صفحه اصلی / آموزش عالی / ایران در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی/فریاد«لبیک یا حسین(ع)»

ایران در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی/فریاد«لبیک یا حسین(ع)»

دانستنی نیوز -گروه استان‌ها: عزاداران حسینی در دهمین روز از محرم و همزمان با روز عاشورا، با حضور گسترده و پرشور در مراسم عزاداری یک بار دیگر عشق و ارادت خود را به سرور شهیدان اعلام کردند.

مراسم عاشورای حسینی در مناطق مختلف کشور آغاز شد عزاداران حسینی، به رسم هرساله، همزمان با اذان ظهر در کوچه‌ها، خیابان‌ها و میادین شهرهای کوچک و بزرگ و روستاها، قامت بسته و با اقتدا به امام حسین (ع) نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند.


مراسم عاشورا در استان‌های مختلف را در زیر بخوانید.


آذربایجان غربی عزادار ثارالله شد

با نزدیک شدن به ظهر عاشورا عزاداری‌ها در تمامی شهرها به خصوص ارومیه به اوج خود رسیده است، تشکیل دسته جات منظم سینه زنی و دسته زنی و طنین نوای لبیک یا حسین (ع) و یا ابوالفضل العباس (ع) امروز فضای شهرهای آذربایجان غربی غرق ماتم و عزا کرده و مردم آمده‌اند تا بار دیگر به یاد شهدای دشت کربلا فریاد عزت و آزادی سر دهند.

همانند سال‌های گذشته دسته جات سینه زنی، زنجیر زنی، شاه حسین گویان به صورت مرتب و منظم با حضور در خیابان امام (ره) ضمن عزاداری با سردادن نوای لبیک یا حسین (ع) عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا به نمایش می‌گذارند.

ادامه این مطلب را اینجا بخوانید.


فیلم عزاداری مردم روستای جنبه اردستان اصفهان در روز عاشورا

همزمان با روز عاشورای حسینی و دهم ماه محرم الحرام ۱۴۴۵، مراسم هیئت عزاداری از محلات مختلف در سطح شهر اردستان برگزار شد.


مراسم عاشورا در امامزاده محمد (ع) کرج

مراسم عاشورای حسینی با حضور عزاداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در امامزاده محمد (ع) کرج برگزار شد.


مراسم عاشورای حسینی در شهرهای مختلف استان ایلام

مراسم عاشورای حسینی (ع) از صبح جمعه با حضور پر شور عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام آغاز شده است.

همزمان با سالروز عاشورای حسینی در دیگر مناطق مختلف استان ایلام با عزاداری برای شهدای دشت کربلا اشک ماتم ریخته و نوای لبیک یا حسین (ع) در نقاط مختلف استان طنین انداز شد.

قرار است نماز ظهر عاشورا در مصلی امام خمینی (ره) شهر ایلام از ساعت ۱۲ لغایت ۱۴ برگزار شود.

نهضت تاریخ ساز عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین (ع) عالی‌ترین جلوه‌های ارزش‌های انسانی و نماز ظهر عاشورا مظهر تمام عیار خلوص، بندگی و آمیزه‌ای از حماسه، دین‌خواهی و عروج انسان به عبودیت است.


استان بوشهر غرق در عزا و ماتم

استان بوشهر غرق در عزا و ماتم شد/ تجمع هیئت‌های مذهبی

در عاشورای حسینی، عاشقان و شیفتگان اهل بیت به ویژه عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام به برپای عزای حسینی پرداختند.

مراسم عزاداری روز عاشورای حسینی در نقاط مختلف شهری و روستایی با مشارکت دلدادگان خاندان عصمت و طهارت حضرت امام حسین علیه‌السلام با شکوه خاصی برگزار شد.

امروز در امام‌زادگان شهرها و روستاها و مسیرهای منتهی به این بقاع متبرکه حضور و مشارکت عزاداران حسینی جلوه خاصی از عشق و ارادت مردم استان بوشهر به ائمه طهارت علیه‌السلام را نشان داد.

بوشهری‌ها هم‌نوا با دیگر مردم دل‌باخته و عاشق اهل بیت علیه‌السلام در پاسداشت شهدای دشت نینوا در فضای معنوی همراه با شور حسینی مراسم عزاداری عاشورا برگزار کردند.

بوشهری‌ها با برگزاری آئین‌های سنتی و عزاداری‌های پرشور اوج دل‌سپردگی خود را به خاندان عصمت و طهارت و امام حسین علیه‌السلام نشان دادند.


