صفحه اصلی / آموزش عالی / ابهام در علل توقف فعالیت پتروشیمی دهلران/مسئولان شفاف سازی کنند

ابهام در علل توقف فعالیت پتروشیمی دهلران/مسئولان شفاف سازی کنند

دانستنی نیوز -گروه استان‌ها: شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام قطب اصلی تولید نفت در غرب کشور به طوری که روزانه بیش از ۱۳۰ هزار بشکه نفت در این شهرستان برداشت می‌شود.

در این شهرستان پروژه‌های بزرگ نفت و گاز در حال اجرایی شدن است که در آینده‌ای نزدیک این شهرستان به یکی از قطب‌های انرژی کشور تبدیل می‌شود. مجتمع پتروشیمی دهلران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرای استان ایلام است که در شهرستان دهلران قرار دارد.

بر اساس طرح مصوب، این مجتمع پس از بهره‌برداری نهایی سالانه بیش از ۶۵۰ هزار تن اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز تولید و نفت سنگین به بازارهای داخلی و خارجی عرضه خواهد کرد، خوراک این مجتمع پتروشیمی از پالایشگاه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ واقع در چشمه‌خوش تأمین و با خط لوله‌ای به طول ۵۸ کیلومتر به محل آن منتقل می‌شود.

اما طی چند هفته گذشته تعطیلی این مجتمع در صدر اخبار و رسانه‌های استان قرار گرفت و مسئولان استانی و ملی اعلام کردند که این پروژه فعال است اما کارگران این پروژه از تعطیلی این پروژه خبر می‌دهند.

بعد از پیگیری‌های نماینده مجلس در پایتخت و همچنین حضور استاندار ایلام و فرماندار ویژه دهلران و هیئت همراه، دادستان و ریاست دادگستری استان ایلام و سایر مسئولین قضائی دهلران همچنین حضور امام جمعه شهرستان دهلران و برگزاری جلسات با مدیران پتروشیمی دهلران، متأسفانه هیچکدام نتوانستند مشکلات پتروشیمی دهلران را حل کنند.

طبق گفته کارگران این مجتمع فعلاً پروژه پتروشیمی دهلران تعطیل است و کارگران زیادی از مجتمع بیکار شده‌اند.

نماینده صندوق بازنشستگی نفت پاسخگوی ابهامات باشد

بهزاد علیزاده نماینده مردم دهلران در مجلس روز گذشته در نشست با مدیران صندوق بازنشستگی وزارت نفت اظهار کرد: عواقب وقفه پتروشیمی دهلران فقط به بیکاری جوانان منطقه ختم نمی‌شود و مردم شهرستان دهلران هم با چشم داشتن به این فرصت در حوزه‌های مختلف اعم از ساخت و ساز، برپایی کارگاه‌ها (تراشکاری، جوشکاری و …)، خرید برخی ماشین الات از جمله ادوات سنگین (جرثقیل و ماشین الات راه سازی) و هم چنین خرید وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس و مینی بوس…) سرمایه گذاری کرده‌اند و به نوعی همه مردم شهرستان تحت تأثیر این وقفه قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه این وقفه با توجه به روند طولانی شدن پروژه، سبب رنجش خاطر مردم شده است، خاطرنشان کرد: حق مردم نجیب، مرزدار و انقلابی شهرستان دهلران با توجه به ظرفیت‌های آن، این است که با نگاه ویژه و حساسیت بیشتری به آنها توجه شود.

علیزده با اشاره به اینکه هرگونه تبعات اجتماعی و منفی این موضوع بر عهده دست اندرکاران پروژه است، افزود: بنده به عنوان وکیل مردم در مجلس، استاندار و فرماندار ویژه به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان و شهرستان، بارها از سوی افکار عمومی و رسانه‌ها مورد سوال واقع شده‌ایم در حالی که نه اختیارات لازم در این خصوص داریم و نه اطلاعات کافی.

وی گفت: می‌طلبد یک نفر از مجموعه مربوطه به عنوان نماینده صندوق و یا هلدینگ با حضور در صدای و سیمای مرکز استان ایلام جزئیات علت وقفه پیش آمده، زمان از سرگیری فعالیت جدی پروژه، بازگشت به کار نیروها و هم چنین موضوع انتقال خوراک ان جی ال را به صورت شفاف و صادقانه با مردم در میان بگذارد.

مشکلات تسهیلات ارزی و ریالی پتروشیمی

در ادامه این نشست مدیران حاضر با توجه به مشکلات مالی هلدینگ در خصوص تسهیلات ارزی و ریالی از تعدیل نیروها در فرصت زمانی ۴ ماهه (پایان ابان ماه) برای رفع مشکلات مالی، خرید تجهیزات موردنیاز پروژه و هم چنین از سرگیری فعالیت پروژه سخن به میان آورده تا در این مدت تلاش کنند پروژه به ریل سابق خود برگردد که علیزاده ضمن مخالفت با این امر از آنها خواست بدون تعدیل نیرو حداکثر تا دو ماه دیگر فعالیت بخش‌های مختلف پروژه به روند بهمن و اسفندماه سال گذشته برگردد.

در این راستا و با توجه به مشکلات مالی مطرح شده، علیزاده ضمن اعلام امادگی برای هرگونه همکاری در این خصوص، با دفتر وزیر اقتصاد تماس گرفت و مقرر شد هفته آینده جلسه‌ای در دفتر وزیر با حضور معاون ارزی بانک مرکزی و مسئولان صندوق توسعه ملی برای رفع مشکلات یاد شده برگزار شود.

