صفحه اصلی / گردشگری / روز جهانی محیط زیست
روز جهانی محیط زیست- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

روز جهانی محیط زیست

#محیط_زیست #دانستنی #بیشتر_بدانیم

روز پنجم ژوئن هر سال که امسال مقارن با روز ۱۶ خرداد است عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می شود. این نام گذاری برای اولین بار درسال ۱۹۷۲ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در شهر استکهلم سوئد برگزار گردید با هدف افزایش آگاهی های عمومی برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسئولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه های زیستی جانوری ، صورت پذیرفت.  در ایران نیز ایام مقارن با این روز یعنی پانزدهم  لغایت بیست ویکم خرداد ماه به عنوان محیط زیست نامگذاری و به صورت نمادین برنامه های ویژه ای به منظور جلب مشارکت های مردمی در جهت حفظ محیط زیست برگذارمی گردد.

اهمیت حفظ محیط زیست :

اگر چه خوشبختانه ظرف سالیان اخیر آگاهی های عمومی نسبت به حفظ محیط زیست به صورت محسوسی افزایش یافته و این موضوع به صورت مطالبات عمومی و مشترک جوامع بشری از مسئولان وسیاست مداران کشورها درآمده است ، اما باید به وجود چالش های در بیش رو از حیث تخریب محیط زیست و مصرف بی رویه منابع نیز اشاره و هشداری جدی داشت.

بی ارتباط نیست نگاهی به برخی از آمار های تکان دهنده ارائه شده بیندازیم تا ببینیم چشم انداز حال و در پیش روی ما چگونه است :

“حدود ۷۰۰ میلیون نفر ازجمعیت کنونی جهان از دسترسی به آب آشامیدنی سالم محرومند و به این تعداد جمعیت در هرثانیه ۲ نفر اضافه می گردند .”

“جهان به شدت و با سرعت تمام درحال مصرف انرژی بوده، بطوری که در هرثانیه Kw 10000  نرخ مصرف انرژی داشته که سهم عمده آن حاصل از مصرف منابع تجدید ناپذیر است و از این روست که تخمین زده می شود منابع و ذخایر نفتی با این نرخ فزاینده مصرف تا ۱۰ سال دیگر تمام گردد.”

از طرف  دیگر تولید زباله و بخصوص ضایعات غیر قابل بازگشت به طبیعت همچنان در حال اضافه شدن است بطوری که در همه نقاط جهان بخصوص دربرخی از  نقاط اقیانوس ها جزایری به وسعت یک کشور پهناور انباشته از زباله های شناور و خطرناک برای حیات موجودات زنده شده است.

براساس اطلاعات درج شده در وب سایت سازمان ملل متحد بسیاری از اکوسیستم های کره زمین بواسطه رشد زیاد جمعیت و توسعه اقتصادی در وضعیت رو به تخریب و بحرانی  قرارگرفته و یا متحمل تغییرات غیر قابل بازگشت شده اند .

به استناد منبع فوق الذکر چنانچه الگوی تولید و مصرف گرائی درهمین وضعیت ثابت بماند، تا سال ۲۰۵۰ با وجود رشد جمعیتی بالغ بر ۶/۹ میلیارد نفرتا آن زمان، ما نیازمند سیاره ای به اندازه سه برابر سیاره کنونی برای بقا می باشیم. از این روست که بهترین استراتژی ممکن جهت تضمین آینده سالم ، تنها و تنها  اصلاح روش زیستن در محدوده مرزها و  گستره همین کره خاکی است.

امید است که هر یک از ما به سهم خود در تأمین آینده سالم برای آیندگان وفرزندانمان از هم اکنون درست بیندیشیم ودرست عمل نماییم .

این مطالب را نیز ببینید!

برداشت میوه پالم

برداشت میوه پالم در مالزی + عکس

روغن پالم گونه‌ای روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود. کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.