آئین‌های عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرکرد

آئین‌های ویژه عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (ع) در روزهای تاسوعا و عاشورا در شهرکرد برگزار شد.

برپایی دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی، اجرای تعزیه، سنج و دمامه‌زنی و… ازجمله این آئین‌ها در رسای شهدای کربلا است که در شهرکرد اجرا می‌شود.


برپایی بزرگترین تعزیه کشور در خراسان رضوی

روستای «فدیشه» در ۳۲ کیلومتری غرب شهر عشق آباد شهرستان میان جلگه واقع شده است، در استان خراسان رضوی هنگامی که نام فدیشه به زبان آورده می‌شود ناخودآگاه انسان را به یاد تعزیه‌خوانی‌های تأثیرگذار در روز عاشورا می‌اندازد.

از مهم‌ترین برنامه‌های مذهبی که در فدیشه اجرا می‌شود و در تمامی شهرستان‌های اطراف مثل سبزوار، فیروزه و نیشابور مشهور است، مراسم شبیه‌خوانی دهه اول محرم است. به همین جهت در روستا، محلی خاص در حاشیه شمالی مسجد جامع ایجاد شده که در اصطلاح «محلی گود شبیه‌خوانی» یا «قتلگاه» خوانده می‌شود.

اوج این مراسم در روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی است که با سینه‌زنی و زنجیرزنی عزاداران حسینی و پخش نذورات همراه است، حلیم نیشابوری فدیشه به‌صورت نذری بین عزاداران توزیع می‌شود و به قول اهالی محل، عاشورا در فدیشه قیامتی به عشق حسین (ع) برپا می‌شود و تمام هزینه‌های این مراسم بزرگ توسط مردم تأمین می‌شود.

ادامه این مطلب را اینجا بخوانید.


برگزاری عزاداری حسینی در دمای ۵۰ درجه خوزستان

ایران در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی/فریاد «لبیک یا حسین(ع)

مردم خوزستان مراسم عزای حسینی را در دمای ۵۰ درجه و گرمای شدید در شهرها و روستاهای مختلف این استان برگزار کرده‌اند و این برنامه‌ها در تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خود رسیده است.

همچنین در روزهای اخیر گرما و شرجی هوا در خوزستان افزایش یافته ولی با این حال، مراسم و برنامه‌های عزاداری محرم نیز گسترده‌تر و پرشورتر شده است.

برگزاری مراسم همچون مقتل خوانی، اجرای تعزیه، اجرای تئاتر، نمایشگاه‌های مختلف، دسته‌روی‌ها، پذیرایی از عزاداران حسینی توسط مواکب و ایستگاه‌های صلواتی، اجرای برنامه خیمه سوزان و تجلیل از پیر غلامان حسینی از جمله برنامه‌های محرم ۱۴۴۵ در خوزستان است.


استان سمنان یکپارچه حسینیه شد

استان سمنان یکپارچه حسینیه شد/ برگزاری آیین های عاشورایی

آئین‌های ویژه روز عاشورا در سراسر استان سمنان از دورترین روستاهای بخش کالپوش در میامی تا بزرگترین شهرها، با حضور مردم متدین و خداشناس دیار قومس برگزار شد.

مردم سمنان حضور زیر پرچم سیدالشهدا (ع) را معنایی دوباره کردند روز گذشته نخل گردانی جهادیه سمنان جلوه‌ای با شکوه به عزاداری استان سمنان بخشید و دیروز و دیشب، مراسم ویژه عزاداری در صحرای سمنان در ۱۵ کیلومتری این شهر، با شکوه خاصی نسبت به هر سال برگزار شد.

مردم از سراسر استان سمنان در صحرای خوریان سمنان گرد هم آمدند تا عزاداری کنند مردمی که امروز همزمان با عاشورا نیز از صبح در این مکان حضور دارند. مردم احیای سنت عزاداری در صحرای سمنان بر اساس روایتی از امام باقر (ع) که می‌فرمایند «اگر نمی‌توانید عاشورا به کربلا بروید، به صحرا بروید» انجام می‌دهند. امروز در صحرای خوریان سمنان نیز همزمان با ظهر عاشورا مراسم نمادین ویژه‌ای برگزار خواهد شد.

ادامه گزارش را اینجا بخوانید.


آغوش باز حرم مطهر شاهچراغ (ع) به روی عزاداران حسینی

همزمان با روز عاشورای حسینی در سومین حرم اهل بیت (ع) در استان فارش شور و نوایی خاص برپا شده و هر گوشه از شهر را که مشاهده کنی نقشی از عزاداری امام حسین (ع) به وضوح دیده می‌شود.

