صفحه اصلی / اجتماعی / چگونه بدون ناراحت کردن دیگران “نه” بگوییم؟

چگونه بدون ناراحت کردن دیگران “نه” بگوییم؟

دانستنی نیوز: بسیاری از افراد قدرت «نه» گفتن به دیگران ندارند، چرا‌که این کلمه قدرت تخریبی بالایی دارد اما این واژه به همین اندازه قدرتمند و ضروری نیز هست و همه ما به یادگیری مهارت نه گفتن نیاز داریم‌.

آدم‌های زیادی هستند که سراغ نه گفتن نمی‌روند، چرا‌که نمی‌خواهند ارتباط‌شان با دیگران را دچار مشکل کنند ولی باید دانست روش‌هایی وجود دارد که با به‌کارگیری آنها هم می‌توانیم نه بگوییم و هم دعوا و مشاجره به راه نیندازیم البته برای مسلط شدن به این روش‌ها باید تمرین کنیم و مراحلی را پشت‌سر بگذاریم.

مرحله اول به این صورت است که واژه نه را طوری بر زبان بیاوریم که فرد مقابل به فکر فرو برود و بداند که ما برای نه گفتن دلیل منطقی داریم، نه این که حس کند ما در مقابلش گارد گرفته‌ایم.

مرحله دوم، استفاده از کلمه نه به شیوه‌ای مثبت است. مثلا اگر کسی که یک‌بار از ما پول قرض گرفته و پس نداده، ولی دوباره این تقاضا را دارد از ما بشنود که «دوست ندارم رابطه‌ام با یک دوست به خاطر پول به‌هم بخورد.»

این جمله نشان می‌دهد که ما تمایلی به قطع ارتباط با طرف مقابل نداریم، ولی در عین حال مایل به پول قرض دادن مجدد به او نیز نیستیم.مرحله بعد که در واقع کامل‌کننده مرحله دوم است، این که بعد از نشان دادن بی‌میلی خود برای انجام یک‌کار، تلخی این حس منفی را با ارائه یک پیشنهاد دوستانه از بین ببریم. مثلا به طرف مقابل بگوییم حاضری امروز با هم به خرید برویم یا ناهار مهمان من باش.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.