علیزاده در پایان ضمن ابراز نارضایتی از تعدیل نیروها، با تاکید دوباره بر فرصت زمانی حداکثر دو ماه بدون تعدیل نیرو، از آنها خواست از هیچ تلاشی برای فعال شدن مجدد پروژه به وضعیت سابق خود فروگذاری نکنند.

هیچ کارگری اخراج یا تعلیق نشود

امام جمعه دهلران نیز اظهار کرد: کارگران پتروشیمی را فرزندان خود می‌دانم و مهم‌ترین دغدغه‌ام این است که هیچ کارگری اخراج یا تعلیق نشود.

حجت الاسلام سید محسن موسوی بیان کرد: با پیگیری‌هایی که مسئولان در شهرستان و استان انجام داده‌اند، صدای ما به مرکز کشور رسیده است و پتروشیمی دهلران با قدرت و قوت خود، ادامه کار خواهد داد.

وی افزود: تقاضای ما از مسئولان کشوری این بوده که هیچ کارگری در پتروشیمی دهلران یا شرکت‌های تابعه‌ی آن اخراج یا تعلیق نشود.

امام جمعه دهلران بیان کرد: مگر می‌شود ظرفیت پروژه عظیم پتروشیمی دهلران با پنجاه درصد پیشرفت و سرمایه‌های کلان ملی که خوراک آن هم بومی و آماده است، تعطیل شود؟

وی گفت: رفع فوری مشکلات ارزی و ریالی و بانکی پروژه‌ی ملی پتروشیمی دهلران به صورت جدی در دستور کار مسئولان است.

آخرین وضعیت پتروشیمی دهلران

حسن بهرام نیا استاندار ایلام روز گذشته در بازدید از پتروشیمی دهلران و نشست بررسی مشکلات پتروشیمی دهلران گفت: تا قبل از استقرار دولت سیزدهم پروژه پتروشیمی دهلران ۱۲ درصد پیشرفت داشته که در این دولت پیشرفت آن به ۵۰ درصد رسیده است که این نشان از کار جهادی دارد.

استاندار ایلام گفت: ضمن ملاقات با کارگران پروژه و مدیران فنی و نمایندگان کارگران، صحبت‌های این عزیزان را در خصوص پیشرفت پروژه و مشکلات آن را شنیدیم که نه تنها دغدغه کارگران این مجموعه بلکه دغدغه همه مسئولان استانی و مردم استان و دهلران است.

وی افزود: در این جلسه که رئیس هیئت مدیره پتروشیمی و مدیران پتروشیمی دهلران حضور داشتند چند نفر از نماینده کارگران در جلسه مطالب خود را بیان کردند و در این نشست همچنین به صورت تلفنی با حمیدی مدیر عامل پتروشیمی دهلران برای رفع دغدغه عزیزان تماس برقرار شد و مشکلی که در ارتباط با بیکار شدن جمعی از پرسنل زحمت کش و کارگران این مجموعه مطرح بود با وی در میان گذاشته شد.

بهرام نیا اظهار کرد: خروجی این پیگیری‌ها به این انجامید که کارگران عزیز به کار خود مشغول شوند و اگر مدت زمانی هم بیکار شوند نسبت به پرداخت حقوق آنها اقدام شود و نهایت سعی و تلاش بر بازگشت کارگران است و اگر عده‌ای به هر دلیلی امکان جذب آنها فعلاً فراهم نباشد حقوق و مزایای آنها پرداخت شود و این باید مقطعی باشد و باید به کار خود برگردند و نتیجه جلسه باعث خوشحالی مردم استان و شهرستان و کارگران شود.

پیگیری رفع مشکل پتروشیمی دهلران از طریق معاون اول رئیس جمهور یا وزیر کشور

استاندار ایلام با اشاره به فراز و فرود در پروژه‌ها تصریح کرد: در مواقعی ممکن افزایش کارگر با توجه به راندمان کار نیاز باشد و در مقطعی هم ممکن کاهش کارگر داشته باشند که طبیعی است.

وی به مشکلات پیش آمده در خصوص ال سی برای پروژه پتروشیمی دهلران اشاره و افزود: این مشکلات مربوط به بانک مرکزی بوده که قرار بوده به صورت حواله‌ای خرید تجهیزات از کشورهای اروپایی انجام گیرد اما بنا به هر دلیل بانک مرکزی نپذیرفته و باید از طریق ال سی انجام شود که این موضوع زمان بر شده و در مجموع این وعده را از قول مدیر عامل پتروشیمی دهلران و مدیرعامل پتروپالایش می‌دهیم که کارگران به کار خود مشغول شوند و اگر فاصله‌ای در برگشت به کار آنها حاصل شد تا زمان برگشت حقوق و مزایای آنها پرداخت شود.

استاندار ایلام با قول این وعده که هفته آینده از طریق معاون اول رئیس جمهور یا وزیر کشور رفع مشکل پتروشیمی دهلران را پیگیری می‌کند افزود: ما مسائل توسعه‌ای و مدیریتی در نظر داریم و به فکر ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی هستیم و در استان ایلام اکر ظرفیت‌های نفت و گاز را بالفعل کنیم توان پارس غربی را داریم.

پتروشیمی دهلران یک پروژه ملی است و اینکه خیلی از خانواده‌های شهرستان از این پروژه ارتزاق می‌کنند و قطعاً تعطیلی این پروژه باعث آسیب زیادی به خانواده‌ها خواهد شد.

بنابراین برای رفع ابهام و مشخص شدن وضعیت واقعی این پروژه نیاز است مسئولان استانی و ملی به طور دقیق شفاف سازی کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.