بر اساس آئینی که از گذشته در کلانشهر شیراز به یادگار مانده است مردم در روز عاشورا در بقاع متبرکه و دارالرحمه شهر شیراز گرد هم آمده و به عزاداری حسینی مشغول می‌شوند.

امسال به علت برگزاری «نماز جمعه عاشورایی» حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) حال و هوایی متفاوت از دیگر ایام داشته و از ساعات ابتدایی روز جمعه تمامی هیأت‌های مذهبی و مردم ولایی شهر شیراز به سمت حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) حرکت کرده تا در اقامه عزاداری حسینی نقش آفرین باشند.


سوگواری مردم قزوین در روز عاشورا

همزمان با مردم سراسر کشور در ظهر عاشورا مردم روستای رزجرد قزوین نیز با راه اندازی دسته عزاداری در سوگ اباعبدالله الحسین به عزاداری پرداختند.


حرکت دسته‌های عزاداری به سمت حرم حضرت معصومه در روز عاشورا

حرکت دسته های عزاداری به سمت حرم حضرت معصومه در روز عاشورای حسینی

همزمان با دهم محرم الحرام هزاران نفر از عاشقان و دلدادگان سیدالشهدا علیه السلام در شهر مقدس قم با حضور در حرم مطهر کریمه اهل بیت علیهم السلام مصیبت این روز غمبار را به ساحت بانوی کرامت تسلیت گفتند.

از ساعات ابتدایی صبح روز جمعه و همزمان با سالروز عاشورای حسینی دسته‌های عزاداری از چهارراه بازار قم به سمت میدان آستانه حرکت کردند تا خود را به حرم اخت الرضا علیه السلام برسانند.

در مسیر میدان آستانه تا حرم مطهر نیز ماکت بزرگی از قرآن کریم نصب شده است و عزاداران حسینی انزجار خود از هتک حرمت به ساحت قدسی قرآن کریم را اعلام می‌کنند.


مردم کردستان سوگوار سرور سالار شهیدان

سنندجی‌های عزادار با طی کردن مسیرهای مختلف با سینه زنی و عزاداری به سوگواری برای اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا پرداختند.

عزاداران سنندجی متشکل از هیئت‌های مذهبی مختلف مسیرهای مهدیه تا میدان آزادی، خیابان‌های فردوسی و طالقانی را با سینه زنی و عزاداری طی کردند.

اقامه نماز ظهر عاشورا و عزاداری در جوار مرقد مطهر حضرت هاجر خاتون (س) از دیگر آئین‌های سنندجی‌های عزادار در روز عاشورای حسینی است.


عزاداران حسینی در کرمانشاه

مراسم عزاداری عاشورای حسینی ظهر جمعه با حضور پرشور مردم عزادار و هیئت‌های مذهبی در خیابان‌ها و محلات مختلف شهر کرمانشاه برگزار شد.

در این مراسم هیئت‌های زنجیرزنی و سینه زنی با حضور در خیابان‌های شهر کرمانشاه به عزاداری برای امام حسین (ع) پرداختند و مظلومیت اهل بیت امام حسین (ع) را فریاد زدند.

همچنین در مراسم عزاداری عاشورای حسینی عزاداران با گل مالی کردن البسه خود اندوه و ماتم خود را به نمایش گذاشتند.

امسال به دلیل همزمانی نماز ظهر عاشورا با نماز جمعه، نماز عبادی و سیاسی جمعه به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در مسجد جامع این شهر اقامه خواهد شد.

مراسم خیمه سوزان نیز عصر امروز جمعه ششم مرداد ماه ساعت ۱۸:۳۰ برگزار می‌شود.


لبیک یا حسین مردم عزادار کهگیلویه و بویراحمد

عشق به سرور و سالار شهیدان در اقصی نقاط کهگیلویه و بویراحمد با فریاد لبیک یا حسین (ع) طنین انداز شد.

کوچک و بزرگ، همه مهر حسینی در دل دارند و با حضوری پرشور ندای سلام بر عاشورا را سر می‌دهند.

در شهر یاسوج هیئت‌های عزاداری از صبح جمعه فعال شده و دسته‌ها بر طبل عزا می‌کوبند تا صدای این عشق حسینی را رساتر از همیشه به جهانیان مخابره کنند.


گلستان در روز عاشورا غرق در عزا و ماتم

گلستان در روز عاشورا غرق در سوگ و اندوه شد

امروز جمعه ششم مرداد برابر با روز عاشورای حسینی مراسم عزا سرور سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین در نقاط مختلف استان در حال برگزاری است.

