صفحه اصلی / اجتماعی / امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از بحث تذکر حجاب در مترو و تیراندازی مقابل مجلس تا موضوع لغو کنسرت ها/ وزیر کشور در پاسخ به خبرفوری: خیلی از منتقدین دولت تایید صلاحیت شدند/ ویدئو

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از بحث تذکر حجاب در مترو و تیراندازی مقابل مجلس تا موضوع لغو کنسرت ها/ وزیر کشور در پاسخ به خبرفوری: خیلی از منتقدین دولت تایید صلاحیت شدند/ ویدئو

زاکانی :متروی پرند آماده افتتاح است

شهردار تهران خبر داد که متروی پرند به زودی افتتاح خواهد شد.

 علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: متروی پرند آماده افتتاح است و ان‌شاءالله در اولین فرصت افتتاح خواهد شد. من زمان افتتاح را می‌دانم، اما اجازه دهید مسئولان امر آن را اعلام کنند وگرنه ما همین الان در هیئت دولت بودیم و زمان آن را هم بسته‌ایم.

وی درباره افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی بیان کرد: تاکسی‌های اینترنتی یک جنبه دو وجهی دارند. یک جنبه به وزارت صمت برمی‌گردد و یک جنبه هم به شهرداری‌ها. تا این وضعیت شفاف نشود و مسئولیت‌پذیری در قبال آنها به وجود نیاید ما با این نکات مواجهیم.

زاکانی ادامه داد: یک بخشی از آن قابل قبول است و آن هم به واسطه این است که فرصتی که آن مجموعه می‌گذارد مابه‌ازای آن را از مردم می‌گیرد اما اینگونه که می‌گویید چند برابر شده است این دیگر ظلم است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.

شهردار تهران همچنین  گفت: درباره واردات اتوبوس‌هایی که قرارداد بسته بودیم در حال انجام است و آنچه که ما قرارداد بستیم قرارداد تامین مالی بود و الان داریم اتوبوس‌های آن را انتخاب می‌کنیم. هم اتوبوس، هم تاکسی، هم ون و هم موتور که بتوانیم مبتنی بر آن برای برقی‌سازی تهران یک گام بلند برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: کسی حق سلیقه‌ای عمل کردن در اجراهای فرهنگی و هنری ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که در موضوع اجراهای فرهنگی و هنری به آن چه که صراحت قانونی است عمل خواهد شد و کسی حق ندارد سلیقه‌ای عمل کند.

به گزارش ایسنا،محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره حاشیه های کنسرت اصفهان اظهار کرد: در دولت سیاست ما سیاست واحدی است و این اصلا پذیرفته نیست که بخشی قانون را رعایت کند و بخش دیگری همکاری نکند چون دولت یک ید واحده است.

وی افزود: به همین دلیل آقای وزیر کشور از من دعوت کرد و من یک‌شنبه ظهر در جمع استانداران حاضر شدم و آنجا بحمدالله گزارش داشتیم از همکاران و گفتیم ما در همه استان‌ها برای اجراهای هنری چیزی که برایمان خط قرمز به حساب می‌آید، اجرای قانون است.

اسماعیلی تاکید کرد: کسی حق ندارد قانون را معطل تفسیر خود کند. قانون روشن است و بحمدالله در آن جلسه این وفاق به صورت کامل بود و من با استانداران عزیزمان صحبت کردم و همه استانداران ان‌شاءالله پای این قانون هستند. ما در اجرای قانون، سلیقه نداریم و همه متعهد به قانون هستیم و الحمدلله این مورد وفاق است و بدون مشکل آن چیزی که مر و صراحت قانون است در موضوع اجراهای هنری و فرهنگی عمل خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در طول هفته اخیر اتفاقات بسیار خوبی در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه رخ داده است، گفت: نکته اول موضوع عمره مفرده است که با اعزام دوستان عزیزمان از بانک مرکزی و سازمان حج و زیارت، موانع عملی آن برداشته شده و ظرف روزهای آینده فراخوان ثبت‌نام از سوی سازمان حج و زیارت منتشر خواهد شد که بتوانیم در اسرع وقت اعزام زائران عمره مفرده را شروع کنیم.

جت آموزشی یاسین امروز برای اولین‌بار پرواز می‌کند

وزیر دفاع گفت: جت آموزشی یاسین نقش بسیار مهمی در چرخه آموزشی خلبانان ما دارد و تا ساعتی دیگر این جت آموزشی اولین پروازش را آغاز می‌کند.

