهان هستی و شگفتی های آن، مطالب مفید بهداشت، سلامت و پزشکی، روان شناسی، آشپزی، مواد غذایی و خواص میوه ها، سفر و جاذبه های گردشگری و مسائل مذهبی، دینی و مناسبت های بروزی که در هفته گذشته در این سایت فراهم آمده است. در این شماره‌ از هفته‌نامه دانستنی، درخصوص:

کاشت و پرورش قارچ خوراکی در خانه/ مصرف کالاهای داخلی را به فرهنگ تبدیل کنیم/ راهکارهای مفید برای رفع موقت خرابی خودرو/ ۷ اصل متوقف کنندگی تبلیغات/ آشنایی با استاندارد‌های جهانی/ چگونه صورت خود را بشوییم؟/ طرز تهیه بستنی سنتی در خانه/ نقش صنایع کوچک در رشد اقتصادی کشور/ روز مقاومت اسلامی/ با افراد مبتلا به ایدز چگونه رفتار کنیم؟!/ اخبار المپیک۲۰۱۶ ریو

مطالبی خواهید خواند. با دانستنی همراه باشید.

کاشت و پرورش قارچ خوراکی در خانه

خواص قارچ خوراکی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایرانامروزه پرورش قارچ خوراکی اهمیت بسزایی در کشور ما پیدا کرده است، با بالا رفتن هرروزه قیمت انواع محصولات پروتئینی خانواده گوشتی در کشور و کشف هرروزه مضرات این نوع از مواد باعث باز شدن فضا برای ورود محصولات پروتئینی سالم‌تر و با ارزش غذایی بالاتر، همانند قارچ به فرهنگ مصرف عموم گردیده است و جا افتادن هرروزه فرهنگ مصرف باعث ایجاد توجیه اقتصادی ایده آل در تولید قارچ شده است.

همین مسئله موجب گردیده هر روزه جوانان و افراد با نبوغ بیشتری امکان تولید و پرورش و سود آوری آن در مقیاس کوچک و بزرگ را بررسی کنند از سوی دیگر سود ده بودن بسیاری واحد های تولیدی پراکنده شده در کل کشور، همچنین روبه گسترش بودن و بزرگتر شدن هر روزه این واحدها بر جذابیت این فعالیت اقتصادی افزوده است این فضا باعث وارد شدن افراد سود جو به این عرصه گردیده که با عنوان هدایت و راهنمایی تولید کنندگان قارچ، سود سرشاری را از طرق گوناگون نصیب خود کرده اند و این افراد همانانی هستند که این توهم را به غلط بوجود آورده اند که تولید قارچ به هرشکل و شیوه ای سود آور و دارای توجیه اقتصادی بوده و سود سرشاری را نصیب تولید کننده می کند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

مصرف کالاهای داخلی را به فرهنگ تبدیل کنیم

مصرف کالاهای داخلی را به فرهنگ تبدیل کنیم- پایگاه اینترنتی دانستنی ایرانمسأله‏ فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف کالاهای داخلی امری خطیر است که مطالعه و بررسی دقیق جوانب آن، همکاری و همیاری جمعی مردم، دولت، تولیدکنندگان و طراحان و برنامه‌ریزان را طلب می‏ کند و باید به خاطر داشت که فرهنگ‌سازی در مورد موضوعی خاص در میان آحاد جامعه کاری است موجد تلاش بسیار زیاد و خستگی ناپذیر و نباید انتظار داشت که چنین امری به سرعت اتفاق بیفتد، بلکه تمام تلاش باید مصروف این باشد که نوع چینش پایه‌های این فرهنگ سازی درست و دقیق صورت بگیرد تا در درازمدت جامعه از نتایج آن بهره مند شود.

