صفحه اصلی / اجتماعی / آبله میمون را جدی بگیرید! / هشدار متخصصان درباره همه گیری

آبله میمون را جدی بگیرید! / هشدار متخصصان درباره همه گیری

 هشدار متخصصان در باره شیوع مجدد ویروس آبله میمون، در طول ۴ سال گذشته حداقل  پنج بار تکرار شد. اما این هشدار جدی گرفته نشد.

ویروس ابله میمون
هشدار متخصصان در باره ویروس آبله میمون

در باره آبله میمون چه میدانید؟

در سال ۱۹۵۸ دانشمندان با یک ویروس جدید آشنا شدند. آنها اولین بار این ویروس را در یک میمون آزمایشگاهی دیدند. دلیل نام گذاری <<آبله میمون>> نیز به همین مورد بر می گردد.

آبله میمون  می تواند مسری باشد. و از طریق حیوانات وحشی مثل جوندگان به انسان و یا از انسان آلوده به انسان دیگری سرایت کند. آبله میمون یک ویروس نادر است در اثر عفونت ایجاد می شود .این ویروس شامل خانواده واریولا (عامل آبله)و ویروس واکسی نیا (مورد استفاده در واکسن آبله) و ویروس گاوی است

چگونه این ویروس شیوع پیدا کرد؟

آبله میمون از همان اوایل شناسایی ،در طول یکسال در حدود چند هزار مورد از آفریقا و مناطق مرکزی و مناطق غربی این قاره شیوع پیدا کرد. متخصصان بر این باورند که احتمالا  این ویروس برای اولین بار از طریق میمون آلوده به انسان سرایت کرده است.

ابتدا موارد ابتلا در خارج از قاره آفریقا خیلی کم بود. زیرا تنها با سفر کردن و جابجایی حیوانات آلوده امکان سرایت ویروس به خارج از آفریقا امکان پذیر بود. اما کم کم تعداد مبتلایان ویروس آبله میمون در خارج از قاره آفریقا بیشتر شد. تا این که  هر از چند گاهی  متخصصان زنگ خطر را به صدا در می آوردند.

علائم ویروس آبله میمون چیست؟

علائم <<آبله میمون>>  در انسان خفیف  تر از علائم آبله است. معمولا همراه با تب، سردرد، خستگی و دردهای عضلانی شروع می شود. از زمان در گیری ویروس تا پدیدار شدن علائم معمولا ۶ تا ۱۳ روز طول می کشد.

 علائم این بیماری:

  • تب شدید 
  • کمر درد
  • بثورات پوستی
  • تورم غدد لنفاوی
  • ضعف شدید
  • سردرد

پس از ظهور  تب بیمار در عرض ۱ تا ۳ روز بیمار دچار بثورات پوستی می شود که بیشتر روی صورت و بعد سایر نقاط بدن سرایت می کند . این بیماری بین ۲ تا ۴ هفته طول می کشد.

۴ سال هشداری که جدی نگرفتند…

در سال ۲۰۱۸ دانشمندان خطر شیوع ویروس ابله میمون را از افریقا به سایر قسمتهای دنیا هشدار دادند. اما هیچ کس این هشدار را جدی نگرفت. یک دانشمند بریتانیایی نیز چهار سال پیش که در حال کار کردن با  ویروس هایی شبیه آبله بود، احتمال سرایت این ویروس را هشدار داد.

این دانشمند اذعان کرده بود. با کاهش نرخ واکسیناسیون آبله مردم دنیا در برابر این ویروس آسیب پذیر خواهند شد. و آبله میمون می تواند پیامدهای بدی از خود به جا بگذارد. حتی این دانشمند ادعا کرده بود که امکان دارد.  به دنبال آزمایشات بیوتروریستی این ویروس به طور عمد میان مردم  پخش شود  که عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت.

تعدادی از متخصصان بین المللی و بریتانیایی در سال ۲۰۱۹ تخمین  زدند که امکان دارد ۷۰ درصد مردم دنیا در برابر ویروس آبله میمون آسیب پذیر باشند .این متخصصان در خواست تحقیقات بیشتر در مورد ویروس آبله میمون و پیدا کردن روشهای اساسی برای پیشگیری از شیوع آین ویروس دادند.

تولید واکسن برای جلوگیری از همه گیری ویروس ابله میمون
تولید واکسن برای جلوگیری از همه گیری ویروس ابله میمون

بدترین سناریوی ممکن چیست؟

این که ویروس آبله میمون ساخته دست بشر باشد یک احتمال است مثل کوید ۱۹ اما هرچه که باشد یک عامل مهم در شیوع دوباره این ویروس خطرناک دخیل بوده و آن هم بی توجهی به هشدار چهارساله دانشمندان است.

در سال ۲۰۲۱ متخصصان برای جلوگیری از تهدیدات بیوتروریستی یک سناریویی فرضی را به اجرا گذاشتند. متخصصان به این نتیجه رسیدند. که این ویروس، می تواند در طول ۱۸ماه، ۳۰۰میلیون انسان را در سراسر دنیا نابود  کند.

البته این آبله میمون به شدت سناریوی که متخصصان برنامه ریزی کرده بودند نیست. هرچند بی توجهی به هشدارهای دانشمندان در سراسر دنیا می تواند، خطرات جبران ناپذیری را به وجود بیاورد . هرچند اکنون نیز شیوع این ویروس به خودی خود باعث نگرانی های زیادی در بین جوامع می باشد. با توجه به این که هنوز دنیا در شوک ویروس کرونا به سر می باشد.

راهکارهای جدید در قبال سناریو های احتمالی؟

در حال حاضر گزارش ها حاکی از این است که در طی ۵۰ سال گذشته ۱۰ کشور آفریقایی و ۴ کشور غیر افریقایی  در گیر این بیماری هستند. با پایان واکسیناسیون منظم آبله میمون و جنگل زدایی که باعث تماس بیشتر بین انسان و حیوان آلوده شد. این ویروس  گسترش پیدا کرده است.

در پی تحقیق متخصصان بین ۸۰ تا ۹۰ در صد افراد واکسینه نشده، در برابر این ویروس به آبله میمون مبتلا می شوند.

پس کاهش مصونیت افراد ناشی از قطع واکسیناسیون آبله باعث شیوع دوباره این ویروس و همه گیری بعد از ۴۰ سال غیبت خواهد شد . هم اکنون ۹۰ نفر در بریتانیا به آبله میمون مبتلا هستند.  این ویروس از آفریقا به ۱۹ کشور دیگه هم سرایت کرده است.

اینک بار دیگر متخصصان خواستار حمایت همه جانبه بین المللی  برای نظارت و شناسایی موارد ابتلا به آبله میمون است. تا بتوان با یک برنامه ریزی اساسی سازمان جهانی بهداشت و تمامی کشورهای جهان جلوی یک اپیدمی دیگر را بگیرند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.