امیر محمدرضا آشتیانی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: برای بزرگداشت روز نیروی دریایی ما مراسم الحاق ناوشکن دیلمان که ساخت مجموعه سازمان دریایی وزارت دفاع است را در هفته اول آذرماه انجام می‌دهیم.

وی افزود: این ناوشکن از زمره ناوشکن‌های کلاس موج است. ۱۵۰۰ تن وزن دارد و نسبت به ناوشکن‌های قبلی مزیت‌های بسیاری دارد.

 آشتیانی همچنین درباره جت آموزشی یاسین گفت:‌ این هواپیما نقش بسیار مهمی در چرخه آموزشی خلبانان ما دارد و تا ساعتی دیگر این جت آموزشی اولین پروازش را آغاز می‌کند که نتایج آن را به اطلاع مردم می‌رسانیم.

وزیر کشور: تذکر حجاب در مترو تهران ظاهرا توسط گروه های مردمی انجام می شود

وزیر کشور اعلام کرد که تذکر حجاب در مترو تهران تحت امر معروف و نهی از منکر و ظاهرا توسط گروه های مردمی انجام می شود.

 احمد وحیدی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تذکر حجاب در مترو تهران، اظهار کرد : ما مجوز خاصی برای این کار ندادیم و تحت امر معروف و نهی از منکر ظاهرا توسط گروه های مردمی انجام می شود. کارشان در چارچوب امر معروف و نهی از منکر است. همه مردم برای این کاروظیفه دارند ،ولی باید با ادبیات خوب و الفاظ خوب و صرفا تذکر لسانی انجام شود. در همین حد این گروه ها مجاز هستند.

وزیر کشور: خیلی از منتقدین دولت تایید صلاحیت شدند/فرصت برای اصلاح وجود دارد/دولت می‌خواهد همه افراد و همه سلایق در انتخابات شرکت کند

احمد وحیدی وزیر کشور در پاسخ به خبرنگار خبرفوری گفت: آنچه اتفاق افتاده این است که ۴۹هزار نفر در ثبت نام اولیه انتخابات شرکت کردند که بسیار عالی بود در مرحله ثبت نام نهایی ۲۴هزار نفر شرکت کردند که این هم عالی بود. در بررسی هیئت‌های اجرایی که این هیئت‌ها مستقل هستند و زیر نظر دولت نیستند، یک تعدادی را صلاحیتشان را تایید نکردند و یک تعدادی را عدم احراز صلاحیت کردند

وحیدی افزود: عدم احراز صلاحیت به معنای رد صلاحیت نیست؛ خیلی از این افراد می‌توانند به راحتی اطلاعات خود را کامل کنند و فرصت دارند؛ چه بسا خیلی از این‌ها تایید صلاحیت می‌شوند. خیلی از منتقدین دولت تایید صلاحیت شدند؛ مسئله مهندسی انتخابات درست نیست

 تیراندازی مقابل مجلس انگیزه شخصی داشته است

تهران- ایرنا- وزیر کشور در واکنش به حادثه تیراندازی روز گذشته مقابل مجلس شورای اسلامی و خیابان مجاهدین اسلام گفت: فردی براساس مسائل شخصی تیراندازی کرده بود و به هیچ وجه امنیتی نبوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، احمد وحیدی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: حادثه تیراندازی روز گذشته مقابل مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه امنیتی نبوده و بر اساس انگیزه و مسائل خود تیراندازی کرده که با وی برخورد شده است.

براساس اعلام مرکز فوریت‌های امنیتی و اطلاعات وزارت کشور، ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه (روز سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲) فردی با هویت معلوم اهل و ساکن یکی از شهرستان‌های جنوبی کشور، با استفاده از یک قبضه سلاح شکاری اقدام به تیراندازی هوایی (چهار تیر) مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی کرد که بلافاصله توسط ماموران انتظامی خلع سلاح و دستگیر شد.

همچنین در توضیحات این مرکز بیان شده است: در این تیراندازی به هیچ کس آسیبی نرسیده است. حادثه به هیچ وجه امنیتی نبوده و این فرد فاقد هرگونه سابقه سو امنیتی بوده و انگیزه خود را از تیراندازی به دلیل مشکلات شخصی و جلب توجه عنوان کرده است.

مرتضوی: مصوبه بازنشستگی مجلس سال ۱۴۰۵ به اجرا درمی‌آید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مصوبه مجلس درباره سن بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۵ به اجرا درمی‌آید.

