صفحه اصلی / اجتماعی / این زن هندی‌تبار ترامپ را متوقف خواهد کرد؟ / سناریوی پیش روی نیکی هیلی در مبارزه مقدماتی جمهوری‌خواهان

این زن هندی‌تبار ترامپ را متوقف خواهد کرد؟ / سناریوی پیش روی نیکی هیلی در مبارزه مقدماتی جمهوری‌خواهان

اما آیا نیکی هیلی حاضر است مانند راماسوامی و دسانتیس در برابر ترامپ کوتاه بیاید؟ (گزارش تحلیلی خبرفوری از رقابت درون‌حزبی جمهوریخواهان را بخوانید).

نیکی هِیلی سیاستمدار و دیپلمات ۵۲ساله آمریکایی است که از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد بود. هیلی عضو حزب جمهوری‌خواه است و نخستین آمریکایی هندی به‌شمار می‌رود که در کابینهٔ ریاست‌جمهوری خدمت کرده‌ است.

پیش از این مقام، هیلی از ژانویهٔ ۲۰۰۵ تا ژانویهٔ ۲۰۱۱ نمایندگی شهرستان لکزینگتن را در مجلس نمایندگان کارولینای جنوبی بر عهده داشت. سپس از ژانویهٔ ۲۰۱۱ تا ژانویهٔ ۲۰۱۷ میلادی، به مقام یکصد و شانزدهمین فرماندار ایالت کارولینای جنوبی انتخاب شد. هیلی اولین زنی بود که به مقام فرمانداری در کارولینای جنوبی رسید. 

همچنین او پس از بابی جیندال، دومین فرماندار هندی-امریکایی در ایالات متحده بود. او، در طول دوران فرمانداری، جوان‌ترین فرماندار در ایالات متحده بود. او در نوامبر ۲۰۱۰ برای در اختیار گرفتن سمت فرمانداری ایالت کارولینای جنوبی نامزد انتخابات شد و مورد حمایت میت رامنی، سارا پیلین و جنبش تی پارتی قرار گرفت و در انتخابات پیروز شد. سپس در نوامبر ۲۰۱۴ وی مجدداً به سمت فرماندار ایالت کارولینای جنوبی انتخاب شد.

هیلی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد فعالیت کرد. او با رأی ۹۶ به ۴ مجلس سنای ایالات متحده آمریکا برای انتصاب به این سمت مورد تأیید قرار گرفت و در ژانویه ۲۰۱۷ سوگند خورد. در پی بحران ۲۰۱۷–۲۰۱۸ کره شمالی، او تمایل ایالات متحده به استفاده از نیروی نظامی در پاسخ به آزمایش‌های موشکی بیشتر کره شمالی را مورد تأیید قرار داد. 

او قویاً از اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کرد و رهبری تلاش‌ها برای خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را برعهده گرفت. هیلی همچنین از جمله چهره‌هایی بود که از ترور سردار سلیمانی حمایت کرد.

نیکی هیلی داوطلبانه در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ از سفیری کناره گرفت. او که پس کناره‌گیری از سمتش، همواره از اظهارنظر در خصوص عملکرد همکاران سابق خود در دولت اجتناب می‌کرد، پس از حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا، از جمله جمهوری‌خواهانی بود که ترامپ را در این خصوص مورد شماتت شدید قرار داد. 

وی در مصاحبه‌ای که در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱ با مجله پلیتیکو انجام داد، عنوان کرد: “من فکر می‌کنم ترامپ هر نوع حیات سیاسی را که زین پس انتظارش را داشت، از دست داد. ما باید اقرار کنیم که به او اجازه دادیم ما را با خودش پایین بکشد. ما نمی‌بایست به او گوش می‌دادیم و دنباله‌روی وی می‌بودیم. این قبیل اتفاقات هرگز نباید مجدد روی دهد.”

هیلی معتقد است ترامپ آنقدر از صحنه سیاست آمریکا دور شده که بازگشت وی تقریباً غیرممکن است

وی همچنین همچنین حمله ترامپ به معاون اولش مایک پنس را نفرت‌انگیز نامید.

همین انتقادات سرآغاز فاصله‌گرفتن این دو نفر از یکدیگر شد به طوری که وقتی هیلی تصمیم داشت در اواسط فوریه ۲۰۲۱ ملاقاتی با ترامپ در عمارت مار-ئه-لاگو متعلق به ترامپ داشته باشد، ترامپ حاضر نشد او را به حضور بپذیرد. هیلی معتقد است ترامپ آنقدر از صحنه سیاست آمریکا دور شده که بازگشت وی تقریباً غیرممکن است.

با این همه، به باور صاحبنظران، نیکی هیلی اگر فکر می کند شانسی برای برنده شدن در نامزدی جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴ دارد، در سیاره دیگری زندگی می‌کند.

انتخابات مقدماتی بعدی در نوادا خواهد بود و ترامپ به دلیل عدم تمایل هیلی به رقابت در این ایالت، تمام امتیازات انتخاباتی را در این ایالت کسب خواهد کرد.

هیلی اگر زودتر تصمیم نگیرد قبل از کارولینای جنوبی عقب نشینی کند در معرض تحقیر قرار خواهد گرفت چون  ترامپ او را در ایالت زادگاهش حذف خواهد کرد

در کنار نوادا، کارولینای جنوبی، ایالت زادگاه نیکی هیلی، قرار خواهد گرفت. هیلی برای دو دوره فرماندار ایالت بود، اما پایگاه ترامپ در آنجا بسیار بسیار قوی است و ترامپ از حمایت فرماندار و دو سناتور ایالت در سنا، تیم اسکات و لیندسی گراهام این ایالت برخوردار است. 

هیلی اگر زودتر تصمیم نگیرد قبل از کارولینای جنوبی عقب نشینی کند در معرض تحقیر قرار خواهد گرفت چون  ترامپ او را در ایالت زادگاهش حذف خواهد کرد. 

نظرسنجی ها در کارولینای جنوبی نشان می دهد که ترامپ ۶۸ درصد و هیلی با ۲۸درصد رای دارند و البته برای توضیح محبوبیت بیش از حد ترامپ در کارولینای جنوبی نیازی به نظرسنجی نیست.

به این ترتیب باید انتخابات مقدماتی را به نفع ترامپ تمام شده دانست. این خبر خوبی برای جهان نیست…

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.