خیابان‌های شهرستان‌های استان مملو از جمعیت است، زن و مرد، بزرگ و کوچک، همه و همه به خیابان‌ها آمدند تا بار دیگر ارادت خود را به ابا عبدالله الحسین به نمایش بزارند.

حرکت بزرگ دسته‌های عزادار در شهرها و روستاهای استان گلستان همراه با سینه زنی و زنجیرزنی سنتی درحال برگزاری است.


تجمع بزرگ عاشوراییان در گیلان برگزار شد

از صبح روز جمعه همزمان با روز عاشورا مردم مؤمن، خداجو و عزادار رشت با حضور در میدان شهدای ذهاب این شهر در تجمع بزرگ عاشوراییان شرکت کردند.

عزاداران حسینی در این مراسم که در حال برگزاری است به یاد رشادت‌های امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفای ایشان با نوای مداح اشک ماتم ریخته و بر سر و سینه زدند.

رشتوندان عاشق اهل بیت (ع) با فریادهای «لبیک یا حسین»، «یا عباس» عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) و یارانش و خاندان عصمت و طهارت به نمایش گذاشتند.


«گِل مالی» خاکی‌ترین آئین عاشورایی لرستان

از آیین «خاکی» تا عاشقانه «افلاکی»/ آب حیات من است خاک سر کوی تو

آئین‌های سنتی روز عاشورا روایت گر عاشقانه‌ای حزن‌انگیز از مردمان لرستان است، عاشقانه‌ای که سرتاپای اهالی این دیار را در خاک و «گِل» فروبرده تا هر عزاداری زمزمه کند: آب حیات من است خاک سر کوی تو.

روایت این عاشقانه از روزها قبل از عاشورا شروع‌شده است، از ایامی که همه چیز مهیای عرض ارادتی دیگر می‌شود. خیمه‌ها در شهر پا می‌گیرد؛ دیوارها و خیابان‌ها سیاه‌پوش می‌شوند و نوحه‌های محلی تا روستاهای دورافتاده ضجه می‌زنند.

با شروع روز عاشورا در اولین ساعات روز صدای ساز و دهل بانوای سوزناک و غم‌انگیزی موسوم به نوای «چمریونه» عزاداران حسینی را به حضور در دسته‌ها و هیئت عزاداری دعوت می‌کند.

«چمر»، «چمری» یا «چمریونه» موسیقی و آهنگ اندوه‌باری است که در سوگ و عزای بزرگان در ریتم‌های متفاوت و به‌وسیله «سرنا» و «دهل» نواخته می‌شود.

ادامه گزارش را اینجا بخوانید.


آئین سنتی دمام زنی روز عاشور در مازندران

همزمان با ظهر عاشورا آئین سنتی دمام زنی و سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان در مازندران برگزار شد.

فیلم این آئین را می‌توانید در (اینجا) مشاهده کنید.


حال و هوای شهر اراک در روز عاشورای حسینی

گزارش تصویری را اینجا ببینید.


عزاداری مردم بندرعباس در روز عاشورای حسینی

دسته جات عزاداری در مقابل مصلای بزرگ بندرعباس سوگواری کردند

همزمان با دهم محرم الحرام سالروز واقعه دردناک عاشورای حسینی هزاران نفر از عاشقان و دلدادگان سیدالشهدا علیه السلام در شهر بندرعباس با حضور در مقابل مصلی بزرگ بندرعباس مصیبت این روز غمبار را به ساحت بانوی کرامت تسلیت گفتند.

از ساعات ابتدایی صبح روز جمعه و همزمان با سالروز عاشورای حسینی دسته‌های عزاداری از میدان پارک شهر بندرعباس به سمت مصلی بندرعباس حرکت کردند و به عزاداری و سوگواری پرداختند.

ده‌ها نفر از جوانان عاشورایی با پوشیدن لباس‌های سقایی در بین عزاداران به یاد سقای دشت کربلا به آنان آب می‌دهند.


عکس روز عاشورا


ایران در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی/فریاد «لبیک یا حسین(ع)

ایران در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی/فریاد «لبیک یا حسین(ع)

ایران در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی/فریاد «لبیک یا حسین(ع)

ایران در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی/فریاد «لبیک یا حسین(ع)

ایران در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی/فریاد«لبیک یا حسین(ع)»

ایران در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی/فریاد«لبیک یا حسین(ع)»

ایران در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی/فریاد«لبیک یا حسین(ع)»

ایران در روز عاشورا سراسر شور و شعور حسینی/فریاد«لبیک یا حسین(ع)»

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.