سید صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: کلیه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری  کالابرگ الکترونیک تکمیل شد.

وی ادامه داد: حدود ۱۵۰ هزار فروشگاه به این سامانه متصل شدند و  هر چه از آن می‌گذرد، استقبال عمومی از آن بیشتر می‌شود. از ۱۷ آبان تا امروز بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر از آن استفاده کرده‌اند. در لایحه بودجه ۱۴۰۳ هم به آن توجه ویژه شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح برنامه دولت برای بازنشستگی، گفت:‌ توجه داشته باشید اساسا منابع پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان در تمام دنیا از کسورات قانونی کارمندان و شاغلان در بخش‌های دولتی و خصوصی تامین می‌شود. افزایش نرخ میانگین امید به زندگی، ضریب پایداری و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی  که باید به ازای هر بازنشسته در چارچوب مقررات و شاخص‌های بین‌المللی، شش به یک باشد در ایران به شدت کاهش یافته است.

مرتضوی ادامه داد: این نرخ در صندوق تامین اجتماعی که وضعیت بهترین نسبت به سایر صندوق‌های بازنشستگی دارد ۴.۱ به یک، در صندوق بازنشستگی کشوری هفت دهم به یک و در سایر صندوق‌ها نیز همین طور است. اصلی‌ترین علت‌های آن نیز افزایش نرخ میانگین امید به زندگی و کاهش ضریب پشتیبانی و پایداری صندوق‌ها بوده است. پیشنهاد دولت این بود که در طول برنامه هفتم توسعه برای کارمندان دولت حدود سه ماه افزایش پیدا کند اما مجلس آن را اصلاح و اعلام کرد البته طبق مصوبه مجلس افرادی که ۲۸ و ۲۹ سال تمام، سابقه بیمه دارند مشمول مصوبه نمی‌شوند. این مصوبه مجلس از ابتدای سال ۱۴۰۵ به اجرا در می‌آید.

گزارش اوجی از سرمایه‌گذاری‌ها و درآمدهای جهانی نفت و گاز ایران

وزیر نفت گفت: ۲۸.۵ میلیارد دلار طرح و پروژه به بهره‌برداری رسیده و ۴۸.۵ میلیارد دلار طرح و پروژه در حال انجام در گروه نفت و گاز داریم.

جواد اوجی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی ۱۹.۸ درصد است که این نرخ در سه ماهه دوم سالجاری برای گروه نفت و گاز ۲۵.۶ درصد است که رکورد بی‌سابقه‌ای است.

وی از میزان مبلغ واریزی به حساب سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار بی‌اطلاعی کرد.

وزیر نفت همچنین از سرمایه‌گذاری در ۱۳۰ طرح و پروژه نفت و گاز به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار خبر داد و افزود: در این دولت این حجم سرمایه‌گذاری شد و به بهره‌برداری رسید که ثمره رشد اقتصادی ۲۵.۶ درصد را شاهد هستیم. ۵۰ پروژه را به ارزش ۴۸.۵ میلیارد دلار هم شروع کرده‌ایم. رشد تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی را محقق کردیم.

اوجی از  رشد صادرات نفتی و افزایش درآمدهای نفتی کشور در سالجاری سخن گفت و افزود: سرمایه‌گذاری در گروه نفت و گاز از کارهای اساسی دولت در وزارت نفت است. این سرمایه‌گذاری‌ها، ارزش افزوده کشور را بیشتر کرده است. ۳۳ در وزارت نفت هستم در هیچ دوره‌ای چنین رشدی اتفاق نیفتاده بود.

وی بی‌آنکه آماری از صادرات خدمات فنی مهندسی گروه نفت و گاز اعلام کند، گفت: در خیلی کشورها تامین قطعات یدکی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، توسعه میادین نفت و گاز، احداث پالایشگاه نفت و گاز،  حفاری عمودی و افقی چاه‌های نفت و گاز و حفاری تا عمق ۶۰۰۰ متری را در حال انجام داریم.