تبدیل مصرف تولیدات داخلی در میان مردم به یک عادت، فرهنگ و در مرتبه‌ی بالاتر یک فریضه، امری بسیار مبارک است که در این مجال سعی می ‏کنیم به ابعاد و زمینه‌های فرهنگ سازی و ابزارهای آن اشاره کنیم. به نظر می‌رسد مهم‏ ترین و حساس ‏ترین پل ارتباطی میان مردم و برنامه ریزان این امر، رسانه است. در دنیایی که مردم وابستگی انکارناپذیری به رسانه‌ها و آموخته ها و دانسته‌هایشان از طریق رسانه‌ها دارند همچنین به خاطر انتظاری که از رسانه‌ها، به خصوص از رسانه ملی می‌رود، رسانه در تبدیل کردن مصرف داخلی به یک عادت و فرهنگ برای مردم می ‏تواند نقشی اصولی و هدفمندی ایفا کند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

راهکارهای مفید برای رفع موقت خرابی خودرو

راهکارهای مفید برای رفع موقت خرابی خودرو- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

بعضی مواقع در مورد استفاده از خودرو با مشکلاتی روبرو  می شویم که از جمله آن ها جا گذاشتن کلید در داخل خودرو، نقص در سیستم برق رسانی و …. که در این مواقع، بکار گیری موارد زیر فقط در مواقع اضطراری و با احتیاط کامل و رعایت اصول ایمنی مجاز است.

 جا گذاشتن کلید در خودرو و یا گم کردن آن معضلی است که امکان دارد برای هر فرد رخ دهد که البته با پیش بینی از قبل می توانید یک کلید یدکی در پلاستیکی پیچیده و با یک تکه سیم در جایی پشت سپر یا زیر اتومبیل به طوری که فقط خود و خانواده تان از آن خبر داشته باشید، پنهان نمایید.

برای خودروهایی مانند پژو۲۰۶ و زانتیا که کلیدشان کد مخصوص دارد باید خود کلید اصلی را در کابین مخفی کنید و از کلید یدکی دیگر استفاده کنید.که فقط به وسیله آن بتوانید در خودرو را باز کنید.

در مواقعی که به خاطر رطوبت محیط و سردی هوا یا پس ازموتور شویی خودرو درکارواش ها با نقص در سیستم برق رسانی مواجه شدید، می توانید با احتیاط کامل به وسیله یک سشوار قسمت های دلکو-کوئل-شمع ها و اتصالات مربوط را گرم کنید تا اتومبیل آسان تر روشن شود.

بکسوات کردن خودرو در گل و لای و برف نیز از مشکلاتی است که می توانید با کم کردن باد تایرها و قرار دادن کفی لاستیکی یا گونی در زیر آن ها باعث اصطکاک بیشتر شوید و خود را از مهلکه نجات دهید.

در مواقع بارندگی که برف پاک کن خراب است می توانید یک سیب زمینی را از وسط نصف کنید و روی شیشه اتومبیل بمالید.نشاسته موجود در سیب زمینی باعث پائین آمدن قطرات آب شده و مزاحم دیدتان نشود.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

۷ اصل متوقف کنندگی تبلیغات

7 اصل متوقف کنندگی تبلیغات- پایگاه اینترنتی دانستنی ایرانارتباطات دارای قدرت متوقف کنندگی(قدرت متوقف کردن یعنی اینکه بتوانید با تبلیغ و سایر ارتباطات بازاریابی مردم را از رفتن بازدارید و آن ها را وادار کنید که بنشینند و به شما توجه کنند.) ؛ واکنش هایی از این قبیل به وجود می آورد: «چه گفتی؟» یا «آن را دیدی؟» این نوع ارتباطات میزان توجه را بالا می برند. برخلاف اغلب ارتباطات بازاریابی که حتی برای یک لحظه هم نمی توانند جلب توجه کنند.
مشتریان هرروز با هزاران پیام بازاریابی، علاوه بر پیام شما، بمباران می شوند. این تراکم بالای پیام های ارسالی در حیطه ی بازاریابی باعث می شود که اغلب تلاش ها برای برقراری ارتباط ناکام بماند و به اکثر تبلیغات هیچ توجهی نشود.
از مردم بخواهید ۵ مورد از آگهی هایی را که شب پیش از تلویزیون دیده اند، به یادآورند (اگر تلویزیون تماشا کرده باشند، حتماً تبلیغات زیادی دیده اند). به واکنش هایشان دقت کنید. وقتی با درماندگی سعی می کنند به یادآورند که چه چیزهایی باید دیده باشند، نگاهی سردرگم بر چهره شان نقش می بندد. کمی بعد احتمالاً می گویند: «بله… آن آگهی بامزه که مرده…» و به همین شکل چندین آگهی را به خاطر می آورند. البته اگر مجموعه آگهی های دیشب جالب بوده باشد؛ و از میان این ها شاید نام یک یا دو محصول تبلیغ شده را نیز به یاد داشته باشند؛ اما به ندرت تمام نام ها را به یاد دارند.
اگر همین طور ادامه بدهید و این بار درباره ی تبلیغات چاپی سؤال کنید، مثلاً در مورد مجله، روزنامه، بروشور، یا نامه های الکترونیکی، بسیار احتمال دارد که فهرستتان کاملاً خالی بماند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

