صفحه اصلی / اقتصادی / اقدامات لازم برای نجات گاومیش‌های خوزستان انجام شد

اقدامات لازم برای نجات گاومیش‌های خوزستان انجام شد

به گزارش دانستنی نیوز، مصطفی کنارکوهی عصر امروز یکشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: با توجه به وضعیت کم‌آبی حوضه آبریز کرخه و مخاطرات احتمالی پیش روی دام‌ها به ویژه گاومیش‌های آن منطقه، نیروهای دامپزشکی خوزستان به صورت مستمر در ایامی که احتمال کاهش آب ورودی به انشعابات کرخه و تالاب هورالعظیم وجود دارد در چهار شهرستان حوضه آبریز نیز اقدامات مورد نیاز را انجام می‌دهند.

وی افزود: با توجه به اقدامات مهم و مؤثر جهاد کشاورزی خوزستان برای تعبیه تعداد قابل ملاحظه‌ای مه‌پاش و حوضچه‌های آب‌تنی برای دام‌ها و گاومیش‌ها، امسال تاکنون هیچ تلفات دامی در پی تنش آبی در این حوضه اعلام نشد و گزارشی در این باره توسط شهرستان‌های مربوطه و گروه‌های مجهز اعزامی از سوی اداره‌کل دامپزشکی خوزستان ارائه نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در همه جای دنیا در دامداری‌های صنعتی و سنتی تلفاتی رخ می‌دهد که گاهی این تلفات بر اثر بیماری‌ها، سوءمدیریت، بلایای طبیعی، سن یا موارد دیگر رخ می‌دهد که این مسائل طبیعی است.

کنارکوهی افزود: به منظور غلبه بر شرایط احتمالی سخت تنش آبی پیش رو دامداران باید به عنوان بهره‌برداران اصلی نسبت به مراقبت از دام‌ها اقدام و به خدمت‌گذاران دولت به ویژه جهاد کشاورزی و ادارات وابسته به خصوص دامپزشکی کمک کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: در طول سال واکسیناسیون، رصد بیماری دام‌ها و ارائه آموزش به دامداران انجام می‌شود؛ البته دامداران باید به و توصیه‌های بهداشتی همکاران ما توجه جدی کنند و همکاری لازم را برای انجام واکسیناسیون دام‌ها داشته باشند.

وی گفت: دامدارانی که می‌خواهند به صورت موقت دام‌های خود را به مناطق دیگر استان مهاجرت دهند باید به دامپزشکی محل مراجعه کنند تا واکسن تردد که واکسن خاصی است، دریافت شود و ایمنی لازم به دست بیاید.

کنارکوهی اظهار کرد: پرهیز از تردد بی‌جا و قرار گرفتن دام‌ها در معرض اوج تابش خورشید باید برای آب فعلی در رودخانه‌ها که در برخی نقاط در حال تحلیل است، برنامه‌ریزی شود و دامداران نیز به منظور جلوگیری از تلفات دام‌ها در صورت بروز علائم بیماری سریعاً برای درمان دام به مراکز درمانی خصوصی مراجعه کنند.

وی افزود: در صورت وقوع تلفات باید سریع موضوع اطلاع‌رسانی شود تا با حضور دستگاه‌های مرتبط و دامپزشکی، دفن بهداشتی لاشه انجام و از شیوع بیماری‌های دیگر پرهیز شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: دامداران به تأمین علوفه مورد نیاز دام برای افزایش سیستم ایمنی آن توجه خاصی داشته باشند و امید می‌رود با تمهیدات اندیشیده شده نیز این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم و از جمعیت دامی خوزستان حراست شود.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.