اسلامی: بزودی اولین بتن‌ریزی نیروگاه کارون انجام می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نیروگاه‌ کارون در روزهای آینده، شاهد انجام عملیات خاکبرداری ساختمان اصلی رآکتور خود خواهد بود و بزودی اولین بتن‌ریزی این مجموعه آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به موافقت با وزیر علوم قرار شد در پژوهشگاه علوم و فناوری هسته‌ای، پژوهشکده داروهای شیمیایی را راه‌اندازی کنیم. این کار آغاز شده تا بتوانیم با یک فعالیت فشرده تحقیقاتی کل این نوع نیاز کشور را در داخل تولید کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود ذخایر غنی‌سازی ایران ۲۲ برابر شده است، اظهار کرد: این امر طبیعی است. ما غنی‌سازی خود را طبق قانون اقدام راهبردی انجام می‌دهیم و گزارش‌هایی که آژانس منتشر می‌کند، مبنایش برجام یا به قول خودشان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. ما در چارچوب پادمان هستیم و آژانس هم بر کار ما نظارت دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین روند پیشرفت ساخت نیروگاه کارون، اظهار کرد: این نیروگاه‌ در روزهای آینده، شاهد انجام عملیات خاکبرداری ساختمان اصلی رآکتور خود خواهد بود. بزودی اولین بتن‌ریزی این مجموعه آغاز می‌شود. در صنعت هسته‌ای اولین بتن برای رآکتور یک نوع رویداد است و انشاءالله همین امسال این اتفاق رخ خواهد داد.

اسلامی درباره احتمال بازگشت بازرسان ممنوع‌شده آژانس به ایران، تصریح کرد: باید از تکرار سیاسی این موضوع پرهیز شود. الان ۱۲۰ بازرس آژانس را تایید کرده‌ایم که به ایران وارد شوند و مجاز هستند تا آژانس از آنان به عنوان بازرس استفاده کند. با کسانی مخالفت کردیم که اولاً سال‌هاست به ایران نیامدند و در ثانی به موجب ماده ۹ اساسنامه ما این اختیار قانونی را داریم که بازرسی که آژانس معرفی می‌کند را بپذیریم یا نپذیریم.

وی تاکید کرد: ما از حقوق قانونی خودمان استفاده کردیم و این کار یک امر بدیهی و واضح است. در همین مدت آژانس ۶ بازرس دیگر معرفی کرده که ما آنان را تأیید کردیم و این یک روال جاری و طبیعی است.

 عدم احراز صلاحیت به معنای رد صلاحیت نیست؛ خیلی از این افراد می‌توانند به راحتی اطلاعات خود را کامل کنند و فرصت دارند؛ چه بسا خیلی از این‌ها تایید صلاحیت می‌شوند

رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: این گزارش دو پایه دارد؛ یکی قطعنامه ۲۲۳۱ است که همان برجام است و به طور طبیعی چون طرفین متعاهد به تعهدات خود عمل نمی‌کنند ما هم طبق قانون اقدام راهبردی عمل می‌کنیم و واضح است که مغایرت‌هایی را بیان می‌کند. نکته دوم هم بخش پادمانی و منع گسترش است که طبق ضوابطی آن را به آژانس گزارش می‌کنیم.

بذرپاش: رشد مسکن و صنعت به ۳ درصد رسیده است

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه رشد مسکن و صنعت به ۳ درصد رسیده است، گفت: با وجود همه کمبود منابع در این بخش با رشد مثبت مواجه بودیم.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده، شهری و روستای حدود ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد در حال ساخت داریم.

وی ادامه داد: رشد  مسکن و صنعت ۳ درصد رسیده است. با وجود همه کمبود منابع در این بخش با رشد مثبت مواجه بودیم. تورم مسکن ددذ ته آن در آبان به منفی ۱ و چهاردهم درصد رسید.

فرزین: مقررات جدید تاسیس صرافی‌ها به زودی اعلام می‌شود

رییس کل بانک مرکزی ایران گفت: به زودی مقررات جدید تاسیس صرافی‌ها اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ اعلام کردیم هدف‌گذاری بانک مرکزی برای رشد نقدینگی ۲۵ درصد است. در حال حاضر نقدینگی را از ۴۲ به ۲۶.۴ درصد کاهش داده‌ایم، البته هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم فشار بر نقدینگی بیشتر می‌شود اما تلاش ما کاهش این نرخ به ۲۵ درصد است.

وی، نارضایتی بانک مرکزی از عملکرد صرافی‌ها را اصلی‌ترین دلیل منحل شدن کانون صرافان ایران اعلام کرد و گفت: علاوه بر این کار مجوز بسیاری از صرافی‌هایی که تابع قوانین و مقررات بانک مرکزی نبودند، لغو شد. به صورت مرتب بر عملکرد صرافی‌ها نظارت داریم و به آنها سخت گرفته‌ایم. اخیرا مقررات جدیدی را به شورای پول و اعتبار برده‌ایم تا برای نظارت مناسب‌تر بر شبکه صرافی‌های کشور شرایط صدور مجوز فعالیت آنها دستخوش تغییرات اساسی شود. به زودی مقررات جدید تاسیس صرافی‌ها را اعلام می‌کنیم.