آشنایی با استاندارد‌های جهانی

آشنایی با استاندارد‌های جهانی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

استاندارد یعنی نظم و قانون . هر کاری که طبق اصول منظم و مرتب انجام شده باشد می گویند طبق استاندارد است و مهر استاندارد دریافت می کند.

شاید نتوان تعریف خیلی دقیق و صحیحی از استاندارد ارائه کرد، ولی به‌طور کلی می‌توان این‌گونه عنوان کرد که استاندارد آزمایش‌ها و مطالعات گذشته برای نتیجه‌گیری و استفاده در آینده است.

استانداردها تنها مربوط به کالا نمی‌شوند، بلکه بسیاری از خدمات را نیز شامل می‌شوند. باید قبول کرد هر کالا و یا هر نوع خدماتی باید در یک چارچوب مشخص ارائه شود و این چارچوب‌ها را می‌توان با استاندارد تعریف کرد. در دنیای امروزی تقریباً تمامی کشورها برای خود یک استاندارد ملی دارند.

استاندارد باعث می شود که ما با خیال راحت، کالا و خدمات مورد نیاز خود را انتخاب کنیم و بدانیم که انتخاب ما مشکلی برای ما ایجاد نمی کند . اگر استاندارد نباشد ، زندگی بسیار پر خطر و حادثه آفرین خواهد شد.

اجرای استانداردها من جمله استانداردهای ملی ایران به نفع تمام مردم و اقتصاد کشور است و باعث افزایش صادرات و فروش داخلی و تأمین ایمنی و بهداشت مصرف کنندگان و صرفه جوئی در وقت و هزینه ها و در نتیجه موجب افزایش درآمد ملی و رفاه عمومی و کاهش قیمت ها می شود.

به ‌عبارت دیگر در بیشتر کشورها سازمانی وجود دارد که بر کیفیت کالاها نظارت می‌کند که به نام سازمان استاندارد معروف است. در برخی موارد پا را فراتر گذاشته و مؤسساتی را ایجاد کرده‌اند که کارشان استاندارد است. با این اوصاف تعداد استانداردهای صادر شده مرتب بالاتر و بالاتر رفت، به‌گونه‌ای که درحال حاضر بسیاری از حرفه‌های مختلف در دنیا استاندارهای مخصوص خود را دارند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

چگونه صورت خود را بشوییم؟

چگونه صورت خود را بشوییم؟- پایگاه اینترنتی دانستنی ایرانهمه دوست دارند  پوست سالمی داشته باشند ولی  اینکه چه نکاتی را رعایت کنیم تا پوستمان سالم و خوب باشد، مهم است اولین نکته در این مورد شیوه شست وشوی صورت است که به داشتن پوست سالم خیلی کمک می کند. ما درادامه توصیه هایی در این زمنیه داریم که باید چه مواردی را رعایت کنید.

شست و شوی صورت که به ظاهر کاری عادی به حساب می‌آید دارای نکات ریز و درشتی است که می‌تواند به افزایش زیبایی و یا از دست دادن آن منجر شود.

پژوهشگران اعتقاد دارند نحوه شست و شوی پوست صورت به صورت روزانه خود یکی از علل اصلی بروز مشکلات پوستی مانند چین و چروک صورت، افتادگی عضلات صورت و نیز بی‌ آبی پوست است.

گفتنی است؛ بسیاری از افراد به هنگام استحمام و زیر دوش آب گرم، پوست صورت خود را می‌شویند که این کار یکی از خطرناک‌ترین کارها برای نابودی طروات و زیبایی صورت است.

