صفحه اصلی / اجتماعی / بوی مازوت در هوای تهران استشمام می‌شود/ می‌توان مصیبت عظمای آلودگی هوا را برطرف کرد اما هزینه دارد

بوی مازوت در هوای تهران استشمام می‌شود/ می‌توان مصیبت عظمای آلودگی هوا را برطرف کرد اما هزینه دارد

اسماعیل کهرُم در گفت‌وگو با خبرفوری درخصوص راهکارهای رهایی از آلودگی هوا در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ اظهار کرد: راهکار برای رهایی از این معظل وجود دارد اما باید برای آن هزینه کرد و برنامه دقیقی داشت تا بتوان این مصیبت عظما را برطرف کرد. دیگران این اقدامات را کردند و به نتیجه رسیده‌اند، پس ما نیز می‌توانیم این بحران را پشت سربگذاریم.

او با توضیح روند استخراج نفت از چاه ادامه داد: پس از زمان استخراج نفت و در موقع تصفیه مایع مازوت از آن تولید می‌شود. مازوت، نفت سیاه یا نفت کوره پیش از این در نانوایی‌ها و حمام‌ها مصرف می‌شد که به تناسب تعداد کم نانوایی‌ها و حمامی‌ها زیاد در کشور مصرف نمی‌شد. نوع دیگر استفاده این مایع یا فروش به کشور امارات متحده عربی بوده است. آن کشور به عنوان سوخت کشتی از آن در «High sea» استفاده می‌کرد. High sea یا دریاهای آزاد دور از خشکی مانند دریای کرائیب این سوخت را مصرف می‌کرد تا آلودگی آن در دل دریا پخش شود. اما پس از مدتی سازمان‌های محیط زیست جهانی استفاده از آن به علت ۷ برابر آلودگی بیشتر ممنوع اعلام کردند. بالطبع دیگر کشور امارات نیز نفت سیاه یا همان مازوت را از ایران نخرید و سوخت کشتی‌های خود را از اقلام تصفیه شده مازوت تهیه کرد. در نتیجه، مایعی در کنار استخراج نفت در کشور وجود دارد که اگر آن را بسوزانیم، اوضاع اینگونه آلودگی به همراه خواهد داشت. اگر آن در زمین دفن شود، آلودگی آب‌های زیر زمینی را به همراه خواهد داشت و اگر آن را در دریا ریخته شود باعث مسمومیت زیست دریایی و ماهی‌ها و آب می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات افزود: بهترین راه برای خلاص شدن از مازوت را دولت، استفاده در نیروگاه‌ها در نظر گرفت. یکی از مقامات می‌گفت که هم‌ اکنون ۱۶ نیروگاه تولید برق در کشور وجود دارد که ۱۴ نیروگاه آن برای سوخت خود از مازوت استفاده می‌کنند. بنابراین در تمام شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اراک صنعتی نیروگاه‌ها در حال سوزاندن آلوده‌ترین سوخت یا همان مازوت هستند.

کهرم درباره میزان خلوص مواد استخراج شده از نفت اظهار کرد: اگر نفت استخراج شده را درون یک لوله تصور کنیم؛ بالاترین سطح و کمترین میزان آلایندگی به سوخت جت اختصاص پیدا می‌کند. پس از آن بنزین سوپر کمترین میزان آلودگی را دارد و به ترتیب به نفت سفید و در نهایت به مازوت یا همان نفت سیاه می‌رسیم. درست مانند قره‌قوروت که اخرین محصول شیر است و به نسبت دیگر مواد برگرفته از شیر خاصیت ندارد. به بیان دیگر اولین محصولات پالایش شده بسیار خوب و مفید هستند؛ اما مازوت آخرین ماده بسیار مضر بوده و باعث آلودگی هوا امروز شده است.

کارشناس محیط زیست درباره راهکار خلاصی از آلودگی مازوت بیان کرد: تنها راهکار رهایی از این معضل تصفیه آن است. دیگران این اقدام را کرده‌اند و ما نیز می‌توانیم همین اقدام را انجام دهیم و حتی همان کشور امارات متحده عربی مانند قبل خریدار آن خواهد بود. زیرا این کشور در سطح دنیا رفت و آمد دریایی دارد و این کشور به علت مصرف بالا می‌تواند از این سوخت ارزان استفاده کند. اما باید برای آن هزینه کرد و برنامه‌یزی برای آینده را در نظر گرفت.

او درباره دیگر راهکارهایی که می‌توان برای کنترل آلودگی هوا در نظر گرفت، توضیح داد: در کشورهای دیگر مانند آمریکا مسیرهایی تهیه شده که تنها خودروهای چند سرنشین اجازه استفاده از آن را دارند. اگر خودروهای تک سرنشین از آن استفاده کنند، جریمه می‌شوند و در نتیجه افرادی که مسیرهای مشترک دارند؛ تنها از یک خودرو استفاده می‌کنند. این برای کشوری است که مسافت‌های بسیار زیاد دارد و مردم آن مانند اروپا کم مصرف نیستند و هر کدام خودرو شخصی استفاده می‌کنند.

کهرم با تاکید براینکه اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای این روزهای کشور استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های تولید برق است، عنوان کرد: اولین عامل استفاده از مازوت به عنوان سوخت نیروگاه‌های است و پس از آن باید قوانین راهنمایی و رانندگی تغییر کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سال‌ها در آزمایشگاه با مواد نفتی سر و کار داشته و به خوبی آن‌ها را می‌شناسد، اظهار کرد: بوی مازوت در هوای تهران استشمام می‌شود و به راحتی برای من که سال‌ها در تصفیه خانه‌های مختلف کار کرده‌ام به خوبی قابل تشخیص است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.