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به قصد این بانک برای افزایش اختیاراتش، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه (۲۹ آبان ۱۴۰۲) قانون اصلاح شده را به مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرد و مجلس نیز به زودی آن را به دولت ابلاغ خواهد کرد. قانون جدید تلاش کرده است در حوزه فیصله بانک‌ها، تعداد بیشتری را به بانک مرکزی بدهد که گام خوبی در جهت افزایش اقتدار و استقبال بانک مرکزی است. این مسئله موجب بهتر شدن سیاست‌های پولی، نظارت بر بانک‌ها و موثرتر شدن سیاست‌های کنترل تورم می‌شود.

فرزین با اشاره به استنکاف بانک‌های دولتی از پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری گفت: آمار دقیقی نداریم اما هر ماه آمار میزان پرداخت هر دو وام را چک می‌کنم. تکلیف بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت این دو وام «سالانه» است و نظام بانکی فرصت دارد تا در پایان سال به اهداف تعیین شده برسد.

خاندوزی:شورای راهبری صندوق‌های تضمین در کشور با ریاست وزیر اقتصاد تشکیل می شود

وزیر امور اقتصاد وامور دارایی از تصویب آیین‌نامه صندوق‌های تضمین در هیئت دولت خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: آیین‌نامه صندوق‌های تضمین امروز در جلسه هیئت وزیران تصویب شد. طبق این آیین‌نامه شورای راهبری صندوق‌های تضمین در کشور با ریاست وزیر اقتصاد و عضویت روسای سازمان برنامه، بانک مرکزی، سازمان بورس، بیمه مرکزی و وزرای صمت و ارتباطات ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: با ایجاد این شورای راهبری صندوق‌های تضمین امیدواریم که در ماه‌های پایانی امسال و به ویژه در سال ۱۴۰۳ که مصوبات رسما ابلاغ و اجرایی می‌شود، بتوانیم روش‌های تامین مالی تولید را برای صادرکنندگان کشور متنوع کنیم که گرفتار مسیرهای بانکی و تسهیلاتی در کشور نباشند.

خاندوزی همچنین افزود: صندوق‌های تضمین یکی از بهترین روش‌های تامین مالی شرکت‌های تولیدی هستند به ویژه در زمانی که کشور با شرایط تنگنای اعتباری و تسهیلات و محدودیت‌های بانکی مواجه است ضمانت‌نامه‌ها بسیار به کار تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور می‌آید.

وی ادامه داد: ما هر چقدر بتوانیم ضمانت‌نامه‌های بیشتری صادر کنیم قدرت مالی تولیدکنندگان و صادرکنندگانمان افزایش پیدا می‌کند و این صندوق‌های ضمانت در بسیاری از کشورها نقش محوری دارند؛ از کره جنوبی تا مالزی و ترکیه. در آلمان فقط ۶۷۰ میلیون یورو ضمانت‌نامه‌هایی است که توسط این موسسات به شرکت‌های تولیدی کمک می‌شود.

وزیر امور اقتصاد وامور دارایی همچنین درباره توافق سرمایه‌گذاری گمرکی و تجاری میان ایران و عربستان عنوان کرد: با توجه به اینکه سال‌های متمادی روابط اقتصادی بین ایران و عربستان سعودی تقریبا در حد صفر مسدود شده بود، بعد از توافقاتی که از اسفند پارسال در حوزه دیپلماسی صورت گرفت و بعد از آن هم در حوزه دیپلماسی اقتصادی به ویژه در دیداری که جناب آقای رئیس جمهور در جریان اجلاس ریاض با مقام عربستانی داشتند، ما امیدواریم تا پایان همین سال ۱۴۰۲ رفت و آمدها و مذاکرات اولین هیئت اقتصادی فیمابین دو کشور صورت بگیرد و ما بتوانیم مسیر همکاری‌های بخش‌های غیردولتی و البته دولتی را ریل‌گذاری کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا که از ۱۳ تا ۱۶ آذر برگزار می‌شود و اینکه چه شرکت‌هایی در این نمایشگاه حضور دارند، گفت: با توجه به اینکه جزئیات این نمایشگاه در سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت مدیریت می‌شود اجازه دهید که اطلاعات تفصیلی را وزیر صمت به اطلاعتان برسانند.