لیف کشیدن و همینطور استفاده از شامپوی سر برای شست و شوی صورت به ویژه زیر دوش آب گرم در حالی که آب با فشار بر روی صورت می‌ریزد می‌تواند باعث تحریک پوست، شکنندگی شبکه مویرگی سطح پوست و حتی تشدید علائم و عوارض بیماری‌های پوستی، خشکی و کم‌آبی پوست صورت شود.

پژوهشگران و متخصصان پوستی توصیه می‌کنند شست و شوی صورت تنها با آب ولرم با فشار بسیار کم که در کف دست ها ریخته شده و با پاشش به صورت انجام شود.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

طرز تهیه بستنی سنتی در خانه

طرز تهیه بستنی سنتی در خانه- پایگاه اینترنتی دانستنی ایرانیکی از ساده ترین، ارزان ترین و دلچسب ترین دسرها، بستنی است که در روزهای گرم تابستان مورد علاقه و نیاز همه افراد خانواده، از کوچک تا بزرگ می باشد. بستنی سنتی نوعی دسر منجمد است، که باید شامل حداقل ۱۰٪ چربی شیر باشد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه این دسر خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای یک و نیم کیلو بستنی:

شیر /یک لیتر

شکر/۳۰۰ گرم

ثعلب /۲ قاشق چایخوری

محلول زعفران/۲ قاشق سوپخوری

گلاب مرغوب/ ۴ قاشق سوپخوری

پودر هل سفید/ یک قاشق چایخوری

خامه ی صبحانه/۱۰۰ گرم

پسته/ ۱۰۰ گرم، خرد شده

بستنی سنتیِ خوش طعم و خوشمزه را در خانه تهیه کنید

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

نقش صنایع کوچک در رشد اقتصادی کشور

نقش صنایع کوچک در رشد اقتصادی کشور- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

صنایع کوچک و رشد اقتصادی کشور؛ روند پیشرفت تحولات روز افزون در محیط کسب و کار امروزی، واحدهای کوچک و متوسط را جزئی از شبکه‌ها و زنجیرهای تولید جهانی قرار داده است. توسعه صنایع کوچک و متوسط، رمز توسعه اقتصادی دهه آینده می‌باشد. بررسی‌ها نشان داده است که صنایع کوچک با ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیرگذارند؛ به علاوه شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع باعث شده است اقبال به این صنایع بیشتر شود. مطالعات اخیر بانک جهانی حاکی از آن است که واحدهای کوچک صنعتی در کشورهای در حال توسعه، اثرات کاملاً محسوسی بر اشتغال و درآمد ملی داشته و از این نظر در حصول رشد توزیع شده و نقش مهمی ایفا کرده‌اند. بنابراین حرکت در راستای سازماندهی و کمک به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی را نباید از زاویه ایجاد یک گروه‌بندی رانت طلب نگریست، بلکه هدف این امر بهبود ساختار صنعتی کشور و رقابتی نمودن این ساختار برای چالش‌های آینده می‌باشد که رقابتی شدن این واحدها، منشاء بهترین پاسخ به مشکل مزمن بیکاری در کشور است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

روز مقاومت اسلامی

روز مقاومت اسلامی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایرانروز مقاومت اسلامی روز ۲۳ مرداد ماه است. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این روز که سالگرد پیروزی و مقاومت ۳۳ روزه حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی می باشد، به عنوان روز مقاومت اسلامی نام گذاری شده است.

این جنگ در بین لبنانی ها به «نبرد تموز» شهرت یافته و براساس یک «نقشه جامع» که توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی، مصر، اردن، عربستان و احزاب شاخص طیف ۱۴ مارس لبنان طراحی شده بود، به اجرا درآمد.

در همان هفته اول، ارتش رژیم صهیونیستی که توانایی جنگیدن با حزب الله را نداشت، مایل بود پایان جنگ را اعلام کند، ولی آمریکایی ها اصرار داشتند که این رژیم چیزی را به دست آورد و سپس آتش بس را اعلام کند. از این رو، سه هفته دیگر با اصرار آمریکایی ها جنگ ادامه پیدا کرد ولی در نهایت آمریکا نیز تسلیم شد و با تصویب قطعنامه ۱۷۰۱شورای امنیت- که شباهت زیادی به قطعنامه ۵۹۸ دارد- بر پایان آن، مهر تأیید کوبید.