خاندوزی درباره اقدامات دولت برای تداوم ثبات در بازار ارز یادآور شد: تاکید جدی دولت مبنی بر مدیریت بازار ارز به عنوان یک اهرم در هدف‌گذاری کنترل تورم و مهار تورم سال ۱۴۰۲ منجر به این شد که ترتیبات چندگانه‌ای که پیش از این در حوزه ثبت سفارش وجود داشت و وزارت‌خانه‌های مختلف به صورت متشتت عمل می‌کردند، امسال به صورت یکچارچه عمل شود و ما امروز شاهد این هستیم که تمامی ثبت سفارش‌ها مورد تایید بانک مرکزی قرار می‌گیرد و بعد از آن نهایی می‌شود به همین جهت است که بانک مرکزی امکان و قدرت بیشتری برای مدیریت تقاضای وارداتی ارز دارد.

وی در ادامه بیان کرد: از سمت دیگر به دلیل آنکه تاکید بسیاری جدی‌تر و سخت‌گیری‌هایی در حوزه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و بازگشت ارزها به کشور صورت گرفته، امیدواریم مجموع این تدابیر در حوزه‌های رفع تعهد صادراتی، مدیریت تقاضای وارداتی و مقابله با سفته‌بازی و دلالی که در بازار غیررسمی ارز صورت می‌گرفت، به علاوه آزاد شدن بخشی از منابع ارزی که در کشورهای دیگر وجود داشت، مجموعا این امکان را بدهد که بانک مرکزی تا پایان امسال بتواند به بهترین نحو بازار ارز را مدیریت کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره افزایش درآمدهای مالیاتی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: بخش مهمی از آنچه که تحت عنوان افزایش درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده از طریق پشتیبانی اطلاعات اقتصادی به دست آمده و در طول دو سال گذشته از مودیان جدید و فرارهای مالیاتی است که شناسایی شده و آنها در سال ۱۴۰۳ سهم بسیاری بیشتری از مالیات کشور را بر دوش خواهند کشید. بنابراین فشار بر روی طبقات متوسط و ضعیف جامعه، حقوق‌بگیران و فعالان اقتصادی منضبط، قانونی و شفاف و کسبه افزایش پیدا نخواهد کرد.

وی در ادامه گفت: برای تسهیل تولید تجار و فعالان اقتصادی، دولت در گام اول، خود را موظف و منضبط کرده ، هر بخش‌نامه و دستورالعملی که در حوزه مقررات کسب و کار خواهد بود وفق ماده ۲۴ آیین‌نامه که مصوبه هیئت وزیران است از پیش اعلام خواهد شد و نظر انجمن‌ها و تولیدکنندگان، اتاق‌های سه‌گانه و تمام تشکل‌های تولیدی، قبل از ابلاغ، قابل اخذ است و غافلگیری در صدور بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها ممنوع شده است.

خاندوزی در پایان اظهار کرد: با این کمک‌ها به بخش تولیدی، پیش‌بینی‌پذیری برای فعالان بخش خصوصی و تعاونی که بار اصلی در تولید، اشتغال و صادرات روی دوش این بخش‌هاست، در کنار اینکه خود دولت خودش را منضبط وهزینه‌های خود و افزایش‌هایی را که انتظار می‌رفت، مدیریت کرده و سهم درآمدهای نفتی را کاهش داده، امیدواریم به لحاظ محیط کسب و کار، سال ۱۴۰۳ نسبت به امسال یک قدم رو به جلو باشد.

صحرایی: توزیع شیر از هفته آینده در مدارس ابتدایی، سراسری می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: مطابق قولی که داده‌اند توزیع شیر در مدارس ابتدایی‌ باید از هفته آینده سراسری شود اما بازهم پیگیری مستمر می‌کنیم تا این اقدام انجام شود.

به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری آزمون جذب معلمان، اظهار کرد: تلاش ما این است که همه آزمون‌های سال بعد را این سمت سال برگزار کنیم. مقدماتی نیاز دارد که در جلسات پیوسته با سازمان اداری استخدامی بررسی می‌شود. بخش مربیان پرورشی و امور ورزشی و سلامت به یک نقطه‌ای رسیده است و باقی موارد هم در حال بررسی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اعتراض برخی کارمندان آموزش و پرورش چهار محال و بختیاری نسبت به رتبه‌بندی آموزش و پرورش در این استان، اظهار کرد: رتبه‌بندی یکی از کارهای بزرگ دولت بود. این دولت انصافاً حق خود را در قبال معلمان در این بازه زمانی به نحو احسن ادا کرد. من به عنوان نماینده مشترک دولت و معلمان باید از رئیس‌جمهوری صمیمانه تشکر کنم.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: همه می‌دانند که در چه شرایطی دولت تحویل گرفته شد و چه کار بزرگی انجام گرفت. اما در مورد اعتراضات هم ما بررسی خود را انجام می‌دهیم، در بخش وارد بودن یا وارد نبودن اعتراضات، کل اقدامات انجام شده و احکام جدید افرادی که اعتراضشان وارد بوده در فرایند صدور قرار گرفته و کار در حال پیش رفتن است.

صحرایی تأکید کرد: هرکس اعتراض داشته اعتراضش دریافت شده و در یک شرایط کاملاً دقیق و شفاف بررسی شده است. من مطلع نبودم از یک استان به اینجا آمدند و اعتراض کردند وگرنه خودم پاسخ می‌دادم. این فرایند و روند در زمان خودش برای همه همکاران در آموزش و پرورش باز بوده است. شاید مورد خاصی بوده که باید آن را به شکل جداگانه بررسی کرد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای دانش‌آموزان با شرایط خاص به ویژه مبتلایان به اتیسم، اظهار کرد: سازمان کودکان استثنایی آموزش و پرورش از سازمان‌های مهم ماست. در نقطه اوج خود هم قرار دارد. اولین اقدام مهم امسال این سازمان استخدام بیش از هزار گفتاردرمانگر و کاردرمانگر بود که بی‌سابقه است. ساختار و سازمانش هم به نفع همین بچه‌ها توسعه پیدا کرده است.

وی افزود: در هر شهری که امکانش فراهم باشد ما مدرسه بچه‌های اتیسمی را افتتاح کرده‌ایم. برخی از این بچه‌ها ظرفیت هوش و استعدادشان به شکلی است که می‌توانند به مدارس عادی بیایند، الان مشغول بررسی این موضوع هستیم.

صحرایی در پاسخ به پرسشی درباره توزیع شیر در مدارس اظهار کرد: در حال توزیع است اما هنوز در تمام کشور فراگیر نشده است؛ به این دلیل که باید ۸ میلیون پاکت را دوبار در هفته توزیع کنیم که فرایند تولید آن طول می‌کشد. مطابق قولی که داده‌اند باید از هفته آینده توزیع شیر سراسری شود، ولی بازهم مستمر پیگیری می‌کنیم و روند افزایش توزیع شیر محسوس است. هر لحظه که شیر به دست آموزش و پرورش برسد توزیع آن سراسری می‌شود که یکی از کارهای بزرگی بود که بعد از یک دهه احیا شد اما آموزش و پرورش آخرین بخش این زنجیره توزیع شیر است.

اقدام دولت برای جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه در ۶ استان

سخنگوی دولت از موافقت با مصوبه‌ای در هیئت وزیران برای جبران برخی خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه در ۶ استان در سال گذشته با ارائه تسهیلات بانکی خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به اینکه ناترازی در تولید و مصرف برق در سال‌های گذشته داشتیم، یکی از اولویت‌های دولت افزایش تولید و حمایت از نیروگاه‌سازی و در کنار آن مدیریت مصرف در ایام اوج مصرف بوده است. با همکاری خوب مردم شاهد قطع برق که در گذشته رخ می‌داد نبوده‌ایم و برق بیشتری نسبت به پیش از این دولت به حوزه صنعت اختصاص یافته است.

وی افزود: در همین زمینه دولت مصوب کرد برخی از نیروگاه‌هایی که دولت بدهی‌هایی به آنان برای تسویه هزینه برق داشته است و همزمان همان نیروگاه‌ها هم باید مالیات پرداخت می‌کردند، این دو مورد (بدهی و مالیات) را تهاتر کنند تا بخشی از نیاز مالی به این صورت برطرف شود.

بهادری جهرمی ادامه داد: علاوه بر این هیئت وزیران با پیشنهاد وزارت نیرو موافقت کرد و لایحه‌ای به قید دوفوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که درخواست می‌کند امکان تسویه بخشی از بدهی دولت به نیروگاه‌های تولید برق و شرکت توانیر از محل این لایحه با انتشار معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق، فراهم شود.