وقتی جنگ تمام شد دو طرف جنگ در دو وضعیت کاملاً متفاوت قرار داشتند. صهیونیست ها یکی یکی به شکست سنگین خود اذعان کردند و البته آمریکایی ها نیز اینگونه اعتراف کردند: «هیچ کس پیروز نشده است!»

حالا دیگر شکست ناپذیر بودن ارتش صهیونیستی، اقتدار هول انگیز نیروی هوایی آن، قدرت اطلاعاتی موساد، نقش مؤثر حمایت های سیاسی غرب و اعراب از تل آویو در مقابل حزب الله فرو ریخته و موجی از بی اعتمادی تار و پود دولت جعلی، ملت پوشالی و ارتش این رژیم را به لرزه درآورده بود و ثبات قبل از جنگ، جای خود را به بی ثباتی داده بود.

از آن طرف، حزب الله لبنان پس از جنگ مورد تحسین فراوان ملت ها قرار گرفت، حالا دیگر ملت ۳ تا ۴ میلیونی لبنان می توانستند خود را در کانون توجهات ۳۰۰ میلیون عرب و حدود ۵/۱ میلیارد مسلمان ببینند و رهبر روحانی آنان در صدر شخصیت های اول خاورمیانه عربی بنشیند

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

با افراد مبتلا به ایدز چگونه رفتار کنیم؟!

با افراد مبتلا به ایدز چگونه رفتار کنیم؟!- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

با افراد مبتلا به ایدز چطور رفتار کنیم؟! انگ،‌ تبعیض،‌ طرد از اجتماع تا حدی که فرد، زندگی در بیابان را به اجتماع خود ترجیح دهد، تنها بخشی از مشکلات بیماران ایدزی در جامعه و البته سخت‌ترین بخش این واقعیت است!

در حالی که شیوع کلی اچ‌آی‌وی در ناحیه مدیترانه شرقی و شمال آفریقا هنوز کم است ولی افزایش موارد جدید عفونت، این ناحیه را در لیست دو ناحیه با سریع‌ترین رشد همه‌گیری HIV در جهان قرار داده است. عقیده بر این است که اپیدمی ایدز در گروه معتادان تزریقی متمرکز است. در حال حاضر میزان شیوع ایدز در ایران از مرحله با شیوع محدود به مرحله شیوع متمرکز رسیده است. تا ابتدای تیر ماه ۱۳۹۰ تنها تعداد ۲۳۱۲۵ نفر فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی «ایدز» در کشور شناسایی شده‌اند که ۹۱.۵ درصد آنها را مردان و ۸.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

تنها یک چهارم مبتلایان به ایدز شناسایی شده‌اند.

بر اساس مطالعات سازمان بهداشت جهانی، برآورد می‌شود که شمار مبتلایان به اچ‌آی‌وی ایدز در ایران ۸۰ هزار نفر باشد؛ ولی تنها یک چهارم مبتلایان در کشور شناسایی شده‌اند. اختلاف بین تعداد برآورد شده و تعداد شناسایی شده بیماران می‌تواند ناشی از انگ بیماری در جامعه باشد که افراد با رفتارهای پرخطر از مراجعه جهت انجام آزمایش و تشخیص بیماری امتناع می‌ورزند. این در حالیست که پیشرفت‌های درمانی باعث بهبود وضع سلامت مبتلایان به اچ‌آی‌وی – ایدز و افزایش طول عمر آن ها شده است. لذا تعداد افرادی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند رو به افزایش است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه دانستنی مراجعه کنید.

این مطالب را نیز ببینید!

هفته نامه دانستنی (شماره شش)

هفته‌نامه دانستنی فرصتی است برای مرور مهم‌ترین مقالات، رویدادهای علمی، آموزشی و دانستنی هایی از جهان هستی، مطالب مفید بهداشت، روان شناسی، آشپزی، خواص میوه ها، جاذبه های گردشگری و مسائل مذهبی، دینی و مناسبت های بروزی که در هفته گذشته در این سایت فراهم آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.