دبیر هیئت دولت تاکید کرد: همچنین هیئت وزیران در راستای ارتقای هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان، معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان به منابع صندوق نوآوری و شکوفایی افزوده شود.

بهادری جهرمی یادآور شد: مصوبه‌ای هم برای جبران برخی خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه در ۶ استان، شامل اصفهان و چهارمحال و بختیاری به دلیل برف سنگین سال گذشته، کردستان، اردبیل، اصفهان و خراسان شمالی به دلیل سیل سال گذشته و آذربایجان غربی به دلیل زلزله سال گذشته، داشتیم تا بخشی از این خسارات با تسهیلات بانکی با نرخ‌های ترجیحی و پرداخت مابه‌التفاوت سود آن‌ها از سوی دولت، جبران شود.

وی یادآور شد: برای ساماندهی نقاط حساس مسیر رودخانه ارس، طرح‌های پیشگیرانه‌ای در برابر مخاطرات طبیعی و جلوگیری از فرسایش خاک به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد و در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفت. علاوه بر این برای مقابله با آثار خشکسالی‌ها در اکوسیستم‌های طبیعی منابع دیگری هم در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفت.

سخنگوی دولت گفت: هیئت وزیران آیین‌نامه قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی را اصلاح کرد تا کلیه فرایندهای این مجموعه به صورت الکترونیکی انجام شود.

دهقان: همایش تحول اقتصادی مبتنی بر اصول قانون اساسی برگزار می‌شود

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: همایش تحول اقتصادی مبتنی بر اصول قانون اساسی با حضور رئیس‌جمهور برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، محمد دهقان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری همایش تحول اقتصادی مبتنی بر اصول قانون اساسی ، اظهار کرد: این همایش در روز ۱۲ آذر روز قانون اساسی با حضور رئیس جمهور و حدود ۲ هزار نفر از حقوقدانان و کارگزاران حقوقی برگزار می شود.

وی ادامه داد: هدف این است که در سال رشد تولید و مهار تورم به اصول قانون اساسی بازگردیم و بررسی کنیم که آیا وضعیت اقتصادی ما مبتنی بر اصول قانون اساسی هست یا ما زاویه پیدا کرده‌ایم؟

دهقان افزود: ما از چند ماه پیش کار را شروع کرده ایم. اقتصادانان و حقوقدانان با هم کار مشترک انجام داده و ۱۳۰ مقاله با هم داده‌اند.

گزارش دلایل نپیوستن دستگاه‌ها به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هر سه‌شنبه با حضور معاونان سازمان اداری و استخدامی و اجرایی رییس‌جمهور روند کار و دلایل نپیوستن دستگاه‌های باقی مانده به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را بررسی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: دستگاه‌های دولتی طبق قانون موظف بودند صد در صد خدمات‌شان را تا پایان آبان ماه سالجاری  از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند انجام می‌دادند.

وی میانگین عمل به این وظایف قانونی در دستگاه‌های اجرایی  ۶۳ درصد اعلام کرد و از آنها خواست هر چه زودتر به تکالیف‌شان عمل کنند.

زارع‌پور از برگزاری نشست‌های هفتگی با معاونان سازمان اداری و استخدامی و اجرایی رییس‌جمهور برای بررسی روند کار خبر داد و افزود: هر سه‌شنبه با آقایان لطیفی و منصوری نشست مشترک برگزار می‌کنیم تا روند کار و دلایل عمل نکردن دستگاه‌ها به این وظیفه مهم قانونی را بررسی می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اعلام اسامی دستگاه‌های خاطی به رییس‌جمهور و طرح آن در نشست هیات وزیران خبر داد و افزود: رییس‌جمهور بعد از شنیدن گزارش بنده دستور دادند همه دستگاه‌ها هر چه سریعتر به این وظیفه عمل کنند. بنده امید دارم تا پایان آذر همه دستگاه‌ها به این سامانه بپیوندند.

زارع‌پور یادآور شد: علاوه بر این، همه دستگاه‌ها باید تا پایان آذر کلیه استعلامات بین دستگاهی را به صورت برخط و تا پایان دی  ۲۰ درصد خدمات هوشمند را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند انجام دهند.

زارع‌پور از خبرنگاران خواست تا این مطالبه را در حیاط دولت از تک تک وزرای دولت طلب کنند.

این خبر بروز